woensdag, juni 25, 2014

Opbrengst van de moestuin: Zwarte bessensap

Bij de kosten van een moestuin horen ook de opbrengsten. Ik weeg eigenlijk nooit de hoeveelheid die ik oogst.

Gisteren oogstte ik de ene zwarte bessenstruik op de moestuin.
Helaas heb ik geen foto van de struik, dus leende ik deze foto van het www.

De oogst van een zwarte bessenstruik, vermeerderd met suiker en een paar kaneelpijpjes.
Geweckt in een paar Zonnatura flessen en een gekregen groentenpot.

Er was nog een derde pot, maar die is inmiddels leeg.
De hoeveelheid was iets minder dan een huishoudemmer. Na het plukken de bessen met alle beestjes in een emmer op de moestuin voorgespoeld met water uit de vaart.
Thuis nog een paar keer nagewassen. Vervolgens gekookt en in zeef met de kleinste gaatjes.

Opnieuw op het vuur met wat kaneelstokjes van de toko en veel suiker. Suiker is niet gezond, maar het zorgt in ieder geval voor een betere houdbaarheid.
Heet overgegoten in de flessen en de pot. Deze vervolgens in een bak met koud water gelegd. Later nog een keer koud water er bij gedaan en vervolgens was de zuurstof vertrokken uit de flessen en pot. 

Zwarte bessen zijn heel gezond, zelfs gezonder dan de goji bessen. Zonder suiker en wat water om te verdunnen, smaken ze te gezond, zuur dus.
Zo klaar smaken ze heerlijk. In mijn achtertuin heb ik ook een zwarte bes geplant. Over een paar jaar heb ik nog meer vitamine C!

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heerlijk uit. En gezond zonder geheimzinnige toevoegingen die ze in de winkel erbij doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Later nog een keer koud water er bij gedaan en vervolgens was de zuurstof vertrokken uit de flessen en pot."? In de bak of in de fles zelf? Als het afkoelt dan gaat toch niet spontaan de zuurstof eruit? De flessen zitten niet tot de rand vol op de foto.
    vertel....
    Met vriendelijke groet,
    Arno

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De inhoud van de fles is te heet. Je hebt de fles / pot dichtgedaan. Dan moet je wachten tot je de klik hoort van de deksel. Dat duurt lang als de omgevingstemperatuur van de fles / pot hoog is.
      Versnellen met koud water. Niet te koud, want dan barst het glas.

      Je weckt in de zomer. De omgevingstemperatuur is altijd warm. Probeer die omgevingstemperatuur te laten dalen.

      Verwijderen