maandag, oktober 27, 2014

Overgang naar wintertijd perikelen

Jammer dat de wintertijd weer is ingegaan. Dit jaar zal ik minder last hebben van de wintertijd, ik hoef namelijk niet meer precies te weten dat tussen de tweede en de derde week van januari het om vijf uur weer daglicht is.

Het meest irritante was namelijk dat je in het donker naar je werk gaat en dan zie je vanaf je werkplek waar je de dag ziet komen, mensen ziet bewegen en doen in het daglicht buiten. Ik had altijd zin om dingen buiten te doen, maar dat kon niet. Ik zat binnen. Als het dan weer donker en zwart is buiten mocht ik naar buiten toe.

Vervelend, met lamplicht in huis zie je nu eenmaal minder in huis dan met datpglicht,

Dit jaar zal ik daar gelukkig geen last van hebben. Vutamine D slik ik al, dus dat is ook geen probleem.

Welke perikelen hebben mij dan wel parten gespeeld?

De radio controlled klokken in mijn huis die automatisch de goede tijd aangeven, doen dat niet, totaal niet. Ik heb de batterij er uit gehaald en opnieuw in gedaan. Beide klokken geven nu al sinds het begin van de wintertijd de juiste tijd aan, zolang je er maar twee uur bij op telt.
Om 7 uur gaat dit blog online, en mits het dan nog niet verholpen is, staan beide klokken op 5 uur!

Updat klokken: ze doen het weer. Ik heb ze buiten neergelgd, de batterijen vernieuwd. En ze doen het weer! Helemaal goed.

Ik had een gast van zaterdag op zondag en hij was ongedurig en onrustig. Liep op en neer tussen de kamer naar zijn auto heen en weer. Enorm.
Om 9 uur wintertijd zou ik het ontbijt brengen, maar ik besloot dat maar om 9 uur zomertijd te doen. Hij zat al te wachten.
Moet ik eerlijk zeggen, dat ik per ongeluk het klokje op de gastenkamer per ongeluk een uur vooruit had gezet. Dom van me.

Hoe het verder is afgelopen en of de man een uur te vroeg was op zijn afspraak zal ik nooit weten. Eenmaal vertrokken is ook vertrokken, nietwaar?

Ik pleit derhalve voor altijd het hele jaar door de zomertijd te houden. Of ik nu werk of niet. Het blijft genieten van de zomertijd.

Heb jij ook problemen gehad met je radio controlled klok? Zak best, als ik twee klokken heb met hetzelfde euvel, zal het overal wel zo zijn.

15 opmerkingen:

  1. Ik heb nog nooit problemen gehad met een radio controlled klok. Wel is het zo dat als je er een batterij in doet, dat je de klok op het hele uur ervoor moet zetten. Dan pakt de klok na een minuut of vijf de zender op en loopt de wijzer even snel vooruit. Daarna staat de klok onder invloed van de zender goed.
    Als je er gewoon een batterij in doet en op de goede tijd zet, dan werkt het als gewone klok. Lees de gebruiksaanwijzing van jouw klok, er zal vast ook zoiets in staan.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem. Een radio controlled klok kun je niet op een tijd zetten. Het is immers radio gestuurd. Hij staat hu op twee uur eerder dan de huidige tijd, Beide klokken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Probeer eens ( een van de 2) 24 stroomloos te zetten, dat is een eventueel oud geheugen effect/deffect wellicht verholpen. Dan op het zuid-oosten richten dan heb je het sterkste signaal. De zender staat in Frankfurt namelijk. Advies van vriend die ik dit vertelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lot, ga ik proberen. In feite heb ik dit al gedaan, omdat ik bij beiden de batterij heb verwijderd en opnieuw geplaatst.

    1 van de 2, tolde vanmiddag rond met de wijzers en vervolgens gaven beiden weer dezelfde tijd aan.

    Een nieuwe batterij helpt misschien ook? Gek toch bij beiden dezelfde tijd en toch zijn het twee verschillende uitvoeringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vreemd! Als de batterij aan het einde is blijft hij soms rond gaan of een van de wijzers, soms hele verkeerde tijd.
    Maar de 24-uur is esentieel. Lees morgen wel hoe het gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wintertijd is echt rot. Heb liever 's avonds een beetje langer licht dan 's ochtends, eigenlijk. En vreselijk als je moet werken ja, ben je net zo'n mol. Op de verjaardag van mijn oma merkte ik dan altijd he, het schemert weer als ik buiten sta in plaats dat het écht donker is. Deprimerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Valhalla, dan heb je wel een bijzonder land uitgekozen. Maar met sneeuw lijkt alles buiten lichter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het wil ook wel helpen als je de klok tijdelijk voor het raam zet. Met de zomer- en wintertijd hebben we nooit problemen met de klok, maar heel af en toe is er een storing in de klok en dan zetten we hem dus voor het raam totdat hij weer gelijk staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eerlijk gezegd geen last met de klok gehad. Geen idee waarom, het deed het gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het kost mij meestal wel een week of 3 voor ik alle klokken goed heb. Niet omdat ik er zo heel veel heb, maar ik zit gewoon wat minder op de tijd, dus ik moet maar net merken dat een klok nog vooruit moet. Mijn telefoon (en wekker) doet het automatisch, dus het belangrijkste is dan al afgedekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Mevrouw W, goede tip. Ik heb beide klokken buiten gelgd en voorzien van nieuwe batterij. Na een tijdje gekeken en helemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Vlijtigehid met Zuinigheid, ik heb deze klokken al jaren. Vreemd toch. Misschien willen zr ook met de WW.
    @Lekker Leven met Minder. Ik geloof niet dat ik het ooit nog ga afleren. Teveel jaar was de factor tijd leidend in mijn leven,
    Plannen werkt bij mij het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben nog niet gewend. Ik ben veels te vroeg wakker nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wintertijd bestaat niet ;) de zomertijd is de aangepaste tijd :-) wel zou het fijn zijn als er één tijd aangehouden wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Viooltje, alle dagen lekker lang licht is fijn.

    BeantwoordenVerwijderen