vrijdag, april 25, 2014

Vergelijking vaste lasten tussen 2005 en 2014

Sommige dingen moet je helemaal niet willen weten, dus ik had beter niet kunnen beginnen aan dit overzicht, maar toch.

Alle vaste lasten tussen 2005 en 2014 zijn nauwelijks duurder geworden, maar zeker weten doe ik het niet,
Energie kostte me in 2005   40 euro per maand en in 2013    54 euro per maand, dankzij zuiniger apparaten en de halverwege 2013 aangeschafte zonnepanelen plus jaarlijks overstappen van energieleverancier.

Je kunt stellen, dat alle kosten redelijk hetzelfde zijn gebleven, behalve de
Gemeentelijke belastingen en hoogheemraadschap:

Absurd deze verhoging! Gemeente plus de helft =  0,54% en Hoogheemraadschap meer dan 4,15% keer zoveel.















2014 2005 Verschil

Gemeente 741 482 +259

Hoogheemraadschap 509 99 +411












Zelfs de doorlopende reisverzekering is nu ruim 2 euro per jaar voordeliger en de opstalverzekering bleef ook nagenoeg hetzelfde.

Her onderhoudsabonnement van de loodgieter ging in die jaren wel mee omhoog met de normale kostenontwikkeling.

De benzinekosten zijn uiteraard ook gestegen, niet alleen door de grotere afname door China, omdat de economie daar zo aantrok en zoals ons dat destijds werd verteld, maar vooral door de accijnsverhogingen en BTW. De BTW ging van 19% naar 21% omhoog.

Garagekosten zijn ook met de normale prijsontwikkeling meegegaan.

6 opmerkingen:

  1. Ik denk,dat er ook een behoorlijk verschil is tussen de tijd van ziekenfondspremie en huidige zvw

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En wat te denken van de woonlasten? Ook de huren zijn nogal verhoogd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bijzonder dat je een doorlopende reisverzekering hebt. Ik hoor je weinig over op vakantie gaan. En jij let zo goed op de centjes, dat je vast een goede reden hebt voor deze verzekering. k Ben wel nieuwsgierigt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @KruidigMeisje, dat kost iets meer dan twee tientjes en koppel ik het liefst aan de zorgverzekering. De laatste jaren ben ik vaak maar kort weggeweest, maar eerder ook wel langer en verder weg.
    Een direct aangeschafte reisverzekering is vaak al duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Izerina, werkte afgelopen vrijdagmiddag de spreadsheets van mijn schuldige bij en was verrast over de lage WOZ en Hoogheemraadschapsbijdrage.

    Ik zal er nog eens een blogje aan wijden.

    BeantwoordenVerwijderen