woensdag, september 10, 2014

Alles glipt weg wanneer je het geen aandacht geeft

Zorgen dat tijd niet door je vingers wegglipt als je thuis bent, kost inzicht en to do lijstjes.

Toen ik, al weer een half jaar terug de beschikking kreeg over veel vrije tijd, dacht ik dat er een eind gekomen was, aan te kort aan tijd.
Ik zei altijd: De factor tijd is leidend in mijn leven. Dat zei ik tegen mensen die liever niet over geld praten.

In de praktijk blijkt dat ik mijn vrije tijd gemakkelijk opgevuld krijg. Het bijhouden van een agenda is een must, zo ontdekte ik al snel, nadat ik al een paar keer merkte dat ik dubbele afspraken had.

Net zoals in mijn werkende bestaan, schrijf ik 's avonds een to do list voor de volgende dag een beetje gesorteerd naar tijdstippen. Ik hoef me er niet aan te houden, maar als ik het niet doe, dan glipt de tijd door mijn vingers.

Met tijd is het hetzelfde als met geld, geef je het geen aandacht, maak je geen to do list en met geld een budget, dan glipt dat dat weg.
Het geeft een ontevreden gevoel. Regelmaat dus. Dingen doen die belangrijk zijn.

Inmiddels heb ik ook een min of meer bekend weekritme, waarbij bekende terugkerende werkzaamheden, sport zoals aquarobics en zumba, lezen, bibliotheek, moestuin, wandelen terug komen.


6 opmerkingen:

  1. Ik heb ook overal lijstjes voor: werk, sport, huishouden, geldzaken, alles is redelijk gestructureerd. Anders loop ik heel de week mezelf voorbij te rennen om er dan achter te komen dat er niets uit mijn handen is gekomen.

    Groet Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En je was nog wel zo bang dagen in pyama door te brengen.


    Plan die ook eens in!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij is de vrijheid,dat ik mijn plannen vaak aan kan passen aan bv het weer. En veranderen,als er onverwacht bezoek komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lot, ja, klopt was ik bang voor. Nu niet meer, maar ik lees nu wel zeker vijf boeken per maand. De moestuin is nog nooit zo mooi zonder onkruid geweest. Ik ben wat slanker geworden, omdat ik meer beweeg. Genieten.
    Mensen die mij kennen, zeggen dat ze het wel wisten. Altijd wat te doen. Ik blijf zelden op mijn krent zitten.

    @Wilma, de lijstjes werken als geheugensteuntje. Is een must.

    @Izerina, o dat herkennik wel, dat je de bui afwacht. Dat je de was een dag later of eerder doet, dat die lekker buiten kan drogen.
    Heerlijk. Maar niet te, he. Dan doe je niks omdat er misschien een buitje aankomt en blijf je de hele dag binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, geraniumstaren moet je nog even uitstellen geloof ik. Maar dat ga jij geloof ik nooit doen, haha. (voor zover ik je 'ken' dan he). Fijn dat je het zo naar je zin hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Valhalla, heb je goed gezien. Past niet bij mij. De overige zumba dansers zijn heel vreemd veel jonger dan ik.

    BeantwoordenVerwijderen