dinsdag, juni 17, 2014

Verplicht solliciteren in de WW

Per vier weken ben je verplicht vier keer te sollicitereen.  Binnen werk.nl vind je allerlei vacatures. Dat is vrij eenvoudig te zoeken. Wanneer je serieus zoekt naar een baan, dan kijk je grondig naar de achtergronden van het bedrijf en of dat bedrijf goed aangeschreven staat. Bij de beste werkgevers van het land hoort bijvoorbeeld. Of het product of de diensten die dat bedrijf maakt, of biedt bij jou past is ook belangrijk.

Na de eerste twee maanden ontving ik een mogelijkheid voor een opleiding ter waarde  van 750 euro.
De opleiding moet gericht zijn op het vinden van werk, desnoods als zelfstandige.
Een masseur die ik leerde kennen via een Lets winkel is op die manier voor zichzelf begonnen in zijn eigen huis. Het werk loopt, maar hij verdient minder dan het minimumloon. Druk heeft hij het niet.

Na twee maanden krijg je de mogelijkheid om op een website je CV te plaatsen. Tja, denk ik dan, we hebben toch ook LinkedIn? Als je een baan wilt vinden is LinkedIn volgens mij de oplossing.
Op LinkedIn ben ik alleen met mijn bedrijf vindbaar, dus daar ben ik ook al niet goed in.
Toen ik nog werkte, en zijdelings te vinden was, kreeg ik regelmatig van LinkedIn vacatures aangeboden.

Na drie maanden krijg je een oproep voor een gesprek met je consulent. Die oproep kreeg ik.
Op de oproep per e-mail stond: ' Met vriendelijke groet UWV Werkbedrijf met het adres in Rotterdam Delfshaven'.
De bijgevoegde brief in .pdf formaat was niet leesbaar.
Later kreeg ik de brief per post waarin stond dat ik een identiteitsbewijs, print van een sollicitatiebrief en een print van je CV moest meenemen.
Ik las alleen wat ik mee moest nemen, voegde alles bij elkaar en wachtte tot de juiste datummen ging naar het adres genoemd in de e-mail en vermeld in de agenda.

Aangekomen op dat adres, bleek dat er in de brief een totaal ander adres stond, door centrum Rotterdam, veel stoplichten en een aantal kilometers verder, voorbij het Hofplein.

Ik wacht nu op een nieuwe oproep.

De WW uitkering van iets meer dan 1800 euro is nu iets meer dan 1700 euro per  maand.

Als je naast je baan een nevenbaan had en die behoudt, mag je dat geld ook behouden als je in de WW zit. Het moet aantoonbaar zijn dat je dat deed. Dat laatste is essentieel.

Iedere nieuwe bijverdienste moet worden opgegeven aan UWV.  Als het UWV ontdekt dat je iets nieuws bent opgestart naast je uitkering, dan ben je de pineut. Logisch toch.
In het kader van baanonzekerheid, zoals nu in de zorg, kan ik alleen maar adviseren, ' zorg dat je neveninkomsten hebt'.  Doe iets, ook al genereert het maar weinig inkomsten, het is een prima aanvulling in een participatie maatschappij, voor wanneer je in de WW komt.
Veel mensen doen dat al, bouwkundigen die naast hun baan adviseren binnen een eigen bedrijf.

Marktplaats verkopen mag natuurlijk, als het je eigen spullen zijn enz. De Belastingdienst heeft alleen inzage in je banksaldi op 31 decmber. Voor meer informatie moet de Belastingdienst goedkeuring aanvragen en dat is niet eenvoudig. Dan moet er wel gegronde redenen zijn voor fraude.

Maar ja, we mopperen wel op Vestia en andere wooncorporaties, maar fraude begint ook in kleine bedragen, nietwaar?
Alhoewel de zwarte economie ook een gunstige bijdrage kan hebben op de economie.

Ik solliciteer overal op, ongeacht de achtergronden van een bedrijf, het aantal uren whatever. De kans dat een bedrijf mij wil hebben is minimaal, gezien mijn leeftijd.
Gepensioneerden van nu die vroeger in het voor-internet-tijdperk op 55-jarige en 57-jarige leeftijd werden ontslagen, vele jaren terug, kregen van het UWV als advies,  ' vult u maar in dat u in de kranten geen vacatures bent tegengekomen'.
Moeilijker werd het niet in de goede ouwe tijd.

Nu hoor ik wel dat sommige 63-jarigen nog een baan aangeboden krijgen. Het UWV van nu, kan je na een jaar allerlei soorten banen aanbieden waarvan het niet uitmaakt of ze bij je passen. Of het voldoende  verdient. Alles. Wanneer je dat weigert kan dat gevolgen hebben. Zover is het nog niet.
Ik heb daar nog geen ervaring mee.

Ik heb toch al van twee bedrijven al een wat positiever bericht gehoord. :-((

11 opmerkingen:

  1. Was het maar zo dat het UWV je werk aanbod. Bij mijn man hebben ze niets gedaan. Ja, verplicht naar een cursus netwerken bij een bedrijf die zogenaamd voor wek zou zorgen. Achteraf bleek dat gewoon keiharde leugens geweest te zijn. Mijn man had dat ook doorgegeven aan het UWV en ze deden er niets aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1 van de weinige cursussen waar ik wat aan had via het UWV was een kennismaking met LinkedIn. Als je daar slaagde kon je verder en kon je tijdens de cursus je eigen profiel maken etc. met een foto van een professionele fotograaf en nog wat extraatjes. Dat vervolg kon ik niet volgen omdat ik al weer werk had. Weer werken was fijn, maar net die cursus had ik wel eens af willen maken. Nou ja, ik heb toch nog een aardig profiel op LinkedIn nu, en daar was ik vast niet aan begonnen zonder wat aanmoediging.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, jammer. Ik tref regelmatig een vacature aan op UWV waarop ik kan solliciteren
    @Caro gefeliciteerd met je baan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb 2x een WW periode meegemaakt. De eerste keer trof ik een 'politie agent' die alleen controlleerde of ik wel aan mijn sollicitatie verplichtingen voldeed. Ze had geen ideeen of een netwerk waar ik gebruik van zou kunnen maken.
    De tweede keer had ik iemand die meer meedacht. Ze werkte zelf nog maar kort bij het UWV, had wel wat connecties maar die lagen in een heel ander vakgebied, bijzonder dat ik haar dan als consulent kreeg. Maar goed zij dacht mee en via haar kreeg ik toestemming met behoud van uitkering ergens 3 maanden te werken. Dat is vervolgens uitgemond in een jaarcontract en vaste aanstelling.

    Ik weet niet of jij nog echt aan het werk wilt. Maar anders moet je het zo'n UWV consulent vooral niet lastig maken. Besteed een vast dagdeel aan solliciteren en verdien daarmee je uitkering. Ik was veel jonger en wilde nog wel graag aan het werk dan is het een frustrerende periode.

    Hoe is het nu met je. Hoe kijk je terug op je gedwongen afscheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem. Wat een verschil het is of iemand niet of wel mee denkt. Op mijn werk had ik wel eens financieel gedoe met UWV. Toen kreeg ik de indruk dat het personeel daar wel een tikje beter kon.

    Nu ik zelf in de WW zit, ben ik verrast door de sbelheid en de profesionaliteit van uWV, alhoewel zo'n foutje met adressen, lastig is.

    De uitbetalingen werken als een trein,

    Ik geniet volop. Dat ik vandaag weer zo'n heerlijke niets doen dag had. Never a dull moment.ik was er echt aan toe.
    Lekker nietsdoen,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het uwv doet echt niet zo veel voor mensen, daarbij maken ze ook domme fouten, zo kreeg mijn dochter een opleiding en een baangarantie voor debiteurenbeheer. op de dag dat de opleiding begon, kreeg ze een mail dat het allemaal niet doorging, omdat in die branche het ook niet goed giong. doe eerst je huiswerk als uwv zou ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgens mij realiseer je je niet eens dat er gezinnen met kinderen zijn, waarvan de vader WERKT, die nog niet eens 1700netto verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja...rondkomen van netto 1700 euro valt niet mee...sorry hoor, maar dit is best heel behoorlijk! Laat ik het met 860 nou eens nét moeten redden...dus, ja ik begrijp dat het wennen is als je altijd een goed inkomen hebt gehad, maar het kan altijd minder, sorry.
    En het is een feit dat je bij het UWV net de mazzel moet hebben met je "adviseur"...Zou ook liever aan het werk zijn, maar goed, dat is nu niet zo, zal ook heel moeilijk worden, maar dat moet ik accepteren en van daaruit kijk ik verder. Op naar een inkomen van minimaal 1300 euro...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog even toevoeging...ik heb ook een gezin...dus het is niet zo dat ik alléén van die 860 hoef rond te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Bloem, ik heb de woorden 'geen vetpot' verwijderd. Goede tip.
    Die gezinnen met kinderen, waarvan de vader werkt verdienen idd soms geen 1700 euro.
    Die hebben geen auto, geen koophuis, wel toeslagen. Mogelijk dat daarmee het bedrag verhoogd wordt.


    @Anoniem, ik heb de woorden 'geen vetpot' verwijderd. Het kan idd altijd minder.
    Het is omdat ik altijd heel zuinig geleefd heb, de hypotheek afloste, daarom voelt het voor mij niet dat ik veel minder geld heb.

    Het is wel incl. 13e maand enz enz. de helft minder van vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankzij m'n CV op werk.nl kreeg ik de meest vreemde vacatures aangeboden. Ik zoek als administratief medewerker, maar als er dan ergens een vacature is voor heftruckchauffeur die ook iets administratie moet doen dan krijg je die vacature. Ik heb nog nooit op een heftruck gezeten.
    Heb ook meegemaakt dat mijn gegevens naar een uitzendbureau gingen (met mijn toestemming) en dat de UWV-ster mijn gegevens had gewijzigd. Tja een klacht indienen durfde ik niet want wie weet wat haar wraak zal zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen