vrijdag, juni 20, 2014

De inhoud van één zakje wortelzaad

Op 26 maart zaaide ik peen. Vooraf had ik het zaad in warm water laten weken om het kiemen te bevorderen.  Misschien te kort.

De peen van de moestuin is super lekker. Tijdens het schoonmaken, geurt de peen behoorlijk.
Van een schoonzus hoorde ik dat mijn vader in de vroege tuinderjaren, toen er nog onder plat glas geteeld werd en op de grond zelf, dat op de veiling nog wel eens gewacht werd op de peen van mijn vader. Van wortelvlieg hebben we geen last.

Onlangs oogstte ik de eerste penen en vervolgens rooide ik de rest gisteren, in zijn geheel. De ruimte heb ik hard nodig voor een tweede oogst. De Berlikumer winterpeen. Het mag dan wel niet, twee keer op dezelfde plek zaaien, maar de ruimte is beperkt.



Dit is het resultaat, twee bakken van de Turkse groentenman die ik vorig jaar kocht voor 4 euro per stuk.


Hoeveelheid peen die ik vier uur later in diepvrieszakken laadde. Dit jaar heb ik de beschikking over wat meer vriesruimte, ik hoop dat het voldoende is, anders zal ik toch in de schuur een vriezer er bij zetten. Groenten wecken kan prima, maar ik vind het toch niet zo lekker.
Geen idee hoeveel dit weegt, tijdens het schoonmaken eet ik er van en vanavond is het onderdeel van mijn hoofdmenu.

Moestuinieren is veel werk, soms vraag ik mezelf af, waarom doe ik dit. Het is wel gezellig.
Toen ik nog hele lange afstanden wandelde vanaf mijn huis, zo tussen de 25 en 40 kilometer, vroeg ik mezelf ook wel eens af, waarom ik dat deed. Met een eind fietsen, kun je je hetzelfde afvragen.
Eindconclusie:  'het is een gezonde manier van leven'.

8 opmerkingen:

  1. Misschien dat je het doet omdat je het leuk vind

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk toch! Kook je ze eerst, of maak je ze alleen schoon en in stukjes? Groetjes BrEkster

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @BrEkster, groenten met een laag vochtgehalte hoeven niet eerst geblancheerd of gekookt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kijk er jaloers naar! ,
    Groetjes Annamrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker hoor! Jij kunt weer even vooruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik geniet er ook van om te werken en te oogsten in de groententuin.... Jullie hebben wel een mooie worteloogst. Wortels kweken lukt hier absoluut niet : ik heb dan alleen kromme dunne worteltjes met verschillende 'beentjes' die dan nog zo goed als volledig doorstoken zijn door de beestjes. Wortels zet ik hier dus niet meer liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, dat is jammer. Wij hebben last van de koolvlieg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens Jette Klijnsma een uitstekende aanvulling op je pensioen, moesttuinieren.

    Goed nieuws voor alle flatbewoners en mensen die door lichamelijke gebreken niet eens kunnen tuinieren.

    Maar je hebt een hoog rendement van zo'n klein zakje zaadjes!

    BeantwoordenVerwijderen