zaterdag, mei 31, 2014

Spaarrente en mijn spaarsaldo verder omlaag

Leaseplanbank schreef vandaag de maandelijkse e-mail met de nieuwe hoogte van de spaarrente voor de komende maand. Het was alweer gezakt! Van 1,68 in mei  naar 1,66 % in juni.

Was ik vorige maand nog euforisch over de gestegen euribor rente, is deze nu weer gezakt.

Lange tijd was Leaseplanbank de bank met de hoogste spaarrente. Nu is dat Argenta, een Belgische bank met 1,75% rente. De Argenta bank houdt de hogere spaarrente al langere tijd vol.
Ik zie het nog een half jaar aan, is Leaseplanbank dan nog steeds niet de hoogste. Dan ga ik switchen.

Mijn. spaarsaldo op de direct opvraagbare spaarrekening zakt sinds de laatste tijd gestaag.
Had ik in januari een nieuwe CV nodig, onkangs was dat een nieuwe koelkast met toch een kleine vrieslade er in.
Ik had met de nismaten van 122 bij 60 cm voor koelkast met een klein vriesdeel de keuze uit twee merken. De Zanussi en de Miele. Ik bestelde de Zanussi en die kwam niet, zo kreeg ik bericht na 1,5 week na bestelling en vlak voor levering. Kon niet meer geleverd worden.

Dus werd het de Miele en die werd gisteren gebracht. Maandag wordt dezze geinstalleerd door de onderhoudsman die dan ook de  moeilijke driepuntssluiting aan de achterdeur repareert.

Bovendien bestelde ik een Econoheat met thermostaat bij Nuon voor 100 euro en deze wordt ook maandag geplaatst, deze werd vandaag geleverd. Vorig jaar installeerde ik zonnepanelen, nu werk ik niet meer. Deze zuinige econoheat gaat me helpen aan een warme woonkamer, hij verwarmt 12 m3 en de econoheat wordt oogehangen boven de bank in het deel van de woonkamer. De CV standaard op 15 of 13 graden en dan in het zitdeel lekker warm. Ik ben zelden de hele dag thuis, dat scheelt ook op de verwarmingskosten.

Dan heb ik nog wat extra kleine klusjes voor de gastenkamer, maar dit is peanuts.dat kan ik nig wel van de gastenkamer- annex prive rekening betalen. Reserveren voor de belastingdienst doe ik via Moneyou.nl. Doelsparen.


Het schierwerk aan de liggende delen aan de zuidkant van mijn huis ga ik deze zomer zelf doen. Ik moet alleen nog wat moed, geduld, verf, schuurpapier, kwasten enz verzamelen.

Het gaat trouwens prima met de verhuur van de gastenkamer. De aantrekkende economie en de bereidheid van ZZP-ers om te reizen helpt.

Wat ook helpt zijn de vele kosten die ik maakte. In de loop van de jaren heb ik goed geluisterd naar de wensen van de gasten, dat scheelt. Ik ben blij als gasten het naar hun zin hebben, Blijft alleen dat ik nu met minder inkomen vooral moet reserveren voor onderhoud, de gastenkamer is luxe. Gelukkig dat ik een goede baan had en consuminderde.

Maar het ging over de spaarrekening, het is in alle geval jammer dat de spaarrente zo klein aan het worden is. Voor de hypotheekleninging is het natuurlijk prettig, die zijn nu historisch laag.


2 opmerkingen:

  1. Toch wel raar dat argenta, ondanks dat het een belgische bank is, meer rente geeft in nederland of in eigen land. De rente op de e spaar is momenteel 1 % basis en 0.3 getrouwheid. Op de maxi bedraagt de basisrente 0.5 % en de getrouwheid 0.35 %.
    Die rentetarieven zijn in elk geval een pak lager of wat argenta in nederland 'geeft'....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijkbaar helpt de aantrekkende economie nog niet voor de spaarrente. Wonderlijk eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen