maandag, oktober 06, 2014

Ervaringen van een gezin met 1 partner in de WW

Afgelopen week las ik een verhaal van een gezin, waarvan de man toen 45 jaar oud in de WW kwam.
Het gezin bestond uit (tweeverdieners) man, vrouw en twee kinderen.

Toen de man in de WW terecht kwam, dachten ze dat hij zo weer een baan zou krijgen. Want hij had goede papieren, altijd gewerkt.
Het liep anders. De WW-periode duurde nogal en vervolgens werden alle abonnementen en de clubjes van de kinderen sneuvelden. De knop ging om, en het werd een levensstijl.

Na verloop van tijd werd een flink deel van de achtertuin ingericht als moestuin.

Het gezin werd hechter, want er werd meer tijd met elkaar doorgebracht. Ze ontdekten dat dat eigenlijk veel leuker was. Ze gaven elkaar meer aandact, speelden meer spelletjes samen, wandelden en fietsten.

Toen de man dan eindelijk een baan kreeg, werd duidelijk dat, ze dat wat ze samen als gezin in die periode hadden opgebouwd, dat ze dat niet meer wilden verliezen. Big spenders zijn ze nooit meer geworden.

Nu doen ze iets minder krap, maar ze behouden het samen dingen doen. Kortom bezuinigen biedt ook voordelen.

Ik herken me wel een beetje in bovenstaand verhaal. Door het vele jaren aflossen, waarbij ik nu het gevoel heb dat ik nu in de WW met bijverdiensten ( overgehouden aan de periode aflossen) een riant leven lijdt.
Zelfs de spaarrekening groeit verder en dat had ik eigenlijk niet verwacht.
Omdat ik meer tijd heb, is de moestuin minder bezwaarlijk. Ik verheug me op het gezonde deel van moestuinieren en ben blij met de hoeveelheid vrije tijd.
Tijd voor meer sport, minder onkruid in tuin en moestuin. Tijd voor bezoek aan de natuurarts NTTT. Tijd voor meer contacten. De gezondheid gaat vooruit. Gewoon tijd, heerlijk.

3 opmerkingen:

  1. Beste consuminder,

    Ook ik ben alleen staand ( met kinderen). Ook ik ga aflossen op mijn hypotheek. Ik heb alleen begrepen dat je bij een ww uitkering maar een bepaald eigen bedrag spaargeld mag hebben. Dit betekend dat als je meer afgelost hebt op je huis, hier een lening op moet nemen en geen recht op ww hebt.
    Dit is wel een erg groot nadeel voor een alleen staande om af te lossen.
    Uit jou verhaal begrijp ik steeds dat dit niet van toepassing is?
    Voor de duidelijkheid , ik vind niet dat je moet inleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is alleen wanneer je de bijstand in gaat wanneer je nog geen 50 jaar bent.
    Als je uit de WW komt kun je een bedrijf beginnen. Begin je tijdens je WW een bedrijf, dan moet je alles terug betalen. Er staat wel dat je met behoud van WW een bedrijf kunt beginnen, en dat klopt ook. Zodra dat bedrijf rendeert moet je terug betalen.
    Informeer hierover bij een ZZP boekhouder met veel klanten.
    Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verhaal vind ik dat. Fijn als een tegenvaller uiteindelijk een positieve wending blijkt te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen