vrijdag, juni 13, 2014

Meterstanden zijn grappig met zonnepanelen

Sinds het begin van 2014 is mijn energieverbruik 94 kWh. Totale energieverbruik nog geen 100 kWh!!

In werkelijkheid heb ik 842 kWh verbruikt inclusief de opbrengst van de  zonnepanelen.

Het gedrag van de meeste mensen verandert meestal nadat de zonnepanelen geplaatst zijn, ze gaan dan beter op stroomverbruik letten. In mijn geval is dat anders, ik ben wat gemakkelijker geworden.
Als een mens met scherpe ogen op sluipverbruik liet ik niets zomaar aan staan. Ik was al scherp op energieverbruik, al had het vaak nog beter gekund. Bijvoorbeeld iemand de deurbel ontmantelen en een deurklopper aanbrengen. :-))

Op het koffiezetapparaat, de elektrische waterkoker en de tv zat altijd al achter een aan- en uitschakelaar, voor sluipverbruik.  Die apparaten verbruiken een minimale hoeveelheid stroom, maar toch nog altijd zoveel, dat je de aanschaf van deze stekker in een jaar tijd terug verdiend hebt.
In de keuken heb ik de aan- en uitschakelaar bij de waterkoker verwijderd.

Nu heb ik een grote waterkoker in de keuken staan zonder een aan- en uitstekker in het stopcontact, waar de stekker van de waterkoker in zit.
De waterkoker gebruik ik vaak voor het kokende water voor bijvoorbeeld de pasta. De kooktijd verkort hiermee enorm.
In plaats van een close-in boiler, zou je een grote waterkoker kunnen gebruiken voor de afwas.
Bij mij hoeft dat niet, omdat de cv-ketel dicht bij de keuken zit. De cv-ketel is op de begane grond geplaatst. Jammer, want dat was de reden dat ik geen HR ketel heb.
Zit je cv-ketel ver van de keuken af, dan zou je het waswater voor kunnen koken in de waterkoker.

Wel kook ik in de waterkoker water voor wanneer ik pasta of rijst kook. Dit heeft niet zozeer met vermindering van energieverbruik te maken, maar met vermindering van kooktijd. De factor tijd was altijd heel belangrijk.

Nog leuker dan het weinige aan energieverbruik is, dat sinds april 2014, de hoeveelheid aangegeven dagstroom al minder was, dan toen eind juli 2013 de zonnepanelen geplaatst werden.

Mijn oude vertrouwde energiemeter is gebleven, ik behield mijn dubbele meter. Enkele jaren terug wilde ik een enkelstroom meter laten plaatsen door Stedin, maar die waren daar niet voor. Jammer dan.

Het gebruik van een slimme meter is niet zo slim voor de bezitter van zonnepanelen, maar meer voor de netbeheerder. De zonnepanelen heb ik doorgegeven aan de netbeheerder, samen met de verwachtte opbrengst per jaar.

9 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook zonnepanelen en het sluipverbruik aangepakt en bewuster met energie omgegaan. Vandaag de jaarafrekening gekregen we zijn van 3800 teruggegaan naar 3200 en dat wordt bijna helemaal afgedekt door zonnepanelen. Daar wordt je blij van.
    Wat ik bij ons zie is dat we slechts 1/4 deel van de door onszelf opgewekte stroom direct gebruiken, hoe is dat bij jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, ik heb de oude meter met nacht- en dagstroom telwerk. Dit is voordeliger voor mij. De opgewekte stroom wordt gesaldeerd. Met de langste dag in het vooruitzicht zie ik dat de nachtstroommeter nu ook terugloopt. Ik doe de wassen bewust op een door de weekse dag meestal op vrijdag, en doorgaans 3 x 7 kilo. Ik heb geen wasdroger. Vandaag zo droog aan de droogmolen.
    In de winter, 1 was per dag en hang ik op in de kastenkamer. Iedere dag een 7 kilo was, extra centrifugeren en na een dag droog.

    3200 kWh is veel, groot gezin denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje iedere dag een 7 kilo was, hier met zijn 6-en redden we het wel met 4 in de week in oude 5 kilo machine.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kook elke ochtend 2 eieren, na 30 seconden gekookt te hebben draai ik het gas uit, laat de eieren nog 5 min. in het water staan en schep ze dan uit het water in een schaaltje met koud water. Ze zijn dan prima nog net niet hard. Na het ontbijt een beetje sop in het pannetje van de eieren en met dat sopje maak ik de ontbijttafel schoon, het aanrecht enz. dat bespaart me water en stroom. Ik kook ook mijn afwaswater enz. in de water koker, ik weet niet of het goedkoper is, maar ik bespaar wel water, want onze HR ketel hangt op zolder en voor het warm is zijn er al heel wat liters weggestroomd. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook een 7 kilo wasmachine en zijn met 2 volwassenen.
    ik was per week
    1x donkere kleren/spijkerbroeken40
    1x vrolijke kleurtjes 30
    1x witte was/lakens/handdoeken 60
    1x bonte was/dekbedovertrek/ keukendoeken 60
    ik was in het weekend en hang het in trapgat op maandag is alles schoon en in de kasten Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Nadasurf, ik heb een bed and breakfast met veel beddengoed, ook mijn dekbedovertek was ik wekelijks.
    Dan nog een was voor 60 graden, handdoeken enz.
    Sinds ik de dekbedovertrekken na een klacht van een gast heb verlengd met instopstrook van een groothandel is de wasmachine al vol met het beddengoed van twee boxsprings.

    Ignlijk hb ik n lakenqsbedrijf :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Bieke

    Je kan ook een keer in de week eieren eten en dat heb je het over een aantal liters gas en water koken voor de afwas is echt veel duurder dan van een zuinige HR ketel.

    Bijna 30 kilo wasgoed in de week en dat met 2 personen,men is nu echt tegenwoordig aan het wassen om te wassen er is niets vies maar moet gewassen worden :(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wel op tijd de btw aangifte gedaan anders kan het nog een duur geintje worden door de belastingdienst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Nadasurf, zeker, maar het hoeft maar een paar keer. Dan houdt het op!!

    BeantwoordenVerwijderen