donderdag, oktober 23, 2014

Je hoofd boven het maaiveld uitsteken is heel gezond

O wee als je mening anders is dan wat degene in jouw omgeving van je verwacht.
Zonder je hoofd boven het maaiveld uitsteken, bereik je niet jouw doelen, welke doelen het ook mogen zijn.

Als je jezelf een doel stelt en je werkt er hard voor, dan vergt dat ook wat van je omgeving. 
Je moet je eigenlijk niks van je omgeving aantrekken en jouw doel volgen. Dat gaat niet zonder slag of stoot.

Stel je rookt en jij wilt stoppen met roken en het was gezellig om met een groepje even een sigaretje op te steken. Dan is het heel hard, maar dan moet je uiteindelijk toch andere sociale contacten zoeken. Met de rokers ben je niet meer gelijk gestemd. Vrienden heb je onder gelijkgestemden. Het best gaat dat als je hetzelfde doel voor ogen hebt.

Een studie, je hypotheek aflossen, meer tijd besteden aan moestuinieren. Het zijn allemaal dingen waardoor je nieuwe en andere contacten moet zoeken, die dezelfde richting op gaan. Of je kiest er voor om helemaal geen contacten meer te nemen, totdat je als het ware vanzelf weer mensen tegenkomen die een tijdje dezelfde kant opgaan als jij.

Daar wringt de schoen. Mensen vragen me van alles. Wat ga jij nog weinig op vakantie! Met andere woorden, wat doe je fout. 

Of ik hoor, nee, hoor, ik zou nooit naar een Turkse tandarts gaan. Dat hoorde ik zo vaak, dat de moed me in de schoenen zonk. Wat moest ik nu. Zo zorgvuldig mogelijk bereidde ik me voor op de trip.
Nu na langere tijd en heel tevreden, blijkt dat ze mijn telefoonnummer doorgegeven hebben aan anderen die hun gebit ook willen verfraaien. Pfoei.

Nu ik een tijdje niks doe, krijg ik ook weer te horen, dat dat niet goed is, ik moet wat gaan doen. Kennelijk is het erg dat je een jaar een sabbatical hebt. Ik zie deze tijd vooral om die dingen te doen, die ik vroeger altijd moest laten liggen. Een huisvrouw zal ik nooit worden. Ik verfoei dat ik tijd aan dingen moet besteden die altijd weer terug komen. Het is niet mijn hobby, dus ik heb er allemaal procedures voor bedacht. Een boekje over organiseren en huishouden heeft mij enorm geholpen, net zoals Marianneke huishoudclubje. 

Hetzelfde geld als je je hypotheek, of andere schulden wilt oplossen. Dan zul je een tijd veel minder besteden. Zo zelfs dat de 'buy nothing new' maand in oktober niet een maand is, maar misschien wel een half jaar of nog langer.
Zo, maar dat is afzien! 

Ben je soms heel arm. Ben je een vrek geworden, die niets meer voor een ander over heeft?!
Binnen dit kader, moet je ook sterk in je schoenen staan en het beste is om dat gewoon niet te vertellen. Je gaat gewoon je ding doen. Bepaalde dingen zeg je af, zoals een feestje waarin de zwangere alvast vol gestopt wordt met cadeautjes. Waarom dat dan, zo vraag ik me af!

In mijn beleving, zijn we teveel gewend geraakt met luxe. In het programma van Radar van afgelopen maandag bleek dat de verpakkingen per portie steeds groter worden.
Dat de plakjes kaas steeds groter zijn geworden en dikker. Waarom? Geen wonder dat we allemaal constant aan de lijn zijn.

Kortom, wil je je doelen stellen, door minder uit te geven, dan zul je met overtuiging je omgeving mee moeten overtuigen. Heel duidelijk zijn. Zo van, dat doe ik niet.
Misschien krijg je daardoor andere mensen in je omgeving. Misschien krijg je bonje met je partner. Maar je kunt beter voor jezelf kiezen. Als de liefde er is, dan komt dat vanzelf wel goed, Het gaat ook om aandacht naar andere mensen. Dat is toch eigenlijk de basis van vriendschap. Tijd en aandacht, maar mensen maken het je soms wel moeilijk. Met hun overtuigingen en standpunten.

Heb je wel je doel bereikt, je bent gestopt met roken, je hebt een diploma behaald, je hypotheek helemaal afgelost, dan, ja dan. Dan krijg je ook niet altijd een compliment. Want dan is het, dat zouden anderen ook wel willen.

Denk dan, groei gaat niet vanzelf, soms is het tijd om afscheid te nemen van versleten weggetjes. Je zult behoorlijke tegenwind krijgen. Als je het einddoel hebt bereikt, kun je trots zijn op jezelf en dan volgt er na een tijdje vanzelf een nieuw doel.

5 opmerkingen:

  1. Zo jammer,dat acceptatie van iemand,die een andere weg inslaat vaak ver te zoeken is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven. Inderdaad. Niet naar links of rechts kijken, gewoon voor je uit, door blijven rennen, geen vragen stellen, netjes consumeren, stemmen op de gevestigde partijen, zorgen dat ze je niet raar vinden, belasting betalen, helemaal niet proberen om je eigen droom of ideaal na te streven, want dat wordt toch helemaal niks. Doe niet zo gek. Wat moet je met een hypotheekvrij huis en een pensioen als je ook een halve ton rood kan staan op je creditcard en een hypotheek (met HRA!!!) kan hebben. Hard werken maar dan heb je tenminste wat. Toch? Oh!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat was ik.
    Gerlinde / valhalla

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Valhalla, je was inspirator voor het babyfeestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie post! En ik ben het er helemaal mee eens. Ik heb net het boek De luxe van genoeg gelezen. En dat gaat ook over nadenken over wat je eigenlijk echt belangrijk vind. En je niet laten leiden door de massa.

    BeantwoordenVerwijderen