donderdag, september 18, 2014

Boek van Bob Flowerdew 'Composteren'

Dit boek legt in 108 bladzijden, waarvan de helft gevuld is met afbeeldingen en een groot lettertype, kort en krachtig uit wat alle mogelijkheden zijn om te composteren.

Alles is te composteren, zelfs een deel kleding kan omgezet worden in compost.

Alle vormen van composteren met afbeeldingen worden uitgelegd. Ook het composttoilet.
Brandnetels zijn compostversnellers, maar ook urine.

Hout composteert langzaam en daarom is het goed om meerdere hopen compost te gebruiken. Een hoop voor langzaam verteerbare en een hoop voor sneller te verteren compost.

Een stukje om over na te denken uit het boek citeer ik:

'Organismen in gezonde grond hebben per jaar maar een klein beetje compost nodig om van mineralen, water en lucht natuurlijke meststof te maken die planten voedt en tot wasdom brengt. Uit cijfers blijkt dat we een kwart tot de helft van al het geproduceerde voedsel weggooien. Als het wordt teruggebracht zou worden naar de boeren om te worden gecomposteerd, zou er genoeg meststof zijn voor een groot deel van onze voedselproductie voor het volgende jaar.'

Sinds kort ben ik bezig met composteren en ook van huis neem ik gft mee naar de moestuin. Ik hoop dat ik volgend jaar geen bemeste tuinaarde hoef aan te schaffen of in ieder geval een stuk minder voor de 60m2 grond die ik verzorg.

Het is leuk om onafhankelijk te zijn!

2 opmerkingen:

  1. Dat urine ook composteert zeg... Daar sta ik wel van te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gooien het meeste tuinafval ook altijd op een composthoop. Het ene jaar op de ene, het andere jaar weer op die ernaast.Zomers zijn we een beetje voorzichtig met het gft vanwege het ongedierte wat het aantrekt. Aan het eind van het seizoen -als de boel redelijk is vergaan -wordt de oudste hoop afgegraven. De aldus geproduceerde compost is niet zo mooi qua structuur zoals je die bij de tuincentra koopt. Het blijft altijd wat grof, maar het werkt wel.

    BeantwoordenVerwijderen