vrijdag, juni 27, 2014

Hoe en waar bewaar ik de groenten

Jarenlang was de opbrengst van de moestuin niet zo groot. Dat lag aan een paar dingen:
  • Gebrek aan tijd
  • Gebrek aan een extra diepvries
  • Weckpotten
  • Groenten uit pot vind ik niet lekker.
In mijn keuken nam ik een inbouw vriezer tot aanrechthoogte. Een vriezer met drie laden. Deze bleek te klein. Veel te klein. Het was een teleurstelling.
Inkuilen, een mogelijkheid om te bewaren, dat lukt in de zomer  niet. Inkuilen van harde groenten, zoals wortelen, biet, pastinaak, kan prima in kisten in het zand in de schuur, maar het moet daar wel koel voor zijn. Alleen dus wanneer de zomer voorbij is.

De enige mogelijkheid was een diepvrieskist in de schuur. Maar ik vond dat het dan teveel energie kostte, teveel ruimte in beslag nam en het kost ook nogal eens wat.

Een vriendin van me, bood me dit jaar aan, dat ik twee laden in haar diepvries kon gebruiken. Zij kookt eigenlijk nooit en gebruikt haar vriezer alleen voor brood.
De oplossing dacht ik, want nu heb ik zeeën van tijd..... en zij ook.... We maakten een afspraak, dat ik bij haar langs kon komen. Die afspraak ging lastiger dan ik dacht. Opeens bleek zij, net als ik een behoorlijk lastige agenda te hebben.
Was ik vroeger gewend om in de marges van de dag iets te doen, dat schijnt nu minder goed te lukken. Nog wel bij mij, want ik heb altijd gewoekerd met tijd. Tijd was een net zo schaars middel als geld, wanneer je constant bezig bent om de hypotheek af te lossen.

De laden bleken ook nog kleiner te zijn, dan verwacht, het was geen goede oplossing. Een broer bood ooit eens een lade in zijn vriezer aan, maar dat vond ik gebruik maken van iemands goeiigheid en hij kan zijn laden ook heel goed gebruiken.

Kortom, ik heb de schuur nog eens bekeken en ik heb een ruimte bedacht. Een kleine vrieskist kan ik kwijt en als ik hem aan de voor en zijkanten bekleed met tempex, dan moet het maar gaan.
Een vrieskist kan wel tegen absurde temperaturen in een schuur.  Deze AEG vrieskist wordt het.

Het lijkt wel of ik aan het geld uitgeven blijf!! Dat had ik echt niet verwacht. Onderhoud wat kost dat een geld. Ik hoop dat ik de investering er uit haal. In ieder geval zal ik nu meer uit de moestuin oogsten. Ik had mijn stukje moestuin al verkleind waar een ander familielid zich er nu  al over heeft ontfermd.
Voorheen oogstte ik de zomerpeen pas in de winter. Nu kan ik nog een keer zaaien.

2 opmerkingen:

  1. Ik zag dat je een A+ label vrieskist hebt uitgezocht. Ik zag laatst via de consumentenbond dat het energieverbruik van een apparaat met A- label en A+++label veel verschilt. Van 100 euro per jaar naar 30 euro per jaar. Was zelf nl ook aan het kijken naar een andere vriezer ;-)
    Groet BrEkster

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @BrEkster, Ik schrok van je mededeling.
    Ik stap jaarlijks over van energieleverancier die dit jaar Essent is. Ik zocht in de overeenkomst en zag dat die stond op 2031 kWh en een bedrag van 317,30.
    Ik realiseerde me dat vrieskisten meestal A+ heeft. Ik kan alleen een kleine vrieskist plaatsten en ik heb een voucher van Elektrokoopjes. Dat beperkt mijn zoektocht.
    Ik sprak met Elektrokoopjes en vertelde dat ik graag de Bosch kocht Bosch GTM20A00 diepvrieskist
    Deze heeft ook A+
    Ze vertelde me dat de reparaties van Bosch lastiger zijn dan die van AEG.
    De laatste tijd heb ik grijze haren gekregen van reparaties die niet lukten, waar wat mee was, zodoende heb ik mijn keuze dan toch maar op de AEG laten vallen.
    De AEG heeft een verbruik van 180 kWh en kan temperaturen tot -10graden aan.

    Anyway, de AEG heeft een energieverbruik van 180 kWh per jaar volgens Kieskeurig en dat kost 28,12 per jaar, uitgaande van mijn huidige contract met Essent.
    Over tien jaar is dit absoluut hoger, misschien wel 50 euro met een regering met schulden. Nog steeds geen 100 euro.

    De Bosch die ik eerder wilde kopen heeft een hoger energieverbruik ook A+ en 197,1 kWh, maar ook meer inhoud en is groter en de schuur is niet zo groot. Woekeren met de ruimte. Ik moet het maar met de 102 liter doen. Graag had ik alles groter, luxer, mooier, gouden vriezers enz.

    Ik hoop dat je mijn keuze kunt begrijpen. Ik lees graag wat jouw keuze is geworden.


    BeantwoordenVerwijderen