zaterdag, juni 21, 2014

Kosten voor een moestuin

Mevrouw Klijnsma gaf in een interview te kennen dat het kweken van je eigen groente een prima aanvulling is op 'pensioen'. Ze zei: " Ik raad mensen wel aan om ook naar andere vormen van oudedagsvoorziening te kijken. Ik ken mensen met een moestuin, dat levert veel groente en fruit op. Of een eigen huis. Als de hypotheek is afbetaald kun je prima van je AOW leven".

De huur van een moestuin is afhankelijk van je gemeente waarin je woont. Er zijn ook stukjes te huren bij een particulier. Het is geen dure grond. Je begint een moestuin, geen volkstuin. Een volkstuin is een siertuin met een huisje en soms een moestuin er bij. Dat kost geld.
Voor bijstandsgerechtigden of mensen met een inkomen tot 110% bijstandsniveau, exclusief toeslagen, kunnen vaak met fikse korting een moestuin huren.
Duur hoeft het allemaal niet te zijn, hoorde tarieven van 30 tot 50 euro per jaar voor een stukje grond.

Gereedschappen zijn best een investering. Die kun je per jaar bijkopen. Begin met een schop, een schoffel of schrepel en een schopje. Marktplaats, Lets, lenen?

Je kunt beginnen met composteren, maar alleen dat wat van je groenten af komt. Beter geen onkruid, want je houdt de zaden in je compost. Artikelen volop.

Ik gebruik het liefste koemestkorrels en die koop ik bij Gamma. Bij Welkoop vind ik ze te duur. Dit zijn flinke balen, dus is die dure auto handig.
Tuinier je op een moestuinvereniging, dan wordt er ook vaak gezamenlijk ingekocht en afgeleverd. Je hebt dan iets nodig om het binnen de moestuinvereniging te vervoeren. Dat kan ook dat ene plankje zijn. Wanneer je geld overhoudt, door het moestuinieren, kun je investeren in materiaal een kruiwagen.
Ik zou best willen composteren, mijn schoonzus ook, maar mijn één na oudste broer ziet er niks in. Aangezien ik niet in de buurt woon van de moestuin en het werk ook wel op hem neerkomt, ga ik er niet aan beginnen.  Ik heb geen moestuin bij een moestuinvereniging.

Wat ik geleerd heb van oudste broer: 'in de zomer eet je de dingen die snel groeien en slecht geconserveerd kunnen worden'.
Dat is vooral veel sla in alle vormen, courgettes, frambozen, aardbeien enz. Zorg dat je voldoende groenten hebt en houdt voor de winter. Spruiten, prei, pastinaak, winterpeen, bieten, pompoenen. Winterpeen en bieten kun je inkuilen. Spruiten, prei en pastinaak kun je gewoon van de grond eten, ook na vorstperiodes. Pompoenen koel en vorstvrij bewaren.
Nadeel is dat je de grond niet voor de winter kunt spitten wanneer er nog groenten in staan.
Wij spitten nog steeds en mulchen niet.

Dat gaf voor mij een mogelijkheid om even op te noemen wat ik kwijt was aan moestuinieren in de afgelopen jaren:

2010 205,12
2011 143,63
2012 97,54
2013 151,76
2014 91,25

In 2014 is het minder geld, het kan ook te maken hebben, dat ik nu meer vrije tijd heb en dat ik meer overwogen aankopen doe.
Mogelijk ook, omdat ik nu wat mer pound wise ben geworden.

Ik kan ook een specificatie geven van de bedragen, als je dit wilt, want zo bij elkaar lijkt het best een boel geld
In 2010 gaf ik het meeste geld uit. Opstartdingen dus, maar ook veel domme aankopen, lees maar:
Kosten 
1,75 Erwten
1,99 doorzichtige kleine opbergbox voor zaaien
9,01 zaden Horticoop
1,69 Etiketten
2,69 handzaaidoosje
2,70 Potgrond
2,67 3 x zaaiset Aldi, bloemen
41,90 Bakker Hillegom, afdekdoek
10,00 frezen en spitten loonbedrijf, mijn aandeel
8,50 13 liter gieter
10,78 Zaden bij Horticoop
41,50 net van 10 * 10 meter voor de aardbeien
3,55 zaden op de markt bij de bibliotheek. Voordelig
1,25 Potgrond voor aardbeien
8,65 letters Bruna voor benaming moestuin
5,00 Karwei voor naambord een plaat
1,49 siliconen transparante kit bij de Action voor naambord
50,00 6 blauwe kratten
205,12


Het naambord is er nooit gekomen, ik zou nooit meer een duur afdekdoek kopen bij Bakker in Hillegom, een glasgordijn desnoods van de Kringloop volstaat ook. Die kratten gebruikte ik later om in te kisten. In dat jaar werd ik geopereerd aan mijn voet en kon ik 's winters niet naar de moestuin.
Etiketten!! Nog zo'n domme aankoop. Op een papier schrijven waar je wat gezaaid hebt en er dunne stokjes, desnoods van gesnoeide frambozenstruiken voldoet prima.

Kortom dit had veel voordeliger kunnen zijn. De zaaiset voor bloemen heeft niets te maken met moestuinieren.

In 2011 werd ik al slimmer:


kosten 2011
2,50 tuinbonen Leidse hangers
1,25 kropsla zwart Duits
0,79 bamboestokken voor de dozen in de tuin vast te zetten
12,96 vier zakken tuinaarde van 40 liter
14,95 vierkante meter tuin
13,50 Zwarte bes, blauwe druif en blauwe regen
12,00 4 x framboos + 1 keer rode bes
12,96 drie zakken tuinaarde
4,50 12 aardbeienplanten
30,00 bak voor in de moestuin
10,02 kruiden en rode bes Gamma
6,70 kruiden staalduinse bos
0,80 Andijviezaad Gamma met 20% korting
7,13 Spruitenzaad, chinese tuinboontjes en sla
1,69 Winterwortel Berlikum
1,69 Winterwortel Berlikum
1,69 Basilicum
8,50 italiaanse kroten


143,63
Helaas de frambozen zijn dood gegaan. De rode bes ook. Ik heb kennelijk ook een zwarte bes gekocht en die groeit prima.

2013:
Kosten 2013

09-02-13 0,5 25 tuinbonen van broer
07-03-13 5,96 Vier pakjes kruiden van Lidl
07-03-13 5,99 Gamma, mestkorrels en kruiden
07-03-13 0,99 Afrikaantjes
07-03-13 5,96 diverse zaden, Lidl
13-03-13 0,99 aardbeienzaaiset
22-04-13 4,95 bubbel plastig
22-04-13 7,14 perkoen palen
15-04-13 7,5 aardbeienplanten
19-04-03 4,56 Afdekzijl 4 x 4 mtr
19-04-13 1,39 spruitjes zaden
15-05-13 16,22 bonenstaken
15-05-13 3,5 tijm en pepermunt
19-05-13 8,95 Koemestkorrels 25 ltr fleurella
22-05-13 0,99 Potgrond 20 liter
01-06-13 31,99 boogjes met plastic Horticoop
18-05-13 3,5 stro
18-05-13 2 20 ltr potgrond
15-06-13 2 20 ltr potgrond
13-06-13 5,69 zaden via internet
24-07-13 1,99 Speelzand 25 kg
06-08-13 8,5 winterssla en winterpostelein
16-10-13 8 twee kratten inkuilen
19-10-13 12,5 pruimenboom






Totaal 151,76


2014:
Kosten 2014

12-03-14 15,15 4 x 40 ltr potgrond + 1 x 20 ltr
10-02-14 2 zaden bij Bas
24-03-14 1,3 peen Horticoop
24-03-14 20 Frezen door van der Loonbedrijf betaald aan broer gespitte grond werd niet door vorst, maar door loonbedrijf klein gemaakt.
03-04-14 11,19 Koemestkorrels 25 ltr Gamma, was vorig jaar nog 8,95 25% in prijs verhoogd In 2013 was het een aanbieding#@!
01-05-14 9 twee bouwemmers en twee x 40 ltr potgrond
01-05-14 10 Groene asperges bij Bakker Hillegom
10-04-14 4,08 Karwei handschoenen en peterselie
29-04-14 14,95 Bakker Hillegom, asperges
06-05-14 1 Aldi potgrond
17-05-14 2,58 Horticoop, pompoenen en courgettezaden

91,25


12 opmerkingen:

  1. Leuk inzicht geeft dit. Waar ik een beetje nieuwsgierig naar ben, wat heeft het opgeleverd? Behalve plezier natuurlijk. Stel dat je je gekweekte groenten en fruit (biologisch) had moeten kopen, kan dat dan uit? Maarten 't Hart beweerde laatst dat je je groente beter op de markt kunt kopen. Groetjes, Em

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou ook weer graag een moestuin willen hebben.
    Maar het is niet gratis zoals veel mensen nog steeds schijnen te denken.
    Mooi dat je de (on)kosten op deze manier goed in beeld brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit soort dingen is altijd zo makkelijk. Als of iedereen die mogelijkheid heeft, er een beetje aardigheid in vindt, of het simpelweg fysiek niet meer kan.
    Het kost ook wat tijd om er ervaring in te krijgen, de meeste beginners maken fouten, leren ze wel van, en oogsten kunnen ook mislukken. De aardappels gaan slecht hier, waarschijnlijk de helft groeit goed. Voor aardig wat gewassen heb je ook aardig wat ruimte nodig, een tuin aan huis is al snel te klein.

    Ook invriezen (vriezer) of conserveren (Weckpotten etc.) brengt weer kosten met zich mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb eigenlijk nog nooit bijgehouden wat het moestuinieren on per jaar eigenlijk kost maar echt veel zal dat niet zijn. Het duurste zijn de koemestkorrels. Zaden zijn niet zo echt duur want ik koop die meestal in Lidl of Aldi.Van bepaalde gewassen gebruik ik zaden van de oogst van het voorbije jaar en dat lukt perfect bij staakbonen, pompoen, courgette,.... Zurkel verzaait zichzelf, rabarber komt elk jaar bij. Ik snap niet goed waarom je meerdere jaren aardbeienplanten koopt want elk jaar krijgen de planten toch 'jongskes'die je in het najaar kan uitplanten.
    Gisteren heb ik de aardappelen uitgedaan en ik heb minstens 30 kg mooie aardappelen : aankoopkost voor de plantaardappeltjes was 3.5 euro.
    Groenten oogsten en bewaren (diepvriezen in mijn geval) kost ook geld maar als ik alle groenten die ik uit de tuin haal en diepvries zou moeten kopen, zou ik veel duurder af zijn. De groenten die wij staan hebben, wordne ook niet gespoten dus zijn gezonder

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je dat zo bijgehouden hebt! Dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Hoeveel je uiteindelijk verdient aan een moestuin is best wel moeilijk bij te houden, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ruil vaak zaadjes met andere mensen. Er zit toch vaak te veel in een zakje en zo kom je voordelig aan meerdere soorten zaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In ons gebuurte wordt er weinig getuinierd maar ene van onze buren heeft ook een groententuin en wij geven elkaar plantjes, groenten of fruit die we teveel hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Allen, veel reacties. Morgen tegen de avond hoop ik hier nader op in te gaan. Lukt nu niet, heb het te druk met nietsdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi overzicht, en je hebt geluk dat je bv de kosten voor het frezen kunt delen.
    Wij hebben dit jaar voor het eerst een 'echte' groentetuin.

    En beknopte beschrijving:

    De eerste keer zelf een frees gehuurd. Helaas niet het resultaat behaald wat was gewenst, de grond hier is arm en veel leem.

    Bodem bemesten, daar is flink veel voor gebruikt om de grond enigszins op pijl te krijgen. Zowel kalk als ook koemestkorrels.

    Vervolgens de grond nogmaals laten frezen, ditmaal door een ander. En natuurlijk weer betalen ;)

    Een kweekkas hebben we gekregen, dat scheelde weer een uitgave.

    Bamboestokken voor de bonen, die dingen zijn best nog wel prijzig.

    Gaas om de aardbeien te beschermen.

    Ipv dure gaas tegen de vliegen en vlinders heb ik bij de Ikea goedkope vitrages gekocht. Met de hand aan elkaar gemaakt. Een goede en goedkope oplossing.

    Dan natuurlijk nog de kosten voor het zaad, dat hoeft niet heel erg in de cijfers te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant verhaal. Dus het kost bijna evenveel als het oplevert.

    En dan zijn tijd en evt. reiskosten niet meegerekend?

    Hoeveel tijd is er in gaan zitten?
    Had dat in een bijbaantje of thuiswerk niet veel meer opgeleverd?

    Met 100 uur per jaar zou je al gauw 1000 euro moeten kunnen verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk een moestuin als hobby maar deze minister is goed de weg kwijt.
    Een afbetaald huis, ze weet zeker niet dat er ook mensen huren. Hier moeten we het dan van hebben,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Anoniem, geen idee wat het opleverde. Als ik een betere vriezer had gehad, zou ik zeker 3/4 jaar kunnen eten van de moestuin. Aan plantjes hangen geen weegschalen. Ik eet erg veel groenten. Moestuin groenten leveren veel zuurstof en bouwstenen aan cellen. Je leeft langer. Dat is dan wel weer jammer, voor de staat, kost meer AOW.... :-))
    @Lot, de kosten van de weckpotten, kunnen ook gekregen potten zijn die eerder met groenten gekocht zijn bij de supermarkt. De deksels kunnen zeker nog twee keer gebruikt worden.
    @Anoniem, die van de Lidl, zijn prima, Die van de Aldi, met die banden zoals bij wortels vindt ik niet optimaal. Nooit rekening mee gehouden, mest bij Aldi/Lidl.
    Je smaak verandert door heerlijke smaken van de moestuin. Is biologisch, veel zoeter en lekkerder dan van de markt.
    @Mevrouw W, dank.
    @2 x Anoniem, ruilen en zelf zaad kweken kan ook. Ik doe al drie jaar van de doorgeschoten en gewonnen zaad van sla. Het groeit als een tierelier.
    @Anoniem, helemaal gelijk. Het is duur. Maar je hoeft veel minder groenten te kopen en je moet creatiever met koken worden.
    @anoniem, 100 uur had ik ook anders in kunnen zetten. Maar biologische groenten, daar moet je de moestuin mee vergelijken. Toen ik werkte had ik veel moeite met de hoeveelheid tijd. Ik had toen ook minder opbrengst, omdat ik de peen veel te lang liet staan.
    Ik weckte, maar nu heb ik besloten om een vriezer te kopen voor in de schuur. Weer een uitgaaf er bij en meer kWh dan mijn panelen opleveren.
    @Sil, ik hou mijn hart vast, wat haar plannen met de pensioenen.

    BeantwoordenVerwijderen