woensdag, april 02, 2014

Werkgevers besparen massaal op arbeidskosten

In de huidige tijd met grote werkloosheid, is de werkdruk hoog. Het ziekteverzuim is laag. Het ziekteverzuim is nog nooit zo laag geweest. In de CAO van het bedrijf waar ik werkte stond, dat je zoveel mogelijk in je eigen tijd naar de arts moest.
Logisch dat die zo laag is. Bedrijfsartsen kijken niet zozeer naar de patient, werknemer, maar vooral naar het beleid van de werkgever.

Inmiddels is op het centraal station van Den Haag de eerste 'Care to go' geopend. Net als de AH op veel stations bekend is, kun je nu voor eenvoudige klachten naar de huisarts. Handig.
Mijn vorige tandarts koos ik ook, omdat deze dicht bij mijn werk was. Tijdsbesparend. Later ging ik vooral op de zaterdag naar de tandarts.

Uurtjes overwerken is heel normaal en nee je hoeft er niets voor te krijgen. Het is vreemd als je precies van negen tot vijf werkt. Je kunt een betere salariering wel vergeten. Net zoals part-time werken de kansen op promotie vermindert.

Winkelpersoneel die nu op zondag werken krijgen weinig meer extra's.
In de zorg is de vergoeding voor bijzondere diensten verminderd.

Bij sollicitaties, is vooral de passie die de aanstaande werknemer uit moet stralen, als hij/zij uberhaupt aangenomen wil worden.

Op het vorige bedrijf werd een nieuwe collega aangenomen. We ontvingen allemaal een mailtje. In dit mailtje staat dan de naam en de functie van de nieuwe collega.
In dit geval stond zijn leeftijd er bij 54 maar liefst. Mijn gedachte, dan zal die man qua salaris veel hebben ingeleverd. Waarom wordt zijn leeftijd er bij gezet?!

Vorig jaar werden de salarissen voor ouder personeel bij Getronics omlaag gebracht. Demotie heette dat. Minder salaris werkt enorm demotiverend. In ouder personeel wordt niet geinvesteerd in scholing.  Dat is ook demotiverend, met het feit dat ouder personeel nauwelijks in een nieuwe baan wordt aangenomen wordt ook niet geinvesteerd in opleiding. Jammer toch.

Gisteravond werd in de tweede kamer gedebatteerd over de hoge werkloosheid onder 55 plus en hoe dit beter kon worden. Ik zou zeggen, terug met de VUT.

In ieder geval worden werknemers steeds meer als loonslaven gezien. Meer uren werken voor hetzelfde of minder salaris. Ziek worden kan niet meer en naar de dokter ga je maar in je eigen tijd.






7 opmerkingen:

  1. kniepertie.wordpress.comwoensdag, 02 april, 2014

    En dat terwijl de faalkosten tegenwoordig de pan uitrijzen.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hier ook, dochter haar overwerk word opeens tijd voor tijd en haar opleiding word opeens afgerond.. ze baalt als een stekken omdat ze graag die opleiding had willen voltooien.. helaas de baas beslist anders

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan een heel verhaal vertellen over hoe moeilijk het is werkgever te zijn in deze tijden... maar... toch maar niet....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @mm-iirah, ik geloof het meteen. Het is ook prima om meer te vragen van werknemers, maar het is nooit meer tijdelijk.
    Ik zie zelf het verschil, als eigenaar van een bedrijf handel je anders en het is Jouw bedrijf. Dat is een goed gevoel, trots zijn op het bedrijf.
    Je kunt sturen, investeren in meer bedrijf of laten terugvloeien naar meer inkomen.

    Werknemers met meer bevoegdheden, krijgen meer energie uit het werk.

    Ik begrijp je standpunt, je kunt ook kapot gaan door luie, de kantjes er af lopende werknemers met een nauw blikveld. Ik zit hier alleen voor de centen. Daar zou ik ook gek van worden.
    Daar kun je kapot van gaan als werkgever.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is nu een werkgeversmarkt. Toen het andersom was, bleef dankbaarheid uit. Het werd als vanzelfsprekend gezien. Vraag- en aanbod bepaalt het klimaat. Hopelijk komt er snel meer balans.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat care to go klinkt mij geweldig in de oren. Dat lijkt me echt handig. Het weekend van mijn tandarts begint al op vrijdag! Ik wist niet dat sommigen ook in het weekend werkten.

    BeantwoordenVerwijderen