zaterdag, juni 07, 2014

De Beurs viert een feestje

De Beurs is eindelijk ruim en definitief door de 400 punten gebroken. Ik sta aan de buitenkant. Ik beleg niet meer.
Dit is een consuminderblog, dus ik zal het hier niet verder over hebben en toch kriebelt het om mee te doen.

Een bekende hypotheekaflosser schreef in een column in het RD, dat wanneer hij op het dieptepunt van de crisis, aandelen Aegon had gekocht, hij zijn hypotheek al lang helemaal had kunnen aflossen.
Het is het overbekende verhaal van achteraf weet je wat je had moeten doen.

Bij mij kriebelt het, zou ik weer een beleggingsrekening nemen?

Al langer heb ik het gevoel om eind oktober een paar goedkope 'out of the pocket' calls te nemen op de AEX, vervolgens te wachten tot eind december, begin januari en dan te cashen en vervolgens de rekening op te heffen. Eind december is er vaak een rally op de beurs. Veel instiutionele beleggers investeren dan.

Het is het verstandigst om een beleggingsrekening op te heffen, nog verstandiger om helemaal geen rekening te nemen en helemaal niet te beleggen.....

Het kriebelt, zeker nu de ECB de rente nog meer heeft laten zakken, om de economie aan te zwengelen. Het is nog geen oktober. Het is lekker weer dit weekend. Ik ga er van genieten.

12 opmerkingen:

  1. Je zou dan niet investeren, maar gokken. En dat zou ik dus maar niet doen in jouw situatie. Gewoon lekker genieten van je vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet doen gaat van zelf weer zakken er is nog niks opgelost, tis pappen en nat houden nu. Fijn weekend en geniet van het weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je weet dat je het geld kan missen, wat let je. Zolang je je houdt aan je van te voren ingestelde scenario en niet bij de (kleine) correcties die komen in de paniek schiet. 450 eind van het jaar verwacht iedereen eigenlijk wel.
    Groetjes, Lianne (daytrader en consuminderaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd er een andere filosofie op na. (zo weinig mogelijk transacties doen, da's alleen goed voor de brokers)

    Ik koop elk kwartaal voor 1000 euro. (ongeacht de stand van beurs, Let bij aankoop alleen op dat ik een goede wereldwijde spreiding behoud over verschillende sectoren/regio's)

    Verder laat ik dividend indien mogelijk altijd uitkeren in stock.

    1 keer per jaar kijk ik wat het totaal aan cashdividend was en voeg dat bij mijn kwartaal investering.

    Da's een lekkere sneeuwbal aan het worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien overtuigt dit je nog: "Never try to time the market"

    http://www.bogleheads.org/blog/bogleheads-principles-never-try-to-time-the-market/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Lianne:
    De verwachting was dat de AEX eind 2006 op 450 zou staan:
    http://www.blikopdebeurs.com/weblog/pivot/entry.php?id=170
    De verwachting was dat de AEX eind 2011 op 450 zou staan:
    http://www.sprintertips.nl/2010/12/hoge-verwachtingen-voor-2011/
    enzovoort...
    Pennie Wijs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Petra, ja, ik weet het. Als de economen goed hadden voorspeld, waren we nu niet in een crisis.
    Niemand kan voorspellen.

    @Lianne, hecht vooral geen waarde aan voorspellingen. Ik weet nog dat ABN-AMRO voorspelde een koersverhoging..... Dat was voordat ze staatsseun kregen..

    Op de beleggersclub was er altijd 1 die de AEX in januari voor het einde van het jaar juist voorspelde. Hij won een fles wijn.

    Ik heb momenteel niet het gevoel dat er een echte kerstrally komt, maar feit is dat er vor het eimde van het jaar en begin januari veel geld van investeerders in de beurs gepompt wordt.

    @PennieWijs, goed geinformeeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb momenteel hier vooral het geld in bedrijven zitten die medicijnen tegen kanker aan t ontwikkelen zijn. Met in mijn achterhoofd rendeert t niet dan heb ik in ieder geval aan iets goeds meegewerkt. Gaf gister net te laat de order in anders 20% winst kunnen maken...Koop na winst op een lager moment weer aan dus het geld gaat weer terug het bedrijf in...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik durf helemaal niets met aandelen te doen. Maar dat komt ook omdat ik er niets van af weet, en nooit geluk heb met spelletjes en gokken. En zo voelen aandelen voor mij toch altijd een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Ik heb nog geen beleggingsrekening geopend. De spullen hiervoor zijn wel in huis. Ik overweeg het nog een tijdje, voorlopig ga ik gewoon door met genieten. Zeilen, wandelen, zwemmen, lezen, moestuinen,
    Al die dingen waar ik altijd te weinig tijd voor had.q

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De link naar RefDag werkt wel, maar kom helaas niet bij de Collum uit.. Heb je toevallig nog de hele hyperlink?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Arie, Die vrijdagse columns zijn niet via internet te lezen. Ik lees het via familie.

    BeantwoordenVerwijderen