maandag, september 15, 2014

Drie moestuinen vergelijken kosten en opbrengst

Voor het hele jaar door groenten voor 1 persoon heb je 40m2 nodig, zo is uitgerekend.

Ik vind het krap, maar ik heb de omtrek van twee moestuinen berekend op grond van een grote stap van een meter,

Mijn moestuin is 60m2 groot. Hiervan is 18m2 voor aardbeien bestemd. Daarbij heb ik de beschikking over drie hokken spekbonen en vier tomatenplanten in een kas.
Dit jaar is daarbij een stuk gekomen voor de teelt van boerenkool en spitskool.
Ik heb daarbij ook de beschikkng over kroppen andijvie, zoveel als ik wil. Dit jaar neem ik 20 kroppen af.

Door de aanschaf van een vrieskistje van 105 liter en de aanleg van een stopcontact heb ik nu voor het eerst de beschikking over voldoende groenten gedurende het hele jaar.

De kosten zijn dit jaar 145 euro voor potgrond, groene aspergeplanten, zaden, gereedschap.
De kosten van de vriezer zijn 225 euro plus stopcontact aanleg?

Twee broers tuinen op een stuk dat ik ook met grote stappen van 22 x 21 meter is 462 m2. Een groot stuk en zij kunnen, als ze dat willen het hele jaar door eten van de moestuin, zij telen geen aardappelen en ik doe dat ook niet.
Een deel van de grond gaat op aan de kweek van bloemen, zoals Zinnia's en Lathyrus, veel frambozen, zo'n 100 aardbeienplanten, druiven en veel tomaten en druiven in de kas.
Op hun stuk telen ze de stokbonen behalve voor hunzelf ook voor mij en nog een andere broer.
Innde kas telen ze de tomaten waar ik ook vier planten van krijg. Niet te vergeten de andijvie, zo'n 80 kroppen denk ik.....
Aardappelen worden niet geteeld, omdat de grond niet zo goed is voor een andere teelt.
Mijn broer, De oppertuinder besteedde dit jaar 250 euro aan kosten en daarbij komen de kosten van de andere broer bij. Die andere broer zal maximaal 100 euro besteden.  350 euro dus voor een oopervlakte van 462 m2 plus schuur. De tomatenplanten worden geent. Mijn broer vertelt dat hij de grond mulcht met potgrond, toen ik opperde om te gaan mulchen in de toeomst,

120m2 is de oppervlakte van een tuin op een volkstuin complex. Afgelopen jaar was de huur hiervan 40 euro en de kosten ook 60 euro. Op dit stuk een kasje,
Dezze mensen kunnen het hele jaar door eten en hebben een goede diepvries. Zij doen aan zaadwinning en compost winning. Zij enten hun tomatenplanten niet zoals mijn broers wel doen.




1 opmerking:

  1. Interessant sommetje! Wij boffen eigenlijk maar, dat we zelf een moestuin hebben en dus geen huur hebben daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen