vrijdag, mei 23, 2014

Liever niet teveel aflossen, is lastig voor ABN-AMRO

ABN-AMRO heeft last van teveel aflossen. Hypotheken zijn namelijk een prima middel om geld mee te verdienen. Weinig risico en een leuk rentepercentage.

Met al die extra aflossingen werd dat verdienmodel wat minder.
Maar met een beetje moeite heeft De Bank toch weer veel extra hypotheken weten af te sluiten, nu gaat het weer een beetje beter met De Bank.

Mijn ex-hypotheekverstrekker Direktbank is onderdeel van ABN-AMRO, een dochter zeg maar.
Half maart loste ik mijn hypotheek volledig af. Ik nam contact op met een notaris en die vertelde me, royeren uit het kadaster, waar de hypotheek is ingeschreven duurt een maand.

Op 8 april diende hij het verzoek in bij Direktbank........... (zucht)
Het is nu eind mei. Ik belde gezellig twee keer naar de Direktbank en dat heeft tot op heden niets geholpen,
Voor het doorhalen van de hypotheek in het kadaster hoef ik niet eens naar de notaris. Wanneer het proces is voltooid, betaal je de kosten. Alles gebeurt administratief.

Fijn, want de notarissen in de buurt van Rotterdam waren de prijzigste. De notaris die dit verzoek deed bij de immer langzaam werkende Direktbank is een stuk verderop gevestigd.

Komt goed, ooit is die hypotheek doorgehaald in het kadaster. Heus, echt waar. Ooit.

10 opmerkingen:

  1. ik zou een klacht indienen. Bij de ABN (waar mijn hypotheek loopt) leverde dat een verbetering op in de actie (die werd dan uiteindelijk wel uitgevoerd) en een bloemetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @KruidigMeisje, goed idee. In het verledn ontvind ik al eerder een bos bloemen, omdat bij iedere aflossing er wel iets fout ging,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons duurde het volledig aflossen van de hypotheek bij de ABN bijna 4 maanden! 2 januari van dit jaar zette ik het in gang en eind april was het eindelijk zover, met steeds telefoontjes naar dat dure 0900 nummer van ze! We hebben ons groen en geel geërgerd! (das toevallig, dat zijn ook de kleuren van de ABN ;)). Nu ben ik moed aan het verzamelen voor het uit het kadaster laten schrijven. Welke notaris heb je en hoeveel kost het?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mirjam, leuk geschreven, groen en geel. Stel dat je vier maanden niets had betaald, dan waren ze vast sneller geweest met dreigbrieven...
    De buref van de totale aflossing ontving ik binnen twee weken.
    Via een vergelijkingssite voor notarissen, zocht ik een notaris. Deze is op 40 km afstand gevestigd. Toen wist ik nog niet dat je niet bij de notaris langs hoefde te gaan. Ik berekende notaristarieven dichtbij en die van die 40 km. En dan de autokosten.
    Ik geloof niet dat het doorhalen in het kadaster bijzonder ingewikkeld is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is het voordeel van het door laten halen van een afgeloste hypotheek als je niet van plan bent ooit nog schulden te maken? Is dat dan niet zonde van het geld?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ineke, het is heerlijk om door niemand in het kadaster gevonden te worden.
    Het kadaster is openbaar.
    Ten tweede staat er dan voor heel lang een hoog hypotheekbedrag in.
    Vrij zijn van schulden is een gevoel. Dat kadaster herinnert je toch aan die eeuwige schuld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. erger nog...als je de hypotheek laat staan bestaat er nog een recht op het onderpand dat je later (misschien veel later) alsnog moet laten doorhalen en bij een overlijdensgeval is dat nog lastiger. O ja, gewoon de goedkoopste notaris in het land kiezen want het stelt inderdaad niets voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had me er erg op verheugd, op die doorhaling, het bleek een uitgeprint mailtje te zijn... Had voor het feestelijke gevoel (en bijna 300 euro) toch wel een mooi documentje willen ontvangen. Evengoed was de boodschap wel fijn. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Julia, is een vlag uithang moment. Gefeliciteerd. Goed gevoel moet dat geven.

    BeantwoordenVerwijderen