donderdag, juli 17, 2014

Tijdsbesparing in huishoudelijk werk, wanneer je allebei werkt.

Consuminderen betekent veel zelf doen. Stel je hebt een gezin met kinderen en je werkt beide full-time.

Zijn er mensen die er in geslaagd zijn om heel goed om te gaan met minder geld uit te geven en toch quality time met het gezin te hebben?

Als single ben ik eigenlijk niet de juiste persoon om daar over te oordelen, dus haal ik mijn informatie uit boeken en internet

Het gaat om tijdsparende info en ook geld sparende info, waarbij de kinderen ook hun clubjes kunnen hebben.
Het zijn knelpunten. Als beide ouders minder werken gaat het beter.


Planmatig en volgens afgesproken procedures het huis schoon te maken, kleding te verzorgen, sporten, clubjes. Druk, druk, druk.

Tijd valt te besparen, door het huishouden te plannen. Dagelijks beiden een kwartier tot een half uur aan het huishouden te besteden.

Door de weeks dagelijks samen een half uurtje  planmatig en volgens afgesproken procedures het huis schoon te maken, behaal je tijdswinst.
Zelf heb ik een excel spreadsheetje ingelijst hangen in mijn woonkamer aan de boekenkast, met daarop wanneer de koelkast en wanneer de ramen gezeemd moeten worden, de kasten schoongemaakt. Kortom het grotere werk, dat niet wekelijks terug komt. Als het grotere werk een week blijft liggen is het geen drama, ik zie het spreadsheetje gewoon als een advies.

Als het even kon, legde ik in het weekend de kleding voor de volgende week klaar in setjes. Geen omkijken meer naar. Timesaver en op deze manier hou je je kledingvoorraad goed en netjes.

Gezond eten is gezond koken. 
Stel een weekmenu vast. Doe zo min mogelijk boodschappen. Maak gebruik van Albert.nl of Plusmarkt, bijvoorbeeld.
Het is wat duurder, maar je bespaart tijd, kostbare tijd. Maar omdat je in de winkel geen verleidingen tegen komt, koop je alleen dat wat je nodig hebt, tenminste wat je thuis bedenkt.
Doe je liever zelf je boodschappen, beperk je tot slechts een keer per week boodschappen bij slechts een supermarkt en eventueel nog een winkel, maar zo weinig mogelijk

Maak een volledig weekmenu, met alle dingen die daar bij komen. De tussendoortjes, het ontbijt.

Maak de lunches voor de volgende dag 's avonds al klaar. Geen stress in de ochtend.

Gemakkelijke ontbijtjes zijn natuurlijk de muesli. Tijdsbesparend en heel gezond.
Over het algemeen geldt dat je samen alle werkzaamheden moet plannen, wie doet wat en wanneer. Ik ken veel ex-collega's die expres langer op de zaak bleven werken, zodat zij hun kookbeurt aan de partner konden uitbesteden. Die was dan eerder thuis. 

5 opmerkingen:

  1. Wij werken beide fulltime en hebben een dochter van 3. Wij lossen onze hypotheek af en consuminderen en dat gaat een stuk makkelijker met een goed inkomen. Maar wat ik dus niet meer doe is huishoudelijk werk. Dat vind ik niet leuk en het is voor mij goedkoper (qua geld en ook qua tijd/energie) om iemand voor mij het huis schoon te laten maken dan om het zelf te doen. Boodschappen doen we 1x per week en om de dag koken we.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij doen hetzelfde. We lossen af, doen zuinig met energie, water, boodschappen etc. Maar we werken allebei fulltime .. ik met een vaste baan, mijn partner freelance (te onzeker om voor mij parttime te werken). Tijdens 'rijke' periodes zetten we geld opzij. We hebben een hulp in de huishouding. Enorm luxe. Maar in drukke tijden een noodzaak. Veel mensen in mijn omgeving veroordelen ons er om. Maar anders is ons leven niet vol te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Moestuinfeestje en @Anoniem. Is ook prima een hulp, zeker als het een goede is. Ik heb ook vaak een hulp gehad. Weet hoe moeilijk het is om een goede hulp te hebben. Heb je een goede bezuinig niet op de hulp en betaal goed. Het is een feest om een goede hulp te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, door veel van huis te zijn (werken en dochter naar gastouder) besparen we heel veel stroom, water, gas etc. Bovendien heb ik weinig tijd om het geld uit te geven. En in mijn vrije tijd ga ik het liefst met dochter wandelen, spelen, koekjes bakken etc., allemaal activiteiten die geen geld kosten!
    Onze spullen kopen we graag bij een kringloopwinkel of duurzaam, en dan is het fijn om hier het geld voor te hebben.
    Dochterlief is door-en-door verwend... door de oma's en tantes. Van hen krijgt ze heel veel aandacht, kaartjes, samen skypen en logeren.
    Wij sporten als dochterlief slaapt en dochterlief gaat 1x per week op zaterdagmorgen naar een 'clubje'.
    In de tijd van werkloosheid hadden we minder dan de helft van het geld dat we nu hebben en ook toen kwamen we rond. We leven nu wel wat luxer, maar nog steeds niet overdreven. Ook met het idee dat als 1 of beide weer werkloos worden we ons ook moeten kunnen redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Moestuinfeestje, goed geregeld, maar je hebt ook nog tijd voor een moestuin, las ik?

    BeantwoordenVerwijderen