donderdag, mei 01, 2014

Moet geld uitbetaalde vakantie-uren aan ex-werkgever terug betalen.

Ai, dat doet zeer. In overleg met HR/ personeelszaken werd in februari de laatste werkdag vastgesteld, door goed te kijken naar het verlof.
Dat viel niet mee, want het nieuwe verlof stond er al en o, ja. Het was over vele vele jaren weergegeven.

Groot was mijn verrassing dat ik met het laatste salaris dan toch nog 90 vakantie-uren kreeg overgemaakt.

Mijn collega vertelde me toen nog, door bijzonder belasting extra inhoudingen, zou ik niets overhouden van dat uitbetaald verlof, dat kon ik beter niet doen.

Nu ik 6 weken WW uitkering uitbetaald heb gekregen van 1 x 900 en 1 keer 1800 euro klinkt die slechte uitbetaling van die 90 uren toch een stuk rijker. 1825 euro maar liefst terug te betalen.
Dat is nog meer dan vier weken WW.

Hoe dat dan kwam, dat ze op de te zeer afgeslankte HR afdeling met keer op keer fouten en zeker tijdens mijn ontslag, zoals de al getekende vaststellingsovereenkomst in een weekend maar even als ongeldig te verklaren. Neuroses van deze afdeling kreeg ik.

Het kwam, omdat ik een e-mail aan mijn manager schreef eind februari, dat er toch vakantieverlof was uitbetaald.  Vroeg mijn ex-manager aan HR, hoe dat nu kon eind februari. Nu eind april is er het antwoord, of ik maar even terug wil betalen.
Natuurlijk doe ik dat en liever eerlijk, dan oneerlijk. Het bedrijf heeft goed voor me gezorgd. Ik zou niet eens anders willen. Maar sneu blijft het....

Nu weet ik weer hoeveel ik vroeger verdiende. Mijn vrijheid is echter onbetaalbaar,

12 opmerkingen:

  1. Hoi, ik lees je blog met interesse en ken je situatie natuurlijk niet, maar het komt wat vreemd op me over dat je kiest voor je vrijheid inclusief een WW-uitkering waar je U tegen zegt. Betaald van premies, opgebracht door mensen zoals ik die minimaal 40 uur per week werken voor hun geld. Vriendelijke groet, Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Joost, dank je voor mijn bijdrage. Ik denk dat er veel mensen zijn die de 65 jaar niet halen en vooraf bij een reorganisatie er uit gaan.
    Ik heb meer dan 40 jaar fulltime gewerkt. Ook ik heb veel bijgedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat vind ik nou ook bot van Joost. Je hele leven je eigen geld verdient en bergen premies betaald. Als er dan toch mensen uit moeten, dan maar jij met nog een paar jaar te gaan ipv een collega met gezin en hypotheek. Het is je door mij in ieder geval van harte gegund! Joost, het is dus haar eigen 40 jaar lang betaalde ww-premie en niet door jouw betaald. Schaam je met je oordeel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben wel benieuwd of het nu echt klopt, aangezien die afdeling tot nu toe al zoveel fouten maakte? Heb je iemand in je omgeving die kan meedenken of dit geld terecht of onterecht aan jou uitbetaald was?

    Als ik stop met werken, dan krijg ik toch ook nog mijn niet-genoten vakantie-uren in geld mee, tot een bepaald maximum...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, uit je bijdrage kon ik niet opmaken dat je al zo'n lang fulltime dienstverband had. Inderdaad te snel geoordeeld door mij, excuus! Kwam waarschijnlijk door combinatie 'kiezen voor je vrijheid' en 'WW-uitkering'. Maar als je 65 bent en ontslagen wordt, dan geen pensioen i.p.v. uitkering? In ieder geval het beste ermee. Vriendelijke groet, Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Joost, nog 3,8 jaar van de pensioen weg.
    Ondanks lange werktijd, toch minder pensioen dan WW.
    Iedere keer zijn de pensioenverwachtingen naar beneden bijgesteld.
    Ik ben van de generatie die zag dat oudere werknemers al eerder met pensioen gingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Petra, het klopt. Mijn manager had aan HR gevraagd om een opgave van het aantal verlofdagen.
    Verlofdagen moet je opnemen in het ERP systeem. Dat is dit keer niet gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @joost De wereld zit niet eerlijk in elkaar. De een verdient nu eenmaal meer dan de ander en de een heeft nu eenmaal een betere afvloeiingsregeling dan de ander. Vrijwillig ontslagen worden zodat je (jongere, met molensteen van een hypotheek om de nek) collega kan blijven werken is alleen maar te prijzen. Ik zie het mijn collega's van haar leeftijd niet doen. En reëel blijven, een nieuwe baan zit er op die leeftijd waarschijnlijk niet meer in.
    Wees blij dat ze niet gefrustreerd thuis op de bank zit te mokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het mooi dat het bedrijf goed met je is omgegaan. Dat hoor je ook wel eens anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @andere Anoniem, inderdaad is er weinig eerlijk verdeeld. Ik word alleen regelmatig getriggerd door mensen (niet deze blogster dus!) die wel heel makkelijk een WW-uitkering aanvragen, aangeven dat ze zo-en-zoveel uur willen werken maar nooit van plan zijn dit te gaan doen. Toegegeven, het is enorm lastig om het kaf van het koren te scheiden. Mvg, Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In ieder geval veranderen situaties erg snel, dus ook elke persoonlijke financiële. Toen ik 17 jaar terug bij mijn werkgever begon, móest er een collega van 57 met prepensioen, die wilde echt niet. Nu 'moeten' we tot 67 (hoeveel heb je er al gezien?) en roept de OESO dat oudere Nederlandse werknemers langer moeten werken, maar zijn er bijna 700.000 werklozen. Ik vermoed dat we over een paar jaar weer terug gaan naar arbeidsduurverkorting om de jongeren aan het werk te houden. Verder verwacht ik dat we de top van onze welvaart achter de rug hebben, voorlopig.

    BeantwoordenVerwijderen