zaterdag, mei 03, 2014

Zuinige Maarten 't Hart en Maartens moestuin

Al enkele keren is te zien de documentaire Maartens Moestuin. Maarten 't Hart, de gedragsbioloog en schrijver al jaren wonend in het Zuid-Hollandse Warmond.

Maarten is een echte consuminderaar, een zuinige man, die niet van verre buitenlandse reizen houdt. Ook al zijn veel van zijn boeken vertaald en werd hij daarvoor uitgenodigd om lezingen te houden in die landen, hij ging niet in op die uitnodigingen.
Vanwege principiële redenen ziet hij ook af van het aanvragen van een paspoort.

Ook in de uitzendingen van Maartens Moestuin komt dat zuinige om de hoek kijken. Een mandje dat hij vond en waarover hij oprecht verbaasd is dat zo'n mandje dat er zo goed uitziet zomaar wordt weggegooid! Zonde van dat mandje.

Ik vind het opmerkelijk deze zuinigheid. Immers hij bezit samen met zijn vrouw Hanneke van den Muyzenberg een mooi huis met een geweldig grote tuin. Hij heeft zich afgezet tegen zijn afkomst, de zware kerk in Maassluis.

Ik vind de uitzendingen leuk om te zien en ook al is hij zuinig, als de broccoli niet goed gegroeid is dan koopt hij een broccoli, niet in supermarkt maar in de natuurwinkel. Broccoli zo vertelt hij terecht heeft veel vitamine C, maar in zijn beleving is de broccoli in de supermarkt helemaal zonder die vitamine C.

Ik voel met hem mee, zeker nu het moestuin seizoen vol in beweging is, eet ik graag moestuin, zo noem ik dat. Het is smaakvol.
Ik ben niet iemand die 100% biologisch is. Een paprika of komkommer kan wat mij betreft prima uit de supermarkt komen. Een natuurwinkel is er niet in mijn woonplaats, dat zal ook schelen.

Kijk hier voor uitzending gemist Maartens Moestuin

4 opmerkingen:

  1. Ik geniet van die uitzendingen. Hij weet zoveel van tuinieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 1 aflevering gezien en ik heb inderdaad genoten! ook als je geen moestuin hebt is het zeer de moeite waard. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen