dinsdag, september 02, 2014

Duurzame huizenroute op 25 oktober 2014

Als je geïnteresseerd bent naar een duurzamer huis en wil je eens kijken bij mensen bij jou in de buurt, dan kijk je op de website van de duurzamehuizenroute.nl.
Op 25 oktober 2014 doen veel mensen mee met het open stellen van hun huis om te laten zien welke maatregelen ze hebben genomen.

Ook bij mij in de buurt zijn mensen nieuwsgierig naar mijn zonnepanelen, zo merk ik wel eens.

Wie weet welke ideeën jij op doet, een leuke bezigheid, gluren bij de buren.

Verder wil ik het vooral niet hebben over de maar liefst 3,5 miljard euro die al lang klaar op de plank om uitgegeven te worden, lees mee op BNR.nl

De Nederlandse overheid is niet scheutig met subsidie, en dan 3,5 miljard?!, zo vroeg ik me af.

Jammer dat de subsidie alsnog op de plank blijft liggen, omdat de overheid onzekerheid biedt over de richtlijnen. Biomassa heeft veel toekomst. De overslag van biomassa in de Rotterdamse Haven blijft stijgen, zie de kolom over agribulk om deze link.
Dankzij vernieuwend inzicht kan ook van afval biomassa energie gemaakt worden.

Een goed initiatief is een subisidie van Europa voor het plaatsen van zonnepanelen op de geluidsschermen langs de A16 dat voor 2017 gerealiseerd moet zijn door Rijkswaterstaat. Dat noem ik nu eens vindingrijk!  Als al die geluidsschermen toch eens vol geplempt gaan worden met zonnepanelen, hoe slim is dat!

De subsidie op zonnepanelen is weer eens gestopt. Gelukkig kun je wel de BTW terug vorderen, op de website van MilieuCentraal staat stap voor stap aangegeven hoe je dat moet doen.

Er is al veel gedaan, maar NL loopt erg achter op duurzame energie en ik vind dat jammer. Fantastisch dat we eerder van Poetin af zijn en dat er  minder gas  uit de grond in Groningen gepompt hoeft te worden.



2 opmerkingen:

  1. Jammer alleen dat ze de salderingsregeling willen heroverwegen in 2017. Dan kun je nog zoveel investeren in duurzaamheid, maar als je het als overheid onaantrekkelijk en onzeker maakt voor de consument zullen er over een aantal jaar weinig zonnepanelen meer gelegd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Zakelijk bezuiniger, Doodziek word ik van de politiek.
    Alles bezuinigen wat niet leuk is.
    Ze hadden al langer veel meer windmolens en duurzame energie moeten hebben. Shell in het zadel houden.Enz, Enz.

    BeantwoordenVerwijderen