maandag, juli 21, 2014

Stress is de grootste oorzaak ziekteverzuim

Arboned liet via een persbericht weten dat 1/3e van alle ziekteverzuim te wijten is aan Stressssss.

Je kent het wel, angst om je baan te verliezen in economisch barre tijden. Het werk dat vroeger door meerdere mensen gedaan werd en nu door maar een paar. Meer werk verzetten met minder handen heet dat.

Het containerbegrip efficiëncy wordt altijd genoemd. Toen ik werkte kon ik het woord bijna niet meer horen. Er werd veel gepraat over "duurzame inzetbaarheid", maar niet over geld ter beschikking stellen om het te realiseren.

Als er gereorganiseerd wordt of er is baanonzekerheid, daalt meestal het ziekteverzuim. Mensen blijven niet zo snel thuis, ook al niet als de  hypotheek onder water staat.Toch ondanks dat, is het ziekteverzuim gestegen. In 2013 toen de crisis best hoog was, was het ziekteverzuim al gestegen, maar in de eerste helft van 2014, vloog het verder omhoog tot wel 9 keer zo hoog als in 2009.

Niet alleen het huis dat onder water staat, maar ook de zorg voor kinderen en mantelzorg, naast moeilijk te combineren met werk. Moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.
Je blijft je e-mail beantwoorden 's avonds laat en 's morgens nog voordat je naar je werk gaat.

Hoe merk je een burn-out op? Stress wordt pas later opgemerkt. Je irriteert je aan alles, ook al werk je lange dagen, je bent toch minder productief.
In Engeland is het vaak gewoonte om de lunchpauze over te slaan, doorgaan met werken dus. Toch is gebleken dat mensen productiever zijn met even ontspannen.

Je kunt beter een dag vrij nemen..... Dit schrijf ik dan maar even op, maar ik wist ook hoe moeilijk het was om een dag vrij te nemen. Zomaar? Daar moet een grondige reden voor zijn.
Zo vertelde ik op de zaak begin 2013 toen er hier in huis grondig geklust werd, dat ik op zeilvakantie was naar Griekenland. Pfff, was ik toch vrij.
Liegen is prima, maar ik zag er niet bepaald bruin uit. Soms moet je gewoon iets, toch?

De maatschappij kost dit ziekteverzuim wel 2,7 miljard euro. Had dat nou niet beter opgelost kunnen worden door meer thuiszorg, meer kinderopvang en goedkopere lasten?

Ik heb het antwoord ook niet op al deze problemen. Maar duidelijk is wel, dat je, wanneer je overspannen bent geweest, moet leren om je grenzen aan te geven. Leren nee te zeggen. Het is soms even hard, maar het is gewoon niet anders.
Als je ziek bent heeft het werk minder aan je.  Sporten zorgt ook voor vermindering van stress. Lekker fietsen van huis naar je werk tot 10 km reisafstand moet mogelijk zijn. Tenzij het harder dan windkracht 7 is, zei ik altijd, toen ik op 7 km van mijn werk woonde.
Op regen kun je je kleden, maar die wind?

5 opmerkingen:

  1. Ik heb in mijn omgeving diverse mensen zien 'sneuvelen' aan een burn-out. Nadien krabbelen ze wel weer op maar het wordt nooit meer zoals te voren. Ik zal nooit zeggen dat mij het niet overkomen kan, zeg nooit nooit maar ik waak er wel voor. Een burn-out / overspannen etc. kun je beter voor zijn. We leven in een 24 uurs economie en we denken dat we overal in mee moeten. Pas op de plaats is kiezen voor je zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We 'moeten' ook allemaal zoveel... Als we gewoon allemaal wat minder hard zouden kunnen rondrennen, zou de stress ook afnemen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. voor die wind heb ik een oplossing: ik ben gaan fietsen op een ligfiets. Daarmee is de wind 2 beaufort minder dan op een "bukker". Er zijn zelfs speciale ligfietsen (bananen, te googlen via "Velomobiel") die de eerste 4 beaufort niet meer laten voelen in je benen. Die zijn even sparen, maar als je je reiskosten vergoeding (voor mij van 20 km) opspaart, is het na 2 jaar woonwerkfietsen terugbetaalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ernie, zo heb ik dat ook ervaren na mijn burn-out.
    @Vlijtig Liesje, vast wel. Maar mensen die ver van hun werk wonen is het extra druk, denk ik.
    @KruidigMeisje, super een ligfiets. Ik zie ze vaak in de zomer rondfietsen, maar minder vaak in de winter. Fiets jij ook in de winter?
    Ligfiets lijkt me beter dan electrische fiets.
    Jammer dat je niet veel spullen mee kunt nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik fiets ook elke dag naar mijn werk, maakt niet uit of het regent, waait of sneeuwt, ik heb altijd een setje droge kleren bij me en dan kleed ik me gewoon even om.
    Het grote voordeel van fietsen is dat je lekker bent uitgewaaid als je thuiskomt en je denkt dan al niet meer aan het werk...

    BeantwoordenVerwijderen