maandag, mei 12, 2014

Mijn weekmenu voor de komende week

Eten en boodschappen zijn altijd een interessant gegeven. Eten is toch meestal de minst dure post van alle kosten die we hebben. Voeding is iets waar we van kunnen genieten.

Voor mij is dat ergens tussenin. Nu ik meer tijd heb, kijk ik altijd goed naar de aanbiedingen en deze week zijn de asperges in de aanbieding bij Dirk van der Broek:

Dit zou mijn menu moeten zijn voor de komende week:

maandag sla met kroten en rabarber moestuin en achtertuin
dinsdag Asperges een pond, na het schillen een stuk minder Dirk van der Broek
woensdag Asperges weer een pond Dirk van der Broek
donderdag sla met kroten moestuin en achtertuin
vrijdag Bloemkool Dirk van der Broek
zaterdag Spekbonen met rabarber moestuin en achtertuin
zondag Verrassing

Fruit is veelal bananen, ik haal een kilo. Deze week zijn het een soort pruimen van de Turk. Best te pruimen die dingen.
De sla gaat vaak vergezeld van wat klein gemaakte hazel- of walnoten. Wat geraspte kaas.


Ontbijt is in 90% van de gevallen, havermout en  vruchten noten mix van de molen. Ik haal dat in grote hoeveelheden.
Karnemelk van de boer in Midden Delfland. Altijd een leuke route om daar wekelijks te komen. Ik combineer het met de moestuin. Niet alleen voor mezelf haal ik karnemelk, maar ook voor de moestuin familie.  Vandaag kocht ik 12 liter in eigen emballage, hiervan is 5 liter voor mezelf en 7 liter voor familie. Een tijd lang haalde ik daar ook volle melk voor een gast. Hij vond het prettig ter aanvulling van de vitamine D.

In de loop van de dag, meestal een broodje, of crackers met oude kaas. Of ik lunch ergens anders, zoals vandaag bij moestuin-familie.

Drank is meestal karnemelk, krotensap, thee en momenteel Sommersby Appel cider. Lekker spul dat ik koop bij de Makro. Beetje duur ook, 6 flesjes voor 16,50 euro. Eet ik de hele week voordelig maakt die appel cider het weer duur. Genieten is ook leven, nietwaar?

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk om het woord kroten weer tegen te komen. Het is een woord uit mijn jeugd. Mijn moeder gebruikte het ook altijd en toen wij uit het westen verhuisden naar het oosten was bietjes eerst een heel raar woord voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om te lezen. Spekbonen super. Hier zijn ze nog niet te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te zien dat jullie twee keer dezelfde groentes eten. Dat doe ik eigenlijk nooit. Wat zijn kroten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, spekbonen zijnn volgens mij niet te koop
    @Vlijtig liesje, zal iets te maken hebben met gemak, grote hoeveelheden, alhoewel er toch een pond groente per dag naar binnen gaat, als ik sla eet, hooguit 2 ons.
    Deze week heb ik de zilvervliesriijst, pasta of wat voor toebehoren ook weggelaten, anders kan ik de hoeveelheid groenten niet op.
    Kroten zijn bietjes. Ik eet Italiaanse bietjes, ook nauwelijks verkrijgbaar in de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad bezuinigen maar af en toe een asociaal bedrag uitgeven aan iets waar je gewoon echt trek in hebt moet zeker kunnen. Proost!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik schat in dat je gemiddeld veel meer groenten eet, en dus gezonder eet, dan de meeste Nederlanders. Ziet er lekker uit je weekmenu.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jazeker moet je ook genieten, maar volgens mij doe je dat ook wel, toch? Het mooist is het als je de balans kunt vinden tussen genieten en besparen. Succes! :-)

    BeantwoordenVerwijderen