vrijdag, mei 30, 2014

Moestuin eind mei 2014

We kweken in familieverband op een stuk grond, waar we vroeger als kinderen tomaten moesten plukken. Mijn vader was een tomatenkweker. Ik zeg altijd: 'ik ben van de tomaten groot geworden'. :-))
De meeste grond is door de gemeente opgekocht voor Vinex locatie, op dit stuk na. De gemeente noemt het bouwgrond, maar geeft geen bouwvergunning af. Dat is goed voor de WOZ belasting voor de gemeente. Wij moestuinen er, dus heeft het daardoor niet meer de status bouwgrond, maar tuinbouwgrond. Jammer voor de gemeente, maar het scheelt veel WOZ belasting.
We hebben het er best naar ons zin. We telen met vier familieleden. Gezellig. Er staat ook een kas op en daar kweekt mijn oudste broer jaarlijks wat tomatenplanten, ook voor mij.  Die tomatenplanten pluk ik dan later in het seizoen leeg.

De aardbeien bij thuiskomst. De regen heeft mede gezorgd voor rotte plekjes. Toch geuren ze. Ze ruiken aardbei, ze zien er uit als aardbeien, dus het zijn zoete aardbeien.


 De aardbeien voordat ze geplukt werden. Er ligt stro onder. De baal kocht ik vorig jaar. De baal was groter dan ik dacht, ik had geen anti-stro bescherming meegenomen. De auto en ik hebben zeker nog 3/4 jaar genoten van stro. Ook de stofzuiger bij de autowasstraat kon het niet aan. De zuigmond is te smal voor stro. Uitborstelen? Nou nee, het zat gewoon in de stof. Regelmatig rijden er mensen mee in mijn auto, ze zeiden, dat het toch schoon stro was.



Bieten en sla. Ik heb dit jaar nog niet anders geoogst dan sla. Snij ik  een krop af, dan zet ik er een krop bij. Regelmatig thuis zaaien met zaad dat zelfgekweekt toch al weer twee jaar oud is en het kiemt nog steeds goed.
Ik kweek op potgrond. Dan groeit de sla lekker snel.
Links, tuinbonen, veel bloemen maar nog geen tuinboon te bekennen. Ik heb ze denk ik te laat gezaaid.


Pompoenen en courgetteplanten in wording. Volgend jaar ga ik klim courgetteplanten planten.



Peultjes, voldoende bloemen, maar nog geen peultje te zien. Hallo zeg, ik heb nu wel voldoende sla, bonen van vorig jaar en kroten van vorig jaar gegeten. Ik heb trek in peultjes, met verse peentjes.
Eén frambozenstruikje. Helemaal rechts zie je twee rode puntjes, kleine frambozen. Vaak zitten er ziekten in de frambozen van moestuiniers. Ik had het vorig jaar niet, maar mijn broers wel, een rupsje in de frambozen.
Spekbonen in worden, nog maar net een deel uitgeplant. Ik heb twee hokken. Dit jaar heb ik één stok minder, op mijn verzoek. Ik heb nu nog steeds bonen in de vriezer liggen. Lekker hoor, maar op een gegeven moment heb ik er echt teveel van.
Voorbeeld tuinders, mijn één na oudste broer, samen met nog een broer. Mijn oudste broer noem ik altijd 'oppertuinder'



De regen is goed geweest voor de peen. (onderstaande foto)  Hard gegroeid, toch zijn het nog steeds baby peentjes. Ik hoop op dezelfde plek eind juni, begin juli winterpeen te zaaien.
De regen is goed geweest voor de peen. Hard gegroeid, toch zijn het nog steeds baby peentjes.


2 opmerkingen: