dinsdag, juli 01, 2014

Het dovemansoren dieet

'Het dovemansorendieet' van Maarten 't Hart, las ik onlangs uit de bieb. Het boek bestaat al jaren, maar wordt nog steeds herdrukt.

In dit boek komen meerdere mensen aan bod en vooral viel me dit gedeelte op uit de periode die hij beschreef toen hij  tijdens zijn  schooltijd  bijverdiende door  voor een bakker te werken.

Hij ging met de bakkerskar langs de huizen en kwam langs arme en rijke buurten in Maassluis.

In de rijke buurten waar meer geld te verteren zou moeten zijn, waren de mensen schraperiger van aard.
Hij verkocht ongesneden brood en gesneden brood. Het gesneden brood was iets duurder dan het ongesneden. Hij verkocht ook koeken.

In de rijkere buurten verkocht hij het meest ongesneden brood en weinig koekjes.
In de armere buurten verkocht hij het meest het duurdere gesneden brood en veelal gevulde koeken, rondo's, kortom veel dure koeken.

Enkele leuke quotes uit het boek:
'Wie linzen, boon en erwt versmaadt, verwerft een grote kledingmaat.
'Kook nooit, wat je rauw kunt eten'
'Zoet en zout, allebei fout'

Om zichzelf te dwingen niet te veel alcohol te drinken, koopt hij niet zulke smakelijke rode wijn.
Hij fietst hiervoor 7 kilometer langs een kanaal waarbij hij altijd de wind tegen heeft. Deze vreselijke weg, zorgt er mede voor, dat hij wel uitkijkt om teveel wijn te drinken, want dan moet hij dat eind weer fietsen.
Als je je voorneemt, om slechts twee glazen wijn te drinken, dan is dat moeilijk vol te houden. Na het eerste glas, neem je het tweede glas en dan is de drempel een stuk lager, om toch nog maar een derde glas in te schenken. Zijn advies is daarom: 'laat het eerst glas wijn staan, begin er niet aan.'

Als je rauwe groenten eet, dan zit je sneller vol. De groente verteert langzamer, dus je hebt minder honger.

Het boek staat vol met leuke anekdotes en de bijbel mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Een afbeelding van het boek staat rechts op dit blog.

6 opmerkingen:

  1. Ik heb echt genoten van dat boek. Vooral de uitspraak,dat het beste voor je gewicht een vrouw/moeder is,die slecht kan koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, ik ben dit boek nu ook aan het lezen. Ik zit te genieten van alle rake uitspraken en de humor waarmee hij schrijft. En hij zet je wel aan het denken....ik loop tegenwoordig nog net niet met een opgetrokken neus door de supermarkt...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt leuk zeg! Ik ga eens kijken in de bieb!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is ook als luisterboek te koop , voor diegene die niet van lezen houden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb zo genoten van dit boek, echt smakelijk gelachen. Verreweg het leukste dieet boek dat ik ooit heb gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Nichtje, jullie moestuinieren nu ook. Lukt het een beetje? Kost veel tijd enz.

    BeantwoordenVerwijderen