woensdag, augustus 20, 2014

Energiebedrijven betalen onvoldoende voor zonnepanelenstroom

Stel je hebt een fantastische slimme meter en zonnepanelen, dan krijg je normaal gesproken een bedrag terug als je terug hebt geleverd aan een energiebedrijf.

Als je energiebedrijf Delta, Electrabel Energiedirect en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) veel minder geld terug dan je had verwacht, zo meldde gaslicht.com in een persbericht dat ik las in de Financiële Telegraaf.

Deze energiebedrijven hebben een maas in de wet gevonden om je tientallen tot honderden euro's minder terug te betalen als je gebruik maakt van dag- en nachtstroom.

Al heb ik zonnepanelen, ik heb ervoor gekozen om geen slimme meter te nemen. Helaas geeft de dagstroommeter nu minder aan dan toen ik klant werd bij mijn huidige leverancier Essent. Stedin liet me weten dat vanaf 2020 iedereen verplicht aan de 'slimme meter' is.


Gaslicht.com geeft op hun website duidelijk aan dat er nogal wat regels over het terugbetalen van opgewekte energie zijn gewijzigd per 1 januari 2014.

6 opmerkingen:

  1. Goed balen is dat als je bij één van die leveranciers zit. Gelukkig ben ik vorig jaar vlak voor de installatie van zonnepanelen overgestapt van NLE naar EON.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ZakelijkBezuiniger, nadat ik het artikel las, kon ik me niet aan de indruk onttrekken, dat de overige maatschappijen het voorbeeld nog wel eens gaan volgen.
    Blij met mijn oude Ferraris meter. Helaas tot 2020.
    Ik had graag een echte enkelstroom meter gehad. Is er niet volgens Stedin. Vroeguh hadden ze die wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even ter informatie men wil de slimme meter invoeren maar hij wordt niet verplicht!
    Je mag hem weigeren. De bedrijven willen dat je er een neemt, dreigen met "als je nu niet vervangt terwijl hij gratis is dan moet je straks duizenden euro's betalen". Allemaal niks van waar.
    Ja de bedrijven en de overheid zien graag dat iedereen een slimme meter heeft maar hij is niet verplicht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @anoniem: Dat klopt inderdaad. Maar als je zonnepanelen hebt moet je wél een meter hebben die kan terugleveren. Dat is ofwel een hele oude Ferrarismeter of een slimme meter. De andere meters kunnen niet meten hoeveel je teruglevert. Dat is voor mij de reden geweest om een slimme meter te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben ook gelukkig overgestapt naar Eon. Ben ook wel tevreden met deze leverancier

    BeantwoordenVerwijderen