dinsdag, juni 10, 2014

Lager maandtarief energie door warme winter

Door de warme winter kan het maandelijkse bedrag voor energiekosten omlaag. Logisch eigenlijk. De energiemaatschappij schrijft bij extreem koude winters ook altijd een mail met de vraag of het maandelijkse bedrag misschien naar biven toe moet worden bijgesteld.

Toch vind ik het verrassend, omdat in mijn gevoel de energiemaatschappijen graag extra geld innen. Vroeguh, toen we nog een leuke spaarrekening hadden, dacht ik altijd: ' ik betaal liever geld bij, sparen doe ik zelf wel'.

Maar nu dan voor het eerst een voorstel om mijn maandbedrag naar beneden bij te stellen.

Ik ga er nog eens over denken. Best kans dat de komende winter veel kouder is en mijn contract loopt ergens in maart af.

Stellen jullie je maandelijks voorschotbedrag wel eens bij?

11 opmerkingen:

  1. Dat doe ik een keer per jaar bij de afrekening. De laatste jaren kregen we steeds geld terug. Toch ga ik standaard 5-10 euro hoger zitten dan het voorschot bedrag. Dat geef ik door zodra we het nieuwe maandbedrag weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee ik houd het bedrag op het verbruik van een gemiddelde winter. En reken wel de hogere energieprijzen mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik pas mijn voorschot ook nooit aan. Zit nu al op een teruggave van 90 euro en mijn jaar is pas 3 maanden bezig. Ik wacht liever eerst de winter af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik pas aan. Ik beheer liever zelf mijn geld dat dat E.s.se.nt/Nu.o.n/etc. dat voor mij doet./

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik pas zeker aan, sparen bij de energiemaatschappij is oerdom, want je krijg er geen rendement voor. Ik zou je teruggave zo laag mogelijk proberen te houden.

    Ik heb een paar maanden geleden mijn voorschot omlaag gezet van 130 naar 100 euro. Dit met name vanwege de zonnepanelen. Ondanks deze verlaging verwacht ik alsnog een flinke hoeveelheid geld terug te krijgen. Dat zie ik in september en dan bepaal ik ook weer het nieuwe bedrag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij passen niet aan. Dankzij de zonnepanelen zulle we ook dit jaar een aanzienlijk bedrag terug krijgen in oktober. Bij de jaarafrekening wordt de boel aangepast. Ik hoop dat we qua elektriciteit helemaal op 0 zitten. Zo te zien gaat dat helemaal lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik stel het altijd naar beneden bij , wel zet ik het verschil op mijn spaarrekening zodat als ik onverhoopt moet bij betalen het geld wel voorhanden is. hoef ik niet bij te betalen heb weer een leuk bedrag gespaard, dit was dit jaar het geval met de milde winter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bepaal het zelf, stel het zelden bij en kies liever voor bij betalen dan dat ze onnodig rente trekken van mijn centen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik bekijk het ook per jaar, en dan stel ik het een beetje bij of laat het gewoon staan.
    Sinds we zonnepanelen hebben, is het bedrag drastisch naar beneden gegaan. Ik mag het niet op 0 zetten, dus 5 euro per maand is voldoende.Misschien dat ik dit jaar moet bijbetalen, maar veel zal het niet zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Patrick, 5 euro per maand, dat is net voldoende voor de huur van de enegiemeter?
    Heb jij heel veel zonnepanelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vorig jaar was ik overgestapt en werd mijn voorschot berekend op 100,00 per maand. Pas na 7 maanden kon het worden aangepast en doordat ik de meterstanden wekelijks bijhou, wist ik dat het wel omlaag kon en heb het aangepast naar 75,00. En vandaag de eindafrekening ontvangen omdat ik ben overgestapt. Ik krijg zelfs nog 401,00 terug. Heb ik gemiddeld slechts 56,00 per maand verbruikt. In een redelijk groot hoekhuis met 1 volwassene en 3 kinderen. Niet slecht dacht ik!

    BeantwoordenVerwijderen