woensdag, september 24, 2014

Met een boete betaal je mee aan het openbaar ministerie

De boetes in Nederland zijn behoorlijk hoog. Veel hoger dan in bijvoorbeeld Duitsland waar ik zelf onlangs 30 euro voor een snelheidsovertreding betaalde toen ik 15 kilometer te hard reed.

In NL had me dat 122 euro gekost en in DE slechts 30 euro.

Ik dacht altijd dat van de boetes goede dingen gedaan werden, voor de verkeersveiligheid. De ontvangsten zouden toevallen aan de algemene middelen. Een soort extra belastinginkomsten dus. Of voor de verkeersveiligheid, die zo belangrijk is, dat we dus veel geld moeten betalen.
Wat blijkt? Het budget voor het Openbaar Ministerie (OM') wordt betaald uit de verkeersboetes. Tot 2019 wordt er gerekend op 1 miljard aan ontvangsten van boetes.
Op Prinsjesdag werd gezegd dat de salarissen in 2015 omhoog gaan en dat moet ergens uit betaald worden.

Ik stel voor ben je voor een goed functionerende OM, dan zorg je voor veel boetes. Ben je net als ik een nieuwe rijder, dan komt het OM geld tekort.

bron: RTLnieuws

4 opmerkingen:

  1. De rijksbegroting is lood om oud ijzer. Alles komt op een rekening binnen, en alles gaat via diezelfde rekening weer weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog nooit *knock on wood* een boete voor de snelheid gehad. Meer geluk dan wijsheid trouwens, maar ook omdat ik het de overheid niet gun. En het scheelt wel brandstof maar nauwelijks tijd, dus waarom zou je hard rijden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vond die inrichting van het CJIB toen wel stuitend... de allerduurste-van-het-duurste aan designmeuk stond daar binnen.
    Boetes zijn in Nederland echt achterlijk hoog en vaak zo onterecht, zeker de snelheidsboetes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het belachelijk hoe hoog die boetes zijn, maar ik vind het ook belachelijk hoe hard er soms gereden wordt en dat er altijd mensen zijn waarbij het geld toch niet uitmaakt. Die pak je dan ook niet met boetes.

    BeantwoordenVerwijderen