maandag, september 22, 2014

Lifeplanning

Onlangs was ik op de bijeenkomst over Lifeplanning. De bijeenkomst die dankzij Min of Meer blog mijn interesse had. Ik viel niet in de gratis bijeenkomst, maar betaalde het volle tarief en ik mocht dat betalen vanuit de BV!  Leuk is dat, BTW terug en nog aftrekbare kosten voor de belasting.

De bijeenkomst werd georganiseer door financial planner Gabriël Verbeek van inspiratieverzekerd
Life Planning link naar Bol.com

Life planning geeft inzicht  in de jouw gevoel en geld.  In hoeverre laat jij je leven leiden tussen je gevoel en geld. Geld is emotie, een ruilmiddel. Geld loskoppelen van wat je wilt, in redelijkheid natuurlijk. Ik kan wel zeggen dat ik een jacht op bij de Galapos eilanden wil en daar regelmatig naar toe wil vliegen, maar dat is niet realistisch.

Kortom Lifeplanning is dat om daar te  komen naar wat je wilt. Eerst denken aan wat je wilt en dan je leven daarop richten. In mijn geval is het gewoon de WW uitzitten. Dat is niet iets dat het UWV graag hoort, maar ja, ik vind het wel goed zo. Een sabbatical dus.

Ik zal bepaalde punten er uit halen:

Stellingen: 
Geld is een middel, maar kan pijn doen: 
Veel mensen in loondienst zijn niet tevreden. Het is de afhankelijkheid van geld dat je niet blij maakt. Bijvoorbeeld als je in een baan blijft hangen om het geld. Of dat je bij je kostwinner partner blijft vanwege geld.

Door de ratrace ben je een gevangene als je afhankelijk bent van geld. Sommigen die angst hebben om financiële post open te maken.

Kijk op geld:
Economische verschillen worden van uit huis gevoed. 

Hoe je denkt over geld, zo komt het naar je toe. Ben jij iemand die zegt: 
"Als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje". Je bevordert je eigenwaarde niet, als je zo denkt. 

Herinner je een pijnlijke ervaring over geld en verbaliseer die. Dat is een stap voor heling. Om te verwerken.

Toekomst:
Als je je droom verbaliseert, bewust maakt en er aan werkt, dan komt er ruimte om je doel te verwezenlijken.
Maar dan moet je wel weten wat je droom is. Wanneer je gevangen zit in de ratrace, of op een andere manier gevangen, dan is het lastig om te verbaliseren wat je droom is.  Om een opening te maken naar een leven waar je naar toe wilt. Je pijnlijke gevoelens zijn zo eigen geworden, dat het moeilijk is om een andere kant op te gaan.


Enkele uitspraken:
Geld staat symbool voor vrijheid en integriteit, erkenning, zekerheid, waardering.

Financiële kennis is het instrument van de 21e eeuw.

Op school moet er onderwezen worden in budgetteren en met geld omgaan.

Financieel volwassen worden is streven naar een goede balans tussen de kwaliteit van leven en jouw geld. Vrijheid is dat je wezenlijk werk doet en iets aan de maatschappij bijdraagt zonder je af te vragen hoeveel het je oplevert.
Vrij zijn om te doen wat je wilt, zonder je af te vragen of en hoe je het kunt betalen.

Klik in ieder geval op het boek Life Planning, de ontbrekende schakel tussen geld en gevoel

3 opmerkingen:

  1. Oh leuk je omschrijving. Ik heb vandaag geblogd over mijn ervaring van gisteren. Jammer dat we elkaar niet gezien hebben, had ik wel heel leuk gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Het Rijke Wijf, ik heb het gelezen. Zo zie je maar iedereen beleeft het anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat ik je blog heb gevonden! Allemaal onderwerpen naar mijn hart! Ik ga maar es even een beetje scrollen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen