donderdag, juni 05, 2014

Groots uit eten met ex-collega's en of ik dat als WW-er kon betalen

Vorige week at ik bij 'Las Palmas' met ex-collega's. We namen een drie-gangen menu en Herman den Blijker kwam ook even buurten bij ons aan tafel. Een van de collega's kreeg vier kookboeken mee, geheel gratis met een mooi lint er om heen.

Mijn collega's kenden mij en mijn ex-kantine beleid. Liever zelf gebakken brood mee, en zelden de kantine in. Een krent met een behoefte aan biologisch eten. Dat wisten ze wel.
Of ik dit nu wel kon betalen, nu ik in de WW zat, zo vroegen ze zich oprecht af.  Ik vond het prima, liever een keer goed uit eten, dan tig keer goedkoop.

Grappig vond ik dat er een actie was van Unox voor een kop gesubsidieerde soep à 1 euro. Dat vonden ze prima, voordelig. een bon krassen en als alle hokjes hetzelfde waren, dan kreeg je één kop soep gratis!!  Ik vond het humor, eet je die blik- of paksoep toch niet, ook geen euro uit gegeven. Bovendien waren er gratis zakjes cup a soup te verkrijgen. Nog minder lekker, maar kom op 1 euro, als je dat wilt besparen.

Duidelijk, ik wachtte vijf minuten en ging dan ook naar de kantine en schoof zo aan aan tafel, at tien minuten mee en wandelde tussen de middag lekker verder buiten. Met een zittend beroep is dat wel zo aardig. Niet altijd deed ik dat, ik deed ook wel andere dingen tussen de middag.

Geld uitgeven heeft vooral ook met doelen stellen te maken. Eten in de kantine, de dure kantine, daarvoor was je makkelijk tussen de 3 - 5 euro per dag voor kwijt. Ik haatte dat. Het is helemaal niet gezellig. Eerst in de rij staan, wachten en dat gaat ook nog eens af van het halve uur lunchpauze. Vervolgens flink doorkauwen, anders haal je het niet. Een gezellig keuvelend gesprek is niet iedere dag mogelijk, want je eet niet altijd met die mensen die je gezellig vindt. Liever wandelde ik in de lunchpauze buiten. Maar het is voor de groep beter als er gezamenlijk wordt gegeten, zo was de mores.

Voor 17 keer in de kantine eten à 4 euro gemiddeld per keer, kun je gezellig één avond bij Herman eten. Uren kletsen. Zondegeld dus de kantine, maar als mensen gewoon zijn iedere dag daar te lunchen, vaak de eerste maaltijd van de dag, want ontbijten is maar lastig.

Liever nog dan in Las Palmas eet ik even verderop in Katendrecht op het Deliplein bij 'De matroos en het meisje'.
Het eten is daar nog meer duurzaam, zelfs iets voordeliger en de kok is creatief. Het Deliplein oogt  knusser dan de Kop van Zuid waar het restaurant 'Las Palmas' is gevestigd.

4 opmerkingen:

  1. Wat ben ik blij dat ik in de middagpauze altijd naar huis kan.
    Daar heb ik mijn eigen kantine ;-)
    Gewoon brood, fruit of soms een kliekje lekker goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat loopt dat nog op dat eten in de kantine inderdaad! Zo heb je mooi zo'n etentje bij elkaar verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik eet nog graag de boterham buiten op, verder komen de collega's achter aan om ook de boterham buiten te nuttige .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Vlijtig Liesje, dat zijn toch behoorlijke bedragen. Bij full-time werken kost dat 80 euro per maand. Daar kun je leuke dingen voor doen.
    @Julia, buiten praat je veel ontspannender met je collega's. Wandelen is een doe-actie. Ik wandelde ook regelmatig met iemand samen op. Korte wandeling, want maar een kwartier, maar het is heerlijk om buiten de werkspanning even weg te werken.

    BeantwoordenVerwijderen