donderdag, juli 24, 2014

Losloopgebied honden

Sinds half februari, toen ik thuis kwam en het lekkere nietsdoen begon, wandelde ik dagelijks een stuk, door het Midden Delfalnd met de fiets- en wandelpaden.

Allengs kwam de eerste loslopende hond met zijn voorpoten tegen mij op te staan, want interessant zo'n wandelaarster. Zijn bazin deed de oordoppen waarmee ze iets beluisterde uit en keek me verstoord aan. Het was in een gebied waar honden aangelijnd moesten lopen.

Na verloop van tijd werd ik min of meer aangevallen door een hond, maatje klein veulen, een klein paard zeg maar. Het blafte enorm en benaderde mij. Waar zijn eigenaar was, werd mij niet direct duidelijk, maar pas na een paar minuten? Het duurde in mijn beleving een eeuwigheid.

Het werd warmer en vooral in de weekenden werden de honden steeds vaker uitgelaten, kennelijk, want steeds meer honden,

Wat bleek? Hondeneigenaren kregen met hun hondenbelasting een brief dat er meer hondenuitlaatgebieden zijn bijgekomen.  Niet honden eigenaren wisten niets.
Mijn dichtsbijzijnde wandel- en fietspad dat voert vanuit de woonwijk naar het mooie Midden Delfland is blijkbaar nu ook een losloopgebied voor honden. Het staat alleen niet overal aangegeven. In sommige delen wordt het gedoogd, maar niet overal.

De ene hondeneigenaar vertelde dat het pad wel voor loslopende honden en de andere eigenaar vertelde me, dat de groengebieden wel, maar het pad niet voor loslopende honden en baasjes zijn. Onduidelijk dus, ook voor hondeneigenaren die wel de brief van de gemeente ontvingen.

Na die paar vervelende ervaringen en vooral duidelijk dat veel hondeneigenaren hun hond niet snel onder appel krijgen, werd ik steeds meer en meer op mijn hoede.

Hondentherapie dat zou een goede zijn, dan ontspan je, zo vertelden mensen mij.

De oplossing bleek te zitten in een oude vertrouwde. Toen ik begin twintig in de grote stad woonde, gebrukte ik 's avonds en 's nachts een grote ingeklapte parapluie met scherpe punt, voor eventueel testosteron en hormoon gevoelige heren, die mij mijn route belemmerden. Dat werkte heel goed.

Nu gebruik ik een nordic walking stok. Wanneer er nu een nieuwsgierige loslopende hond te dicht bij me komt, kan ik die stok gebruiken om wat ruimte bij mij vrij te houden.
Het ontspant me. Geen last meer en ik blijf rustig ademhalen.

Kennelijk worden honden in de zomer en in de weekenden vaker en langer uitgelaten dan wanneer het koud is of regent.



11 opmerkingen:

  1. Tja, ook een groot irritatie punt van mij. Honden zijn niet opgevoed en de baasjes? Af en toe heb ik een " logeer " hond, staat zeer goed onder appel. Daar krijg ik dan zoveel positieve reacties op. Mijn oudste kind bouwde een fobie voor huisdieren op, vooral honden, maar ook katten en ander bewegend materiaal. Hij is voordat hij twee jaar oud was twee keer omver gelopen door een hond ( verschillende honden dus) met baasjes die van afstand al riepen dat hun hond niets deed, maar ondertussen wel mijn kind omver hadden gelopen. Vind je het gek dat hij een beestenfobie heeft( hij is nu 26 jaar). Wij hebben zelf katten in huis genomen om zijn dierenfobie te verminderen. Hij is nu gek op katten, kan redelijk met honden omgaan ( zeker met de logeerhond) maar vertrouwd honden niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry, ik zie een spelfout. Te snel getypt op mijn Ipad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Carla, als ik een hond ken dan is het goed, als een hond stokoud is, geen probleem.
    Laatst liep er een loslopende jonge pitbull waar geen honden los mochten lopen. Baas had hem goed onder controle. Maar hallo zeg, is toch dom?

    Ik begrijp je zoon helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook een enorme fobie voor honden. Ik begrijp je angst dus helemaal. Door die enorme angst kom ik bijna niet meer buiten.
    Honden hebben enorme tanden en kunnen zoveel schade aanrichten.
    Ze vallen uit vanuit het niets.
    Ze scheuren kinderen kapot.
    Nogmaals ik begrijp je vreselijke angst helemaal.

    Jasmina Akdah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Honden vallen niet aan vanuit t niets, al is honden psychologie wel n moeilijk vak. Honden scheuren geen kinderen kappt, al zijn er elk jaar enkele kinderen die gebeten worden. Honden hebben risicos, maar als je je door die angst in huis laat opsluiten, is t tijd voor actie of therapie. Sterkte!

      Verwijderen
  5. @Jasmina, misschien ook proberen met deze stok(ken) plus een boel mindfulness?
    Het is jammer als je een kleine wereld hebt. Stapje voor stapje?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aargh! Ik voel helemaal met je mee. Ik vind het toch te gek dat je als onschuldige wandelaar niet eens meer rustig zou kunnen wandelen. En dat jíj dan in therapie zou moeten?

    Die baasjes moeten hun hond aan de lijn houden als ze ze niet goed onder controle hebben.

    Ik ben een jaar geleden flink gebeten door een bouvier, en heb daar een enorme angst voor honden aan overgehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind honden niet fijn, maar ik heb mezelf beloofd mijn leven niet te laten leiden door angst( maar door dromen en geluk). Dat geld dus ook voor honden. Angst kan zinvolbadvies geven, maar is niet de baas. Lezen en kijken over hoe honden werken/denken heeft me geholpen overal te wandelen waar ik wil. Jouw stokmethode vind ik ook handig en beleefd. Ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Vlijtig Liesje, juist runners worden vaak geconfronteerd met een beet. Dat mensen hard lopen vinden hondn fijn en leuk.
    Is het nog goed gekomen tussen jou en de eigenaar van die hond, of mocht je het helemaal zelf opknappen?

    @Kruidig Meisje, is een goede, juist omdat ik me zekerder voel, en gelezen heb, hioe te handelen met honden heeft het me zeker geholpen.
    Hoe rustiger ik ben, des te gemakkelijker het gaat, alhoewel idiote situaties altijd kunnen voorkopen, kijk maar naar het antwoord van Vlijtig Liesje, zij werd gebeten door een loslopende lieve, doet niets hond.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Irritant al die loslopend, slecht luisterende honden.

    Op het strandje, vol kinderen, waar ik graag kom moeten mensen ook zo nodig hun hond dol rond laten rennen.
    Mijn zoon vind het doodeng.

    Ik vind dat. hond niet rondrennend op een strandje (of speelplek) hoort en dat iedere hond die niet heel goed luistert sowieso aangelijnd zou moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onze dochter zat in een buggy. In de winkel komt een man met de hond. Beest staat te kwijlen en hijgen voor haar gezicht. Gevolg: Huilende dochter,Eigenaar zegt: hij doet niets heft nog nooit gebeten. Jaja die kennen we. Ik zeg: als er nu hier in het postkantoor een man voor u staat met een wapen en hij zegt ik schiet niet en ben echt ongevaarlijk, wat zegt u dan? Ja dat moest ie ook maar afwachten. Precies, ik ook voor u hond.
    Houd honden vast. Wat ook zo balen is dat las je fietst ze achter je aan rennen. Mijn bloeddruk stijgt echt hoor....
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen