dinsdag, augustus 19, 2014

Hoe lang leven wij eigenlijk en wat doe je met je leven?

Het boek van Dick Knook en Hans Ulrich over 'Met pensioen - wat te doen?' is een compact boek uit 2006 en geeft 1001 leuke in informatieve tips voor vrouwen en mannen om van het pensioen te genieten.

Eén zin uit dit boek geeft me te denken:
'Als u op uw 62ste met pensioen gaat, dan is het aantal jaren dat u als man nog tegoed hebt gemiddeld zo'n 19 en voor vrouwen bijna 24 jaar'.

Met pensioen op 62 jaar en het boek werd in 2006 uitgegeven?! Hallo zeg, 62 jaar met pensioen?! Het is nu 2014. Is het nog maar zo kort terug dat mensen op 62 jarige leeftijd met pensioen konden?

Hierna ging ik mijmeren en ik dacht 19 jaar. Want ik heb net als mannen mijn hele leven gewerkt. Vroeger bleven veel meer vrouwen thuis, en leefden relaxter. Ik geloof niet dat vrouwen nu nog veel ouder worden dan mannen. Fulltime werkende stellen met een gezin. Ga er maar aan staan.

Ik vond dat vrouwen gemiddeld 81,2 en mannen gemiddeld 77,8 jaar oud worden.

Dat betekent dat ik, gemiddeld genomen nog bijna 20 jaar te leven heb. Twintig jaar!!!

Wat ga ik doen in twintig jaar? Hoe ga ik leven. Hoe ga ik die twintig jaar invullen?

Ik relativeerde, mijn naamgenote tante werd 100 en gelukkig had ze geld en kon op het laatst toen het nodig was, voldoende hulp inkopen gewoon thuis, een verpleegkundige. Ze leefde de laatste jaren in een riant appartement met een zwembad onderin het gebouw.
Ze was tot op hoge leeftijd in staat om nog te reizen, maar de allerlaatste paar jaar vond ze het leven niet meer zo leuk. Dat was toen ze hulp nodig begon te hebben.

Als ik haar tot voorbeeld neem, en ze vertelde me ook, dat leven toch echt het allerbelangrijkste was. Dat adviseerde ze me ook, leven! Ervaringen op doen, contacten leggen en onderhouden.
"Het zijn niet de dingen die er toe doen."

Juist als je werkt, zijn de laatste jaren beroerd. Vanaf je vijftigste wordt het moeilijker. Voor cursussen wordt je nauwelijks of niet uitgenodigd. Je moet wel heel hoog in de top zitten, om het goed te doen.
Demotie is het woord dat ouderen tegenkomen in hun latere loopbaan.  Demotie, ik geloof dat het voor het eerst in het nieuws kwam bij een IT-bedrijf.
Sporten helpt, niet alleen voor ouderen, maar ook voor jongeren. Hoe fitter, hoe beter.

Hoe ouder je bent, hoe belangrijker het is, om te sporten, te bewegen. Het hoeft geen topsport te zijn, maar wel zodanig, dat je fitheid uitstraalt. Zorgen dat je slank bent, in ieder geval niet moddervet.

Kortom ik ga later nog maar eens op zoek naar een actueler boek over 'Pensioen in zicht".

4 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het vooral heel belangrijk is om echt in het leven te blijven staan, op wat voor manier dan ook. Dat kan met werk, maar daarna ook inderdaad door bijvoorbeeld je aan te sluiten bij een sportclub, cursussen te volgen en er gewoon op uit te gaan. Anders kan het volgens mij heel snel bergafwaarts gaan, zowel met je sociale dingen als met je gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We moeten niet denken wat te doen nog in onze laatste 20 jaar .
    Maar verzoenen met de God van hemel en aarde want we kunnen niet zo vanuit ons aardse bestaan God ontmoeten .
    Dus de grote vraag inons leven moet zijn hoe kan ik hiernamaals mijn hemelse rechter ontmoeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @LLmM, idd orienteer me op cursussen en een leesclub.
    @Anoniem: Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kan ook geen kwaad om eens even je jeugddromen weer even af te stoffen. Dan kan je kijken of je nog wat van je jeugddromen kan waarmaken. Als je eerder met "pensioen" ga of "financieel onafhankelijk" wordt

    Een stripboekenwinkel openen... hmm... volgens mij zijn er niet/nauwelijks stripboekenwinkels meer over.
    Een snoepwinkel... nee
    Circusartiest... nu ik weet hoe circusdieren worden behandeld... ook nee.

    Medewerker in een dierenasiel/opvang lijkt me nog wel realistisch om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen