donderdag, september 11, 2014

Dubbeltje op zijn kant

In de laatste uitzending van 'Dubbeltje op zijn kant', is de vrouw full-time werkend kostwinnaar en moeder die zorgt dat haar kind 's morgens naar een opvang gaat en ze haalt haar kind 's avonds weer op.
Ze doet het goed. Kennelijk heeft zij zich ook opgegeven voor het programma 'Dubbeltje op zijn kant', want man of eigenlijk haar tweede kind, interesseert het niets hoe hij kan bijdragen aan het huishouden.

Zijn rijbewijs is ingenomen door teveel alcohol op achter het stuur, toch blijft hij rijden in de auto die op haar naam staat. Bekeuringen die niet betaald kunnen worden.
Hij werkt twee en soms drie dagen per week en verdient daar een zakgeld mee, want een inkomen van iets meer dan 700 euro per maand kan de kosten niet dekken.

Toen ze trouwden bracht hij een schuld in het huwelijk in. Nu hebben ze samen een schuld van 40.000 euro op een gezamenlijk inkomen inclusief de toeslagen van 2170 euro.

De man is te erg voor woorden. Hij krijgt een goed gebit, en een baan, waardoor ze 2/3e van zijn vorige inkomen zouden kunnen overhouden.
Die baan neemt hij niet. Zorgen voor het huishouden zie ik hem ook niet doen. Wanneer zij thuis komt van het werk duikt zij de keuken in.

En toch, en toch, houdt ze van dit kind. Ja, ik kan niet anders dan hem vergeven.

Ik geloof dat ik toch anders in elkaar zit. Wat ben ik blij dat ik mijn vrijheid heb. Ik hoop dat zij haar vrijheid pakt en een leven begint zonder hem. In ieder geval heeft zij dan nog maar de helft van de schuld die ze als stel nu samen hebben.


9 opmerkingen:

  1. Heb de uitzending ook gezien. Ik vroeg me wel af of e.e.a. niet deels geënsceneerd is. Zoals bijvoorbeeld die jongen die aan het einde van de uitzending op z'n brommertje aan komt rijden en John Williams - net toevallig aanwezig - er achter aanhollen. Ook zo'n bouwbedrijf die een opperman een vaste aanstelling geeft, en zelfs nog een tweede kans geeft. Een tweetal voorbeelden die mij wat onwaarschijnlijk voorkomen. Maar ja misschien ben ik wat te achterdochtig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @StapStories,, Misschien combinatie van pr en reclame het had gekund.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Gezin bezuinigt, Triest ja. De man keek niet eens naar zijn kind toen moeder thuis kwam. Zij ging de keuken in, om te koken? Hij gaf zijn kind geen aandacht. Schande.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb gekeken via uitzending gemist. Een advies aan het vrouwtje. Neem je kind en ga je eigen leven leiden. Je houdt dan 20.000 euro schuld over, maar met de instelling van haar ben je daar over een paar jaar van af. Met dat ventje erbij raak je steeds dieper in de afgrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had met haar ook wel medelijden, natuurlijk heeft ze zelf ook dingen niet handig aangepakt, maar wie doet dat in liefde nou wel eens niet? Zij werkte keihard en wat zij opbouwde, brak hij achter haar rug gewoon weer af. Ik hoop dat ze eruit komen, dat hij het licht ziet (alhoewel ik die kans niet zo heel positief in zie) of dat zij haar kans pakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarom accepteert deze vrouw dit? Dat intrigeert me dan het meest. Misschien ga ik deze aflevering nu alsnog kijken. Want idd, zo'n kind-man, mag van mij publiekelijk op z'n verantwoordelijkheden worden gewezen. Ik begrijp dat t programma dat niet doet. Is dat altijd zo met dit programma?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moet deze aflevering nog inhalen, maar die partner klinkt vreselijk. Het valt me sowieso op dat de mannen in 'n Dubbeltje op z'n kant vaak net grote kinderen zijn...

    Blij word je daar toch niet van.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik had een relatie met een man die op zijn 52e nog met een nieuw bedrijf wou beginnen, ik had de nodige twijfels ,maar ja stapelverliefd en elkaar net ontmoet, dus geloofde ik erin, hem regelmatig geld geleend, maar het kwam maar niet van de grond, we hadden een knipperlicht relatie ,want hij wilde niets vasts beginnen voor hij zijn zaken op orde had iets wat ik helemaal begreep en ook nog eens erg lief van hem vond. 2 jaar geleden brak hij helemaal met mij omdat ik niet volledig voor hem ging huh? een jaar later zocht hij weer contact maar gewoon als vrienden en hij ging mij ook mijn geld teruggeven. na een jaar kwam ik erachter dat hij samenwoonde en een kerkje had gekocht terwijl hij nog steeds geen geld had. de dame met hij wie hij nu samenwoont heeft bij een kredietbank gewerkt en ik vermoed dat zij dus het geld had of garant heeft gestaan voor een hypotheek. ondertussen liet hij mij in de waan dat er ruimte was voor een relatie als hij zijn zaken weer op orde had. wat was ik blij dat ik erachter kwam wat er echt speelde en heb dan ook alle contact verbroken, dan maar niet mijn geld terug , maar wel mijn eigenwaarde. en ik hoop voor de dame met mie hij samenleeft dat hij tegen haar niet meer liegt , al betwijfel ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen