woensdag, mei 21, 2014

Een fijne middag, lekker gezeild

Gisteren heb ik na dik 1,5 jaar weer gezeild. Deze open boot waarmee ik zeilde kende ik nog niet, ook had ik te lang geleden op de Reeuwijkse plassen gezeild.  Bovendien was het buiige wind met windstoten tot windkracht 5.

Tot mijn grote verbazing nam de wind af in de loop van de middag en bleef de beloofde bwolking rond vier uur ook weg. Die bewolking kwam pas veel later.

Jaren terug wilde ik dolgraag een kleine kajuitboot kopen om lekker mee te zeilen. Iedereen kwam met te verwachten problemen aanzetten. Ik zou geen tijd hebben om regelmatig naar de boot te gaan. De motor kon kapot en een kapotte motor repareren kost nog meer tijd en geld. Ik had het onderhoud moeten uitbesteden.
Toen ik begin februari afscheid nam van mijn werk vroeg ik mijn zus, wat ze nu toch voor problemen kon hebben als ik nu een boot zou kopen. Het bleef even stil en toen zei ze: 'Je mag onze open boot gebruiken.'

Gisteren was het de eerste keer en o, o, buiige wind met windstoten tot windkracht 5 in een nieuw water en met een onbekende boot.  Het bleek dat ook zeilen in een onbekende boot, toch precies hetzelfde is. Fijn dat de wind ging liggen, en op den duur, jammer dat de wind echt ging liggen.

Jammer dat de Reeuwijkse plassen, anders dan de Rottemeren, geen gezellige restaurantjes aan het water kent. Dat vond ik met mijn zeilmaat met zijn boot altijd zo gezellig. Paar uur zeilen en dan aanleggen. Ook al mopperde ik regelmatig in mijn hart en op dit blog over het geld. Zijn boot is niet meer. Dingen gaan voorbij. Nieuwe dingen komen.

Voor de familie had ik tafelklare moestuin sla met lekkere dingen plus spekbonen van vorig jaar en een pot vlierbessensiroop meegenomen. Een boek uit mijn bibliotheek voor haar Goudse leesclub geleend. Een gelezen tijdschrift van de MMV meegenomen.  Lekker gegeten en voldaan naar huis.

7 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een heerlijke dag. Weet je al of je overstag gaat voor een eigen boot?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Nietzomaarzooo, nee ik ga niet meer voor een eigen boot. Ik mag nu in twee open boten van familie zeilen.
    Vakantiegevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je het zeilen weer opgepakt hebt! Ik heb nog nooit gezeild maar ik denk dat je je heel vrij voelt als je met je boot over het water suist.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @MevrouwW, fietsen voelt ook vrij, maar bij zeilen hoef je niets eens te trappen, tenminste als er wind is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk :-) Die van ons ligt nog niet in het water, maar ik kijk er ook erg naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. an de Reeuwijkse Plassen heb je restaurant/cafe/terras het Wapen van Reeuwijk waar je met je boot aan kunt leggen. Ze verhuren ook boten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, ja, ik ken de Reeuwijkse Hout. Wie weet dit weekend. Want we gaan weer zeilen,

    BeantwoordenVerwijderen