donderdag, augustus 28, 2014

Oogsttijd

Dit jaar heb ik veel geoogst. Veel meer dan andere jaren. Vorige jaren was het wachten op het inkisten van wortelen en peen in het najaar. Dit jaar kon dat al veel eerder, omdat ik in de schuur een vrieskist van 105 liter heb laten plaatsen. Laten plaatsen want ik wilde graag een stopcontact in de hoek van de vrieskist en geen losliggende kabels met verlengsnoer,

Deze vrieskist is nu voor 80% vol en de twee vriesladen in de keuken zijn ook vol.

Vlierbessensap maakte ik. Best een werkje, maar achteraf gezien had ik me ook werk kunnen besparen.
De tip om tijd te besparen is om de gekookte vlierbessen in een theedoek te doen, boven een vergiet of luxer een zeef. Als het sap dat door de theedoek gaat, maar wordt opgevangen.
Dan hoef je niet alle takjes er af te halen, zoals ik deed met de plastic handschoenen van de benzinepomp.
Ik heb suiker toegevoegd en geproefd tot ik tevreden was.

Een fles van Zonnatura voor bietensap en wortelsap zijn prima geschikt om het sap in te wecken,

Hiervoor moet je het sap met de suiker goed doorkoken en in de flessen met dop doen. Tijdje wachten en dan trekt de dop vacuuum. Als dat niet gebeurt kan het zijn, dat de dop niet meer goed is, of dat het sap niet heet genoeg geweest is.

Er staat nog meer te wachten op de moestuin, maar dat moet nog even doorgroeien.

Aan het eind van het moestuinseizoen zal ik een overzicht geven van de kosten en de opbrengst. De opbrengst is niet eenvoudig te geven, want aan de planten groeit geen weegschaal.
Bovendien zijn. De aardbeien op, de sla, de rucola en veel andere groenten heb ik al op.

Een tuin van 40 m2 zou voldonde opbrengst moeten geven voor 1 persoon. Ik heb meer grond tot mijn beschikking. Maar ik heb nog nooit gemeten hoeveel grond dat is,
Bovendien vind ik sommige groenten lekker die ik niet teel. Die koop ik dan,

4 opmerkingen:

  1. Volgens Maarten 'tHart is een moestuin niet veel voordeliger. Ik ben benieuwd naar jouw vergelijk.Maar het lijkt me heerlijk de hele zomer kersvers te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze groententuin is momenteel ongeveer 180 m2 en die brengt elk jaar een goede oogst voort. Aangezien we maar met twee meer zijn, vind ik de groententuin 'te groot geworden' en we zijn van plan om, eens alle groenten geoogst, de groentenhof wat te verkleinen. We hebben nu 2 grote vriezers waar heel veel groenten uit de tuin inzitten.We eten tijdens de 'oogstmaanden' bijna elke dag groenten uit de tuin en ik deel onze oogst met buren, familie....Momenteel liggen er nog minstens 45 courgettes in de garage en de planten zijn nog niet uitgebloeid. Ondanks we door het regenweer met de tomatenplaag zaten, hebben de tomatenplanten toch zeker 25 kg tomaten opgebracht. Ik heb ook al heel veel bonen kunnen oogsten....Het is heel leuk om mijn menu te bepalen aan de hand van wat oogstklaar is in de tuin maar teveel is gewoon teveel....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat wel of niet goedkoper dan hangt af van een aantal factoren
    wat kost de huur
    wat verbouw je
    wat kost het pootgoed, zaden etc.
    heb je water
    gebruik je mest, kunstmest, kalk etc. en wat kost dat dan.
    Heb je last van vraat of ongedierte.
    In mijn geval ben ik goedkoper uit en de smaak van eigen groente daar kan niets tegenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Allen, de smaak van moestuingroenten is zo geweldig lekker, zo lekker krijg je ze niet in de winkel, zelfs niet uit de natuurwinkel.veel vitaminen.
    Het is dankzij de warmte een goed courgettejaar geworden. Veel te veel courgettes.
    Moestuingroenten moet je niet vergelijken met supermarkt groenten.

    BeantwoordenVerwijderen