dinsdag, oktober 21, 2014

Koelkast levensduur zeven jaar

MilieuCentraal vindt dat wij onze koelvriescombinaties iedere zeven jaar moeten vernieuwen. Dat kun je er makkelijk uithalen door verminderde energie.

Wat een kapitaalvernietiging, wat een vervuiling van spullen. Ook al hergebruiken we veel meer.

Ik ben toch maar eens gaan rekenen, want stel dat MilieuCentraal gelijk heeft!

Bol.com heeft inbouw koelvriescombinaties vanaf  358 euro tot 1770 euro. Dat zijn veel mogelijkheden. Afgelopen jaar moest ik mijn eigen koelvriescombinatie vernieuwen. Want ik had een slecht merk en al jaren werd het water niet juist afgevoerd. Gevolg van een scherpe prijs voor een nieuwe keuken in 2006 aanschafte. Goede keuken, nog steeds blij mee maar met te goedkope inbouwapparatuur.

Na 8 jaar was het lastig kiezen en had ik de keuze uit precies twee koelkasten met een vriesvakje. Uiteindelijk bleef er nog één over en dat was een Miele. Een heerlijke stevige Miele voor 664 euro plus installatiekosten die door de fantastische onderhoudsman goed werd geïnstalleerd. Deze onderhoudsman daar ben ik blij mee, hij doet alles. Zijn facturen betaal ik per ommegaande.

664 Euro in 7 jaar is een afschrijving van 95 euro per jaar.
Het mindere verbruik is 36 euro per jaar. Want een nieuwe koelvriescombinatie verbruikt
Ik leg er dus 59 euro per jaar op toe als ik over 7 jaar een nieuwe inbouw koelvriescombinatie koop.

Van de besparing kan ik geen nieuwe koelkast kopen. Ik ben het niet van plan. Ik hoop dat dit topmerk veel langer meegaat, dan de vorige brandhout koelkast. De goedkoopste koelvriescombi kost 358 / 7 is 51 euro per jaar en met een besparing van 36 euro per jaar is het in mijn beleving nog veel geld wegsmijten en afval er bij.

Ik wil zelfs de inbouw 3 laden vriezer nu al omwisselen in ook een topmerk. Ook een stil superapparaat, maar ik hou me in. Ik ga geen geld toegeven als ik een nieuwe moet kopen.








leeftijd Verbruik / jaar Kosten € besparing

nieuw 200 49 36 € na 7 jaar




71 € na 20 jaar

7 jaar 350 85


20 jaar 500 120








Update:  Milieu Centraal gaf een reactie en voegde de volgende informatie er bij: Milieu Centraal adviseert niet om iedere 7 jaar een koelkast te vervangen.

Uit LCA-onderzoek (van CE Delft) blijkt dat het verbruik van materialen minder zwaar weegt dan de milieuwinst van de energiebesparing die tijdig vervangen oplevert. Bovendien wordt achtentachtig procent van de materialen van de koelkast gerecycled, dit betreft vooral metalen. De oude koelkast dient wel apart te worden ingeleverd, zodat deze kan worden gerecycled.

Het advies om de koelkast tijdig te vervangen geldt voor dit moment, omdat de koelkasten de afgelopen jaren zoveel zuiniger zijn geworden: sinds 2007 zijn koelkasten 60 procent zuiniger geworden.

Naast de milieuwinst is er ook voor de huishoudportemonnee een voordeel om de aankoop van een zuinige A+++ koelkast niet uit te stellen. Een consument die zijn tafel- of kastmodel koelkast van zeven jaar of ouder nu vervangt door een zuinige A+++ koelkast verdient in zijn geheel (over een periode van 15 jaar) ongeveer 115 euro ten opzichte van het wachten tot het einde van de levensduur (gemiddeld 15 jaar). Bij een koel-vries combinatie is het voordeel 225 euro. Dat zijn toch mooie kortingen op het aanschafbedrag van de nieuwe koelkast

Lees hier het hele bericht.

14 opmerkingen:

  1. Ik was opgejut door dat artikel.En dacht echt aan een nieuwe kleine koel/vriescombinatie.Maar het verschil tussen mijn 11 jr oude A-model en een nieuwe A+++ is nog geen 40 euro per jaar. Afgezien van de verspilling van materiaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je oude is toch ook nog wat waard ? En tussen fabriek verbruik en daadwerkelijk zit een behoorlijk verschil zeker als de combinatie al wat ouder is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, wat bedoel je met de oude is toch ook wat waard? Het gaat er om dat koelkasten na zeven jaar zijn afgeschreven, dan gaan ze naar het depot, of ontmantel je hem en verkoop je die aan de ijzerhandelaar?
    Blijft er nog meer grondstof over dat niet te hergebruiken is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gek van milieucentraal. Het kost toch ook veel (meer dan die paar euro) om de materialen te delven, te transporteren, te maken etc? Pasgeleden gingen we kijken naar apparaten, en het scheelt zo weinig. Je kan beter kijken of je het apparaat een deel van het jaar uit kan zetten, of op een plek waar ie minder stroom gebruikt. Niet in de zon ofzo bijvoorbeeld. Denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 7 jaar vind ik een beetje kort door de bocht. Toch denk ik dat je er energie op kunt besparen wat stroom betreft als je gaat rekenen met productie kosten en dergelijke dan is het een heel ander verhaal. Ik heb wel eens een website gezien greenen.nl daar staan ze gesorteerd op verbruik. Ik heb niet bij bol gekeken hoe ze daar vermeld staan. Persoonlijk woon ik in een eenpersoonshuishouden en heb bij de aankoop 3 jaar geleden niet gelet op het energieverbruik. Achteraf was mijn wasmachine super zuinig en koelkast een slurper en vriezer was net een a label niet echt zuinig. Ik denk ze na 15 jaar te vervangen. Eigenlijk zou je een energiemeter elk jaar even moeten checken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt een onlogisch advies, vervang de koelkast van 7 jaar of ouder door een zuinige koelkast. Want lang met spullen doen is toch goed voor het milieu? Ja, maar die vuistregel geldt niet voor de koelkast! Deze is de afgelopen jaren zo veel zuiniger geworden dat tijdig vervangen loont voor het milieu (en de portemonnee). Uit berekeningen van Milieu Centraal blijkt dat de besparing op het energiegebruik door een zuinigere koelkast te kopen opweegt tegen de ‘weggegooide’ productie-energie van het oude apparaat en de energie die het kost om een nieuwe koelkast te maken. Milieu Centraal bekijkt de energie-besparing over een periode van 15 jaar. Voor het milieu is er altijd winst bij het vervangen van een gemiddelde koelkast door een zuinig A+++ exemplaar.

    Uit LCA-onderzoek (van CE Delft) blijkt dat het verbruik van materialen minder zwaar weegt dan de milieuwinst van de energiebesparing die tijdig vervangen oplevert. Bovendien wordt achtentachtig procent van de materialen van de koelkast gerecycled, dit betreft vooral metalen. De oude koelkast dient wel apart te worden ingeleverd, zodat deze kan worden gerecycled.

    Milieu Centraal adviseert overigens zeker niet om de koelkast elke zeven jaar te vervangen. Het advies om de koelkast tijdig te vervangen geldt voor dit moment, omdat de koelkasten de afgelopen jaren zoveel zuiniger zijn geworden: sinds 2007 zijn koelkasten 60 procent zuiniger geworden.

    Naast de milieuwinst is er ook voor de huishoudportemonnee een voordeel om de aankoop van een zuinige A+++ koelkast niet uit te stellen. Een consument die zijn tafel- of kastmodel koelkast van zeven jaar of ouder nu vervangt door een zuinige A+++ koelkast verdient in zijn geheel (over een periode van 15 jaar) ongeveer 115 euro ten opzichte van het wachten tot het einde van de levensduur (gemiddeld 15 jaar). Bij een koel-vries combinatie is het voordeel 225 euro. Dat zijn toch mooie kortingen op het aanschafbedrag van de nieuwe koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn koel/vries combinatie is van 1997 en werkt nog prima..
    Vind het toch zonde om een nieuwe te kopen terwijl deze het nog goed doet.
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb zonnepanelen. Die paar kilowatt minder interesseert me dus niet. Milieu heeft er ook geen last van.

    Lijkt me ook beter dat je zonnepanelen gaat kopen dan continu nieuwe apparaten ivm minder verbruik.

    Goed voor milieu en portemonnee

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Marc, de zonnepanelen staan al sinds 2013 op mijn dak.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn koeldiepvriescombinatie en mijn wasmachine van Miele zijn beide
    27 jaar. En draaien nog perfect

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij mij ook bijna 30 jaar oud. Verbruikt 2x zoveel als een nieuwe maar als ik het uitreken kom ik op een terugverdientijd van 20 jaar, en dan moet die nieuwe nog 20 jaar meegaan. En of het milieu gediend is van de manier waarop in China nieuwe koelkasten worden gemaakt en oude gedumpt ergens op een strand in Afrika...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou mijn miele koeldiepvriescombinatie (niet de goedkoopste) begeeft het vaadaag na precies 10 jaar (half jaar na de 10 jr bijgekochte garantie) Je moet dus maar gewoon geluk hebben met hh apparatuur ongeacht merk of prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb na 22 jaar m'n Whirlpool koelvriescombinatie weg gedaan. Hij was nog niet kapot, maar het plaatwerk bij de deur begon door te roesten. De koelvrieskadt is altijd netjes ontdooit. Ik heb nu een nieuwe whirlpool koelvriescombinatie aangeschaft. Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit. Ben benieuwd of deze nieuwe koelvrieskast ook zo lang meegaat.

    BeantwoordenVerwijderen