maandag, mei 05, 2014

Giften en de belastingdienst

Misschien geeft jij ook wel meer dan 1,2% van je inkomen weg aan ANBI goedgekeurde instellingen. (Algemeen nut beogende instelling)

Als je dit deed, dan ontving jij ook begin dit jaar een brief van de belastingdienst dat in je aangifte de giften over 2013 extra gecontroleerd gaan worden.

Ook het consuminderhuis in Landgraaf heeft zich als ANBI laten registreren. Heb je eind vorig jaar een gift gegeven en komt het totaal uit boven die 1,2% dan krijg je belasting terug.
Per 1-7-2014 is de ANBI status van het consuminderhuis ingetrokken met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2014. 2200 ANBI instellingen hebben hetzelfde lot getroffen.

Ondersteun je een omroepvereniging met een paar euro's. Dat wil zeggen, je ondersteund, maar ontvangt geen omroepgids, dan kan je in de meeste gevallen dit ook in mindering brengen op je belastingaangifte. In de meeste gevallen. Powned heeft zich niet geregistreerd, maar alle overige omroepverenigingen wel.

Een gift is alleen een gift wanneer er geen tegenprestatie tegenover staat.

Wanneer je van die drempel van 1,2% af wilt, dan kun je met ingang van 2014 een onderhandse akte opmaken. Voor 2014 moest je de akte op laten maken via de notaris. Dat hoeft nu niet meer.
Een schriftelijke overeenkomst met de instelling of vereniging waaraan je de gift doet, volstaat.
Deze overeenkomst moet vijf jaar duren.
Je kunt laten vastleggen dat je geen gift meer geeft als je inkomen daalt, omdat je werkloos of invalide wordt. Dan kun je binnen de vijf jaar stoppen.

Het formulier voor de overeenkomst periodieke giften in geld kun je hier vinden.

Dat scheelt. Vanaf nu dus een overeenkomst opmaken voor alle giften. Scheelt toch.
Misschien denk jij wel, ja duhh, ik hou liever alles voor mezelf, dat mag ook. Maar iets geven geeft een goed gevoel.
Wanneer je het Consuminderhuis jaarlijks wilt steunen, dan kun je een e-mail aan Annemiek sturen. Zij stuurt dit door aan de notaris die zich om niet heeft verbonden aan het consuminderhuis. Hij maakt het contract op.

8 opmerkingen:

  1. Bedankt,dat van die omroepvereniging wist ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat het niet meer via de notaris hoeft wist ik ook niet, bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wist niet dat er zo'n belasting voordeel aan giften gekoppeld was. Ik dacht dat je er juist belasting over moest betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @VlijtigLiesje, ik dacht dat in de corner behind het doen van giften juist heel bekend was. De ANBI instellingen betalen er geen belasting over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat interessant! Wist ik nog niet. Goed om het hier te lezen! Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik trek het altijd gewoon af, idd gaat dan niet die 1,2 procent erbij af, maar verder geldt het wel als aftrek.
    Ik wist niet dat het dit jaar extra gecontroleerd werd, maar alle bankafschriften met afschrijvingen zijn netjes omcirkeld.
    Nog geen bericht gehad van belastingdienst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anne, ik wel, en ik zocht het na, het staat aangegeven op rijksoverheid en/of belastingdienst. Het is al enige tijd geleden dat ik het nakeek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anne, ik wel, en ik zocht het na, het staat aangegeven op rijksoverheid en/of belastingdienst. Het is al enige tijd geleden dat ik het nakeek.

    BeantwoordenVerwijderen