dinsdag, juni 03, 2014

Warm voor weinig, ook in de winter

Vorig jaar, eind juli, kwamen de zonnepanelen. Acht stuks zonnepanelen met een vermogen van 1566 kWh per jaar.

Toen die zonnepanelen kwamen, had ik nog geen idee dat ik ontslagen zou worden en een lager inkomen zou krijgen en dat ik veel meer thuis zou zijn.

Boven op de gastenkamer en tegenwoordig ook een kamer die ik de miscommunicatiekamer noem heb ik de Econoheat laten installeren.

De Econoheat kost weinig stroom, 400 watt. Hij verwarmt de kamer prima. Op deze Econoheats van 79 euro zit geen thermostaat. De Econoheat kan ruimtes verwarmen van 12m2, maar er staat niet bij hoe de basistemeperatuur moet zijn en hoe de verwarming werkt bij min 10 graden.

Het voordeel is duidelijk, gasten kunnen nu zelf bepalen hoe warm ze het willen hebben en als ze thuis omen na 10 uur 's avonds dan hebben ze de mogelijkheid om het nog gezellig warm te maken.

Ik moet eerlijkheidshalve toegeven, dat bepaalde gasten die zo dol zijn op de Econoheat en hem de hele nacht aan laten staan, een opmerking achter hun naam krijgen in mijn gastenregister. Zo van, die mag alleen terugkomen in de zomer.... Maar dat geheel terzijde natuurlijk.

Tegenwoordig wordt voor 100 euro ook bij de webwinkel van Nuon een Econoheat met thermostaat aangeboden. Ik heb nu de keuze uit ofwel 260 Watt ofwel 400 Watt.  Deze Econoheat hangt sinds gisteren in mijn woonkamer, achter de bank, rechts van het schilderij.
De Econoheat is mooi vorm gegeven, lekker plat.
Twee video's over de werking gevonden oo Pinterest


5 opmerkingen:

  1. Ik kende het niet, maar het is wel interessant!

    Dat je een aantekening maakt bij de naam van een gast die hem ook 's nachts aan laat staan, snap ik. Je zou misschien ook als regel kunnen stellen dat hij 's nachts uit moet. Ik kan me trouwens toch niet voorstellen dat je lekker slaapt als de verwarming volop aanstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de hele woning zal het best kostbaar zijn.

    Denk al maanden niet meer aan verwarming en staat zolang ook al niet meer aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, Hoe groot is jouw kamer, ik twijfel ook wel eens of ik er een enecoheat bij hang, maar weet niet tot welke ruimte hij behaaglijk maakt. anne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anne, oeps, ik schreef 12m3, maar het is 12m2, Inmiddels gecorrigeerd.
    Mijn kamer is groter, 9 x 5 m
    Ik heb hem in het zitgedeeltte opgehangen. Als je zit, heb je meer behoefte aan warmte, nietwaar.
    Van dekeren dat ik in de buurt of op de gastenkamer kom om ontvijt te serveren, of wanneer een kouwelijke gast is vertrokken, kijk ik op de thermometer. Ik heb een drie in een houten ding staatn, met thermostaat, klok en hygrometer staan. Als je me geagiteerd wilt krijgen,mdan staat de thermometer op 22 graden.
    Ik heb nu meer tijd om daar op te letten.

    De Econoheat is denk ik, ook goed voor extra gasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ja daar dacht ik ook aan.
    Wij hebben een keuken en een woonkamer.
    Als we in de woonkamer gaan zitten is het daar soms kil, omdat keuken zonniger ligt en daar warmte van eten blijft hangen.
    Onze woonkamer is 9 bij 4, het zou dus een goede optie kunnen zijn om hier een te hangen in het zitgedeelte, is 4 bij 4. Ik denk erover, dank voor tip

    BeantwoordenVerwijderen