vrijdag, mei 16, 2014

Kamille plukken uit de natuur

Eind mei is er behalve de vlier nog meer te plukken, zoals echte kamille.
De echte kamille is een bloem die veel voorkomt in het deel van NL waar ik woon. Tijdje terug had ik wat geplukt voor de leut en zette het gezellig in een klein vaasje.
Nu weet ik dat het echte kamille is. (Chamomilla recutita of Matricaria chamomilla). Deze echte kamille ruikt heerlijk. De witte kroonbladeren staan wat terug, zoals je ziet op bijgaand plaatje
Je kunt thee zetten van de gedroogde bloemen. Maar ook olie maken van de echte kamille. Het is bijzonder goed voor de lever.


Wel opletten, want er is nog een bloemensoort die errug lijkt op deze bloem. dat is de reukloze kamille, de Matricaria maritima of Tripleurospermum inodorum


De derde is de schijfkamille, deze bloeit ook vanaf juni, maar ook vanwege de warme winter, is deze nu ook volop te zien en te herkennen.












Bronnen: Mens-en-gezondheid-infonu.nl en natuurlijk Midden Delfland

Drie keer raden wat ik binnenkort ga doen!

2 opmerkingen:

  1. En hoe maak je dan die olie? Gewoon als kruidenolie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Op het leven, ik vond hier http://livingthebliss.nl/2011/03/26/zelf-olie-maken/ een methode voor zowel goudsbloem- als kamilleolie.
    Doe Jojoba olie in een pot, doe er schone kamillebloemen bij en laat hem minstens drie weken in de zon staan.... Schud hem dagelijks om.

    Moet je wel aan Jojoba olie kunnen komen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen