dinsdag, september 30, 2014

Zero waste supermarkt Bag & Buy

Bag & Buy is  een zero waste supermarkt die naar verwachting in 2015 van start gaat aan de eerste verkooplocatie met de verkoop van pure producten zonder verpakkingsmateriaal.

Er is geld nodig, en wel 75.000 euro via crowdfunding. Inmiddels is er al ruim 67% binnen.

Afhankelijk van het gebied waar de meeste investeerders wonen, zal de eerste supermarkt daar openen.

In de toekomst ga je met je emballage naar de winkel en vult die. Dan ga je naar de kassa en rekent af. In de winkel zelf zal ook emballage te koop zijn. Dat is wel zo makkelijk, maar je kunt blijven hervullen.

Er zijn in het buitenland al een paar verpakkingsvrije supermarkten. Het idee spreekt me aan,  maar hoe is de omzet van die verpakkingsvrije supermarkten? Immers bij de kassa  zorgen de lekkere hebbedingetjes al voor 15% van de totale winst.

Dat kan dan niet meer als je al je verpakkingsmateriaal moet meenemen.

Stel dat je 's morgens naar je werk gaat op je fiets, dan moet je de hele dag al dat verpakkingsmateriaal ergens opbergen. Want na je werk ga je naar de supermarkt.

Ik denk dat de omzet lager is. Toch trekt het idee me, omdat ik al minder afval produceer dan mijn omgeving en ik het gewoon leuk vind om bezig te zijn met puur voedsel.
Al dat overbodige plastic, ook om de komkommer, omdat die dan langer bewaard kan worden. Een verse komkommer kan best 3/4e week goed in de koelkast bewaard worden, minimaal zelfs.

Bag & Buy kan op me rekenen, ik denk dat ik met de BV mee ga doen als crowdfunder. Ik hoop dat er in de toekomst een filiaal in de buurt komt. Dan ga ik daar lekker boodschappen doen van de lokale producten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen