woensdag, april 09, 2014

Met bankpas contactloos betalen

Vanaf 15 april 2014 is het mogelijk om giraal te betalen zonder pincode tot 50 euro voorlopig voor ING en ABN AMRO klanten. Hierna moet je weer even de pincode gebruiken en dan kun je je pas langs een apparaat houden en hop weer een bedrag afgeschreven van je bankrekening.

ING heeft al 4 miljoen nieuwe passen uitgedeeld met de NFC code, zo heet die chip die contactloos betalen mogelijk maakt.

Is het wel veilig, kun je je afvragen? Tot 50 euro kan zomaar van je bankrekening worden afgeschreven en mocht je pas na een paar dagen er achter komen dat er iedere dag een betaling heeft plaats gevonden dan heb je pech, had je maar moeten opletten.
Betalingen kun je zien via de app of internetpagina van je bank.
Kom je er achter dat je je betaalpas kwijt bent, dan is één telefoontje naar de ING genoeg om hem te laten blokkeren.


Vanaf 15 april zie je een logo op NFC geschikte betaalterminals. Veel betaalterminals zijn inmiddels al voorzien van een logo.

Het contactloos betalen is een eerste stap voor het betalen aan de kassa met je smartphone.

Ik moet het nog zien. Het lijkt me wel handig, maar zoals ik eerder schreef, ik ben een voorstander van contante betalingen. Het doet meer pijn in de knip als het einde van het geld daar is.
In supermarkten zie ik dat de rijen met alleen mogelijkheid om te pinnen korter zijn, dan die kassa's waar je contant kunt betalen.

Voor overige zaken maak ik graag gebruik van pinnen en creditcard waarvan ik één keer per maand de kosten afreken via de automatische incasso van de bankrekening.

7 opmerkingen:

  1. Het lijkt me,dat je misschien minder overzicht hebt over je kleine uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. allemaal heel leuk zolang het werkt en zolang niet blijkt dat er makkelijk misbruik van gemaakt kan worden , maar ik pin toch liever gewoon of betaal contant

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kreeg van de A.BNA.MRO bank ook van die nieuwe passen toegestuurd. Toen ik belde om het contactloos pinnen te laten blokkeren, bleek dat niet te kunnen. Dan moest ik een nieuwe pas aanvragen. 'Ok, doet u mij maar een nieuwe dan' heb ik gezegd. Die heb ik ook gekregen.

    Ik heb aangegeven dat ik zelf wil kiezen of ik een pas wil die daarvoor geschikt is. En dat wil ik dus niet.

    Ik neem een aantal maatregelen om fraude/skimmen tegen te gaan. Ik zorg ervoor dat ik niet te veel geld op de rekening heb staan, mag niet roodstaan op de rekening, dus bij misbruik van mijn pas (skimming), ondervind ik niet veel schade en dat scheelt ook voor de bank qua eventuele vergoeding.

    Ik vind contactloos betalen, zonder pin code, geen onderdeel van die maatregelen. Wil zelf kunnen kiezen en dit soort zaken niet opgedrongen krijgen.

    Dus... wees je bewust van het feit dat er ook misbruik van gemaakt kan worden. En wanneer je dat niet wilt, onderneem aktie en vraag een nieuwe pas aan zonder de mogelijkheid om contactloos te betalen!

    Greetz,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jacqueline, goed idee. Ik heb nog geen nieuwe pas, maar ik ga dat zeker vragen. Ook ik heb weinig geld op de betaalrekening staan, vooral omdat je meer geld krijgt op de spaarrekening en het zonde is om geld op de betaalrekening te laten staan.
    Perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ING en daar gaat het om betalingen tot 25 euro per keer. Gelukkig kan je het nu al makkelijk uitzetten via MijnING of telefonisch of op het kantoor (net als later weer aanzetten). Dat uitzetten heb ik net gedaan want ik voel er helemaal niets voor.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Lily, ik heb ook ING voor prive en zakelijk. De ASN voor de vaste lasten. Dank voor de tip. Ga ik ook doen. Uitzetten dat gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je dat uitgezet hebt die NFC chip via de ING site, maar dit is alleen administratie.

    Je gegevens zijn dus nog steeds gewoon uit te lezen en je moet eens weten hoe makkelijk het is om zo mensen geld afhandig te maken. Eitje namelijk..
    Dus gewoon een nieuw pas vragen ZONDER nfc chip..

    BeantwoordenVerwijderen