donderdag, september 25, 2014

ANNO 12 zorgt voor concurrentie in 2015 bij zorgaanbieders

Anno12 is een nieuwe zorgverzekeraar die in 2015 mag beginnen in de zorverzekeraars markt. Dat is uniek.

Tot nu waren er wel meer nieuwe aanbieders, maar die 'nieuwe' waren toch vooral dochters van een bestaande verzekeraar. Eigenlijk zijn er vier grote zorgverzekeraars die de markt domineren. Dat bevordert niet de concurrentie.

Het was niet makkelijk voor Anno12 om toestemming te krijgen van de AFM.  In 2011 is Anno12 begonnen met de aanvraag voor goedkeuring.
Via inbreng van eigen geld en uitgifte ledencertificaten is Anno12 aan het nodige eigen geld van 8 miljoen euro gekomen om te starten.
Gestart door vier mensen uit de zorgverzekeringswereld die niet meer mee wilden doen met
'het verdwijnen van de menselijke maat van verzekeren die steeds meer op de achtergrond raakt' en dat 'groot, groter, grootst' de meest belangrijkste drijfveer van de zorgverzekeraars werd.

Anno12 wil bewust gedrag bevorderen en daarmee de zorg betaalbaar en goed houden. Een verandering die uitgaat van mensen in plaats van geld. Mensen moeten zelf keuzes maken en daarbij uitgaan van zelf keuzes maken en bepalen wat voor jou zelf het beste is.
Als je als klant bewuster omgaat met het zorgaanbod, dan krijg je een financiële beloning. In het algemeen kun je stellen dat er tussen de 10% tot 20% onnodige zorgconsumptie is.

Anno12 kan niet als kleintje op de markt extra voordelig zorg inkopen. Wel vindt Anno12 het heel belangrijk dat mensen meedoen met onderzoeken die ziekten in de toekomst tegen kan gaan.
Bevolkingsonderzoek naar borstkanker is beter dan te wachten tot het te laat is. Je hoeft niet gezond
te zijn om je bij Anno12 aan te sluiten.  Belangrijk is dat je zorgvuldig omgaat met de aangeboden zorg.

Als je je verzekert bij Anno12 dan ben je lid van deze zorgverzekeraar. Je beslist direct mee. Anno12 wil graag dat je jaren lang bij hen blijft om zo een langdurige relatie van direct mee beslissen te doen. Wanneer de kosten lager waren dan gedacht, ontvang je premie terug.

Anno12 doet net als de kleine verzekeraar DSW niet mee met geld besteden aan Independer, HoyHoy, Consumentenbond en andere zorgvergelijkers.
Omdat de kosten in 2014 lager waren dan begroot, geeft DSW premie terug aan de bij hen aangesloten verzekerden.

Anno12 wil de kosten beperken en maakt voor de klantenservice gebruik van het IT en klantencentrum van DSW.

Anno12 hoopt van start te gaan met 10.000 leden.  Als je lid wordt, kun je ook ledencertificaten kopen. In dat geval wordt de premie lager, wel tot 250 euro. Is eigenlijk wel wat, als je lid wordt, mag je meebeslissen, mag je meedoen met een investering.

Bron: fd.nl, anno12.nl en dsw.nl

5 opmerkingen:

  1. klinkt allemaal heel mooi,maar moet bekennen er weinig vertrouwen in te hebben, ook bedrijven die heel idealistisch beginnen vallen meestal later ten prooi aan winstbejag, misschien erg negatief maar ook realistisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anno12 heeft ook geld opgehaald via crowdfunding. Ik zat toen hevig te twijfelen om erin te investeren. Uiteindelijk niet gedaan. Leuk dat ze in ieder gaan meedoen in markt, ga ik zeker in de gaten houden. Wellicht dat ik mijn zorgverzekering ga omzetten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook mij bekruipt in eerste instantie een gevoel van twijfel. Bijv. bij de Rabobank heeft men ook graag dat ik lid wordt. Ook hier is sprake van een coöperatie. Maar van de mogelijkheid tot inspraak heb ik niet echt een hoge pet op.
    Voorts lees ik o.a.: "mensen moeten zelf keuzes maken en bepalen wat voor henzelf het beste is. Ook staat er: "als je als klant bewuster omgaat met het zorgaanbod, dan krijg je een financiële beloning". Dit klinkt, mooi maar in principe zal het zo zijn dat men net als alle andere zorgverzekeraars, het basispakket zal moeten aanbieden, en de rest zijn de evt. aanvullende pakketten o.i.d. Ik verwacht dat ook dit aspect niet wezenlijk anders zal zijn dan bij de concurrenten.
    Wat me wel aanspreekt is dat je evt. via ledencertificaten de premie omlaag kunt brengen. Ben benieuwd hoe dit uitgewerkt wordt (of misschien al is). Ook voor mij geldt dat ik ze zeker in de gaten zal houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, de tijd zal het leren.
    @Zakelijk bezuiniger. De oprichter stak 3,4 mln in de zaak. Je had wel heel lang moeten wachten op rendement.
    Ik stuurde een e-mail of de Helios kliniek in Duitsland vergoed wordt. Als dat het geval is, is het voor mij een goede verzekeraar.
    @Stapstories, het wordt een cooperatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had er nog niet van gehoord. Bedankt voor de informatie!

    BeantwoordenVerwijderen