vrijdag, juli 04, 2014

Grote wijzigingen op de energiemarkt door meer opwekking groene stroom

Nu betalen we nog allemaal maandelijkse gelijke voorschotbedragen voor energie. In andere landen, zoals de VS, ontvang je maandelijks een afrekening van je energieverbruik.

De opkomst van 'slimme meters' die vanaf 2015 op grote schaal uitgerold gaan worden, biedt een nieuwe energie verkopende markt.
Budget Energie is zo'n nieuwe speler, die op de energiebeurs energie inkoopt en vervolgens levert via het energienetwerk.

Forstrom is een nieuwe speler op de energiemarkt die duurzaam opgewekte energie opkoopt en doorlevert. Dit kan allemaal, wanneer je gebruik maakt van de 'slimme meter'.
Als je in de zomer meer energie opwekt dan levert, dan wil Forstrom die volgens de marktprijzen terug verkopen. Bij Forstrom krijg je maandelijks een eindafrekening. De Europese Commissie wilde al jaren terug van het maandelijkse voorschotbedrag, maar vond de energiebedrijven tegen zich.
57% energie consumenten willen af van het maandelijkse voorschotbedrag.
Forstrom wacht nog op goedkeuring van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), wat naar verwachting in het najaar gegeven wordt.
Voldoende startkapitaal is er ook nog niet. Via crowdfunding wil Forstrom voldoende geld ophalen.

Wanneer de slimme meter landelijk uitgerold gaat worden, komt er een groot verschil in de huidige energiemarkt
Nu al is er 20% minder werk bij de grote energiebedrijven, zo meldde o.a. NOS.
Allerlei kleine energienetwerken zijn al ontstaan en zullen ontstaan. In Texel is er al een plaatselijk energienetwerk dat goed draait, dankzij de groene stroom. Zij werken vooralsnog met vaste voorschotbedragen.

Direct betalen naar je verbruik lijkt mij een goede zaak. Veel transparanter.

Nu is het bij mij iedere vrijdag wasdag, niet meer op zaterdag, want ik wek meer dagstroom op dan nachtstroom. Ik heb nog steeds een oude dubbele meter.

Meestal was ik tussen de 21 en 28 kilo. Gelukkig kan het in de zomer op de droogmolen in de achtertuin. Ik gebruik Formil van Lidl. Twee jaar terug bestelde ik via mijn bedrijf nieuwe witte hotellakens en na een tijdje zag ik toch al kleurverschil met de nog niet zo vaak gewassen lakens, ook met Formil. Ik gebruik nu meer Formil en het kleurverschil bestaat niet meer. Als je wilt weten welk bedrijf ik heb? Ik heb een lakenwasbedrijf :-)))

In de winter of op natte dagen hangt het meestal aan de deuren in de kastenkamer, boven.
Soms was ik ook op maandag, afhankelijk van het weekend.  Een wasdroger heb ik niet.







11 opmerkingen:

  1. Koester je oude dubbele meter i.c.m zonnepanelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik betaal liever een voorschot zodat ik gewoon weet wat ik betalen moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil geen slimme meter met zijn constante pulsen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee hoor geen slimme meter voor mij. Ze weten al zoveel van me, dat hoeft er niet nog eens een keer bij. Ik vind met een voorschot werken prima, je moet het gewoon zo krap mogelijk afstellen. Iedere maand hetzelfde bedrag betalen is toch veel handiger voor je budgetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoorde van de week het nieuws dat deze nieuwe ontwikkelingen, vooral door het opwekken van energie door zonnepanelen, ervoor verantwoordelijk is dat er binnenkort veel banen verloren gaan in deze sector.

    Dus een beetje broekzak/vestzak. De consument is blij omdat hij kennelijk minder betaalt; de werknemer van het energiebedrijf op zoek naar een nieuwe baan. Meer werkzoekenden op lange termijn dus.




    BeantwoordenVerwijderen
  6. @nietzomaarzo: kan zijn. Maar montage, ontwikkeling etc van bijv zonnepanelen hebbnen ook veel banen opgeleverd. Zodra de slimme meters uitgerold zijn, zijn controleurs bijvoorbeeld ook weer overbodig. En dat hebben de energie maatschappijen zelf in de hand. Zo is het altijd wat...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. helaas moest ik een slimme meter vanwege de zonnepanelen. Mijn oude meter kon niet terugleveren.

    Overigens lijkt het mij geen goed idee om per maand af te rekenen. Dan betaal je in de winter opeens 200 euro per maand en in de zomer slechts een paar tientjes. Of in mijn geval vanwege zonnepanelen krijg ik in de zomer opeens geld terug. Doe mij maar door middel van een voorschot gelijkmatige lasten houden

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Allen, geen nekele reactie die een maandelijse eindafrekening toejuicht. Ben ik toch benieuwd waar die 57% vandaan komt.

    BeantwoordenVerwijderen