woensdag, september 03, 2014

Crowdfunding

De spaarrente is nu nog minder hoog geworden. Via mijn privé rekening doe ik al heel voorzichtig aan crowdfunding, via Geldvoorelkaar.nl.

Dit keer doe ik ook mee met de BV voor 1.000 euro in een bedrijf dat een A rating heeft. Dat voelt veilig. Als een bedrijf een A rating krijgt is het gevraagde bedrag zo volgeschreven. 7% rente krijg ik en maandelijks ontvang ik een gelijk bedrag.

Prompt ontvang ik dit bedrag, tot nog toe. Dit plus de positieve groeiende bekendheid van Geldvoorelkaar.nl zorgt er voor dat ik nu een eerste positie heb en ik hoop in de toekomst er nog vaker gebruik van te maken.


9 opmerkingen:

  1. ha,
    Ik doe dat ook al een poos, toen hebben we bedacht om € 2000 in totaal te investeren. Meestal werd iets van € 100 in één project.
    Als ik nu € 100 heb terug gekregen investeer ik het opnieuw.
    Tot nu toe heb ik nog altijd mijn maandbedragen terug gekregen.

    Nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo.. Doe maar. In 1x €1000. Mijn max is €300. De meeste projecten heb ik €100 in zitten. Een beetje verdelen van risico vind ik wel belangrijk bij crowdfunding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Benooweg, Zakelijke rekeningen kunnen niet lager. Bovendien heb ik een ontslag BV, waar 14.000 euro nu op de SNS zakelijke rekening staat tegen 1,4%? Laag in ieder geval.
    Doordat ik consuminder heb ik dit bedrag eigenlijk niet nodig.

    Prive heb ik slechts 100 euro geinvesteerd. Maar door deze investering heb ik wat vertrouwen gekregen.
    Ik ga prive niet meer investeren, ik doe het nu alleen van mijn zakelijke BV.
    Heb ik toch nog wat aan mijn financiele achtergrond.
    De meesten hebben hun ontslag en stamrecht door een adviseur laten doen. Ik doe het zelf en bespaar daar eindelijk geld mee.
    Verder heb ik twee linkerhanden daar geef ik dan weer veel geld aan uit,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind 1.000 euro in een bedrijf ook nogal fors, zeker aangezien het je eerste ervaring is. Crowdfunding heeft een hoger risico dan gemiddeld, dus bestaat er ook een kans dat het bedrijf waar je in geïnvesteerd hebt failliet gaat en je kan fluiten naar je centen.

    Mijn advies zou zijn om wat meer te spreiden, en op die manier een wat gediversificeerder portfolio te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Zakelijk bezuiniger, dank je voor je opmerking. Geldvoorelkaar begint met 2000 voor zakelijke rekeninghouders, dit bracht ik omlaag naar 1000.
    Het is een A business.
    Hoe zit dat bij jou, hou jij rekening met de rating van het bedrijf?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij sparen ook via Geld4Elkaar. We letten op de rating. Maar ook zeker op het verhaal: sommige verhalen staan bol van de mooie woorden, maar als ik geen cijfers zie, of geen concrete ervaringen lees, vertrouw ik het niet. Ik probeer uit de cijfers en het verhaal een beeld te krijgen, en als dat me niet aanstaat. Zo was er een man met mooie zinnen over meer dan 30 jaar ervaring in de branche. Maar hij kon geen eigen geld inleggen, en woonde bij iemand in. Dan concludeer ik dat die 30 ervaring geen geld resultaat oplevert (door geen vaardigheden of onverstandig geldgebruik, whatever). Dus geen investering.
    Aan de andere kant hebben we ook wel eens geinvesteerd op bedrijfjes die neutraal door onze screening kwamen, maar wiens product we wel een heel goed idee vonden. Het risico wat we dan liepen, voelde een beetje als "verlies is dan een alternatieve bijdrage aan een goed doel".
    Maar tot nu toe betalen alle projecten keurig elke maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik hou wel rekening met de classificatie, maar ik kijk eigenlijk nog meer naar het hele verhaal. Of het me aanspreekt of niet en of ik er in geloof.

    Waarom stop je er niet privé geld in, dan kun je gewoon per 100 euro investeren?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, ik kijk ook naar de bestemming van het geld. Zakelijk heb ik afgesproken niet te beleggen. Had het graag gewild via Alex vermogensbeheer. Niet gedaan mede dankzij coaching door broer. Gelukkig heeft Alex vermogensbeheer dit jaar een negatief rendement, dus ben ik nu blij dat ik dat niet deed. Geld staat op meerdere deposito's bankrekeningen, via prive sparen. Zakelijk sparen levert minder op.
    Wordt nog een dingetje bij mijn belastingaangifte.

    Omdat ik maandelijks verplicht mijn hypotheek bij de BV aflos a 495 euro per maand, komt er steeds meer geld bij op de zakelijke rekening.

    Ik hou van speculeren. Maar goed dat ik me liet coachen door mijn broer, die op safe en zeker speelt. Als inspecteur van de belastingen kent hij nog beter dan ik, de adders onder het gras.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Kruidig meisje, idd het hele verhaal. Geld4Elkaar is wijd verbreid bekend. Nu maar hopen dat de economie blijft stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen