dinsdag, juli 15, 2014

Sollicitatietips van UWV

Vandaag volgde ik een webinar voor solliciteren met 20 jaar ervaring, mensen die 55 jaar en ouder zijn.

Enkele tips die ik wil delen, mogelijk ken je ze al en nee ze zijn niet alleen voor 55+ van toepassing.

Zet overal neer dat je 'In Between Jobs' bent. Overal is natuurlijk in ieder geval op je LinkedIn en Facebook account en vertel het ook aan iedereen die je tegenkomt.

Google jezelf na, of er er nog domme dingen over je te vinden zijn.

Een nadeel voor oudere mensen is, dat ze niet zo geleerd hebben om zichzelf actief te profileren, dat kunnen jongeren veel beter. Ouderen leren dat van de jongeren. Wees brutaal, stap overal op af en bluf.
De wereld is veranderd. Vroeger kregen de ouderen, die toen jong waren, al snel te horen: 'Hou je mond, je komt nog maar net kijken. Je bent brutaal, foei. Beleefd zijn tegen ouderen'.

Zoek uit wat je competenties zijn, door via familie en persoonlijke contacten praten over wat zij van jouw sterke kanten vinden.


Netwerken, informatie en solliciteren via
TalentPlus
Vacatureluurs
Buurtcentra voor zover die niet zijn wegbezuinigd
De Broekriem
Pluspunt is dat in de vakantieperiode meer mogelijkheden zijn, dankzij minder concurrentie.

Ga praten met mensen die bij bedrijven werken. Wissel informatie uit met werkenden.
Je weet nooit of iemand terug komt op jou. Maar vraag nooit meteen of iemand een baan voor je heeft, dat is te kort door de bocht.

De elevator pitch: Stel jezelf voor in de lift in 30 tot 60 seconden. Mag ook buiten een lift, maar het gaat er om, dat iemand later nog eens terugdenkt, o, hé, dat is misschien een idee.



Voorbeelden van openingszinnen op netwerkbijeenkomsten:

'Wat heeft jou hier naartoe gebracht."
"Hoe gaat je dag tot zover."

"Hoe heb jij over deze netwerkbijeenkomst gehoord?"
"Ik kan maar niet stoppen met deze hapjes, heb jij ze al geprobeerd?"

"Ik probeer nieuwe mensen te ontmoeten in plaats van met bekenden te praten. Mag ik me even voorstellen?"
"We zijn hier allebei alleen in dit hoekje, mag ik me even voorstellen?"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten