donderdag, mei 08, 2014

Voor- en nadelen van huis kopen of huren

Enige tijd terug las ik een opgewekt verhaal over het financiële voordeel van een woning kopen versus een woning huren.
Een woning van 150.000 euro zou bij een annuïteitenhypotheek met belastingvoordeel maar liefst maandelijks 50 euro voordeliger zijn.

Funda: 'huizen van 150.000 euro.'

Mijn tenen gingen krullen bij dit rekenvoorbeeld over het eerste jaar. Het eerste jaar betaal je de meeste rente en dan heb je dat hoge belastingvoordeel.
Maar als je dit afzet tegen de absurde huurverhoging van minimaal 4% per jaar, dan blijf je voordeel houden, ook al is je belastingvoordeel lager.

Immers je hebt tot 2/3e hogere WOZ en Hoogheemraadschapslasten waarbij dit voordeel al direct weg is.
Het onderhoud kost je 1% van de vrije verkoopwaarde. Dat is in dit geval 1500 euro per jaar minimaal. Immers de huizenprijzen zijn gezakt de kosten voor onderhoud zijn dat niet, tenzij je bedoelt dat het BTW tarief op arbeid naar 6% is gegaan.
In een appartement de kosten voor de vereniging van eigenaren.

De factor onderhoud is vrijwel nihil bij nieuwe huizen, maar bij oudere huizen?!  Iedere vijf tot tien jaar een schilderbeurt en het liggende houtwerk op de zuidzijde kun je ook bij de beste verven van Sigma en Sikkens toch iedere twee jaar het schilderwerk bijwerken.
De aanschafprijs van een CV ketel is naar verhouding voordeliger, maar iedere 15 jaar moet je een nieuwe aanschaffen. Heb je een warmtepomp, de omvormer van je zonnepanelen, je WTW installatie, het kost geld.
Heb je dan de pech dat je in een deel van NL woont waar de grond verzakt, kun je ook nog eens flink geld neertellen voor het ophogen.

In gebieden waar veel goedkope huurwoningen door de woningbouwverenigingen zijn verkocht. De verf op de voordeuren en kozijnen van de woningbouwvereniging zijn goed. Bij de verkochte huizen is dat niet zo. Die huizen zitten beter in de hypotheek dan in de verf.

Wat zijn nu de echte voor- en nadelen van een huis kopen versus huren.


Kopen versus huren: de voors en tegens op een rijtje

Bent u zich aan het oriënteren op een nieuwe woning, maar twijfelt u nog of u wilt kopen of huren? Direct Wonen heeft de voor- en nadelen voor u op een rijtje gezet, zodat u gemakkelijker een keuze kunt maken.
Voordelen huurwoning

  1. U bent flexibel doordat u op elk moment de huur kunt opzeggen.
  2. U kunt goedkoop verhuizen, doordat u bijvoorbeeld geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen.
  3. U hoeft groot onderhoud en verbouwingen niet zelf te betalen en te regelen.
  4. U wordt niet aangeslagen voor de woz-waarde (geen belasting).
  5. U kunt in aanmerking komen voor huurtoeslag.
Voordelen koopwoning
  1. De woning is uw eigendom als u geen hypotheek (meer) heeft.
  2. U mag zelf – met beperking van gemeentevergunningen - bepalen in hoeverre u uw woning aanpast.
  3. Als u iets aan uw huis verandert, komt dat alleen ten goede aan uw eigen vermogen.
  4. Uiteindelijk zal de waarde van een woning toenemen, maar als u binnen een paar jaar uw woning al verkoopt, kan uw vermogen hierdoor kleiner worden.
  5. U bepaalt zelf hoelang u in de woning woont.
  6. U kunt in aanmerking komen voor koopsubsidie of Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

Bron van dit overzicht: DirectWonen.nl
Nadelen huurwoning

  1. U bouwt geen eigen vermogen op via uw huurwoning.
  2. De huren kunnen jaarlijks worden verhoogd.
  3. Als u het huis verbouwt of verbetert, dan is de eventuele waardestijging voor uw verhuurder.
  4. U bent bij een verbouwing of aanpassing beperkt tot wat mag van de verhuurder.
  5. In enkele gevallen moet u bij verhuizing het huis in de oorspronkelijke staat terugbrengen.
Nadelen koopwoning
  1. U begint gelijk met een schuld als u een hypotheek moet afsluiten.
  2. U kunt niet gemakkelijk uw woning verkopen, zeker niet tijdens deze economisch slechte tijden.
  3. De hypotheekrenteaftrek wordt de komende jaren verlaagd.
  4. Een percentage van de woz-waarde van de woning wordt gezien als inkomen (eigenwoningforfait) dat u moet optellen bij uw inkomen uit Box 1.
  5. Reparaties en onderhoud moet u zelf betalen en regelen.
  6. Als uw relatie stukloopt, is de kans groot dat de woning moet worden verkocht omdat u of uw partner de kosten niet alleen kan opbrenge

16 opmerkingen:

  1. Soms kun je geluk hebben. Op een vorig dieptepunt in huizenprijzen'(1984) kochten we voor 23.000 euro een klein huis. Mijn man verbouwde zelf met veel sloopmateriaal voor zo".6.000. Het huis is al een paar jaar afbetaald. We hadden nooit zo voordelig kunnen huren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Izerina, geweldig goed en voordelig zeg. Nooit zo voordelig kunnen huren, inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vroeger werd ik zielig gevonden met mijn huurhuis, nu had ik niet veel keus ,wamt met een baan van 30 uur per week in de schoonmaak kom je niet in aanmerking voor een hypotheek, tegenwoordig zijn veel mensen jaloers, zij kochten een huis met een hypotheek gebaseerd op 2 inkomens, lieten vaak grote verbouwingen uitvoeren en aflossen? nee ,wij gaan liever op vakantie , verbouwen zodat het huis nog groter word en kopen maar weer eens nieuwe meubels , want tja de bank is wel erg gedateerd en dan kun je met de rest van het interieur ook niet achterblijven en toen kwam de crisis veel mensen raakten hun baan kwijt ,moeten de hypotheek van een salaris afbetalen, hun huis is ineens veel minder waard en nu komt het , jij het makkelijk praten met je huurhuis, je huurtoeslag , huh? eerst was ik zielig en hadden ze medelijden met me en nu ben ik ineens benijdenswaardig ? ze zijn vergeten dat ze zelf ook enigszins verantwoordelijk zijn voor hun huidige tegenslag, en dan bedoel ik niet het feit dat ze hun baan kwijt zijn want dat heb je niet altijd zelf in de hand,maar ze hebben wel zelf de keuze gemaakt om maar uit te geven en alles moest groter en duurder en ze hebben vaak nagenoeg niets gespaard en ook niets extra afgelost , ik daaren tegen heb geen mooi , groot en luxe ingericht huis, ga al jaren niet op vakantie en heb ook geen auto, ik vind mezelf niet zielig,maar een heleboel van die mensen ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij is het grootste voordeel van huren dat je vrij bent om zo weer te vertrekken. Maar ik heb een koopwoning, dus misschien verkijk ik me hier op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben heel blij met onze afbetaalde koopwoning!
    De zekerheid dat we, wat er ook gebeurt, een dak boven ons hoofd hebben is heel rustgevend;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dat je met een huurhuis vrij bent om zomaar te vertrekken geldt waarschijnlijk alleen als je een woning huurt in het hogere segment of bij een andere huurder dan een woningbouw vereniging, ik sta ingeschreven voor een andere woning maar ben afhankelijk van mijn gespaarde punten die gekoppeld zijn aan mijn woonduur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vrij om te vertrekken is relatief. Waar vertrek je naar toe? Wanneer je een huis wilt kopen, kun je inderdaad gelijk uit je huurwoning vertrekken. Wil je een ander huis gaan huren, dan lukt dit niet. Ben je inmiddels in inkomen gestegen, kom je helemaal niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning maar mag je (in deze regio) €1000,-- per maand gaan betalen voor een rijtjeswoning in de vrije sector. Dan zit ik liever vast in mijn koophuis met veel lagere hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem, ik denk hierbij aan werk elders, dus verhuizen, of meer verdienen, dus elders huren. Scheiden want steen en kinderen zorgt mede voor verbondenheid, je blijft door de hypotheek langer bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toevallig had ik het er vandaag met iemand over. We huren allebei en zien er grote voordelen in. Bij huren wordt alle onderhoud, door de woningbouw gedaan en hebben we er geen omkijken naar.

    Bij een koopwoning, 'huur' je de woning van de bank, tot de hypotheek volledig is afbetaald, dan is het pas van jou. Maar je hebt wel alle hoge kosten van het onderhoud, waar je geld voor opzij moet zien te leggen.

    Ik krijg met mijn wajong zo-wie-zo nooit een hypotheek, dus is kopen voor mij helemaal niet weggelegd.

    @Vlijtig liesje, verhuizen is er niet zomaar bij. Je moet behoorlijk lang ingeschreven staan en dan maar hopen dat je op de eerste plek staat als je een woning aangeboden krijgt.

    @Mirjam, wat heerlijk voor jullie, het geeft een hoop zekerheid en vrijheid lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Iedereen heeft een eigen afweging, denk ik.

    Ik zat in een duur huurhuis en de huren stegen en stegen maar. De kwaliteit van het huis en prijs die ik ervoor betaalde, het had geen relatie meer. En.. ik huurde om het idee te hebben altijd 'weg' te kunnen. Op een bepaald moment (2012, midden in de crisis) kreeg ik het verlangen om mijn anker ergens uit te gooien. En ik wilde ergens wonen waar ik kon blijven als ik een deel van mijn werk zou verliezen.

    Mijn maandlasten daalden met 250,00 en groeien nu niet meer. Sterker nog, na aflossing kan ik ze laten dalen als ik dat wil.

    Ik heb nu een lief huis met een prachtige tuin in een vriendelijk buurtje. Economen en bankdirecteuren vinden me vast niet verstandig. Het zij zo, ik leidt hun leven niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toch ben ik heel erg blij dat ik het huis gekocht heb hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je moet heel geod onderzoek doen. Vaak is eerst huren verstandiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe kan ik zo goed mogelijk een huis kopen daar? het zou handig zijn als dit zo goed mogelijk verliep!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Thomas, voor het verkrijgen van een hypotheek kun je je het allerbeste laten adviseren door de VVE.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik huur momenteel een woning. Moet ook eerlijk zeggen dat ik dit ook niet erg vind. Al zou ik wel over een tijd willen kopen,... Voelt nu niet eigen laat ik het zo maar zeggen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het is ook maar net wat je wilt en kunt. Het is iig nooit verkeerd om deskundig advies te vragen en bespreken wat de mogelijkheden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen