woensdag, oktober 01, 2014

Review "de supermarkt leugen"

Het boek de supermarktleugen geschreven door Jorg Zipprick en Will Jansen beschrijft het boerenbedrog en verkoopvirus van de supermarkten.

Als jij je afvraagt hoe het komt dat je altijd meer koopt dan op je boodschappenlijstje staat en waarom de supermarktwagentjes zo groot zijn, dan lees je dit boek van 152 bladzijden.

Het eerste hoofdstuk van 32 bladzijden beschrijft de manier van de reclame, op welke hoogte de producten staan waar de meeste winst heeft.

Het verschil tussen man en vrouw. Als jouw partner een man is, stuur hem dan maar met het boodschappenlijstje de supermarkt in. Een man wil maar één ding en dat is zo snel mogelijk de winkel weer uit.
Je herkent het vast wel, dat je partner met je meeloopt de winkel in en jouw adviseert het product te kopen en direct in je winkelwagen te leggen, terwijl jij nog even het etiket bestudeert, of iets anders zoekt.
Zowel in de doe het zelf zaak als bij de supermarkt werkt het zo. Het is niet voor niks, dat modezaken vaak een zitje hebben, waar je jouw man kunt stallen.

Dan volgt de rest, de inhoud van de spullen. Hoe de aspartaam door de keuring kwam, terwijl in meerdere studies duidelijk werd aangetoond dat het spul gevaarlijk is. Aspartaam is gevaarlijker dan suiker.
Degene die het gebruik van aspartaam toch goedgekeurd kreeg, was Donald Rumsveld dankzij zijn uitstekende connecties als politicus. Eerder had het bedrijf al 15 jaar geprobeerd om aspartaam goedgekeurd te krijgen.  Na de goedkeuring in de 70-er jaren beurde hij 12 miljoen euro.

Het boek staat vol met de oorsprong van e-nummers, over de keurmerken. Dat bio-voeding door talrijke fabrikanten smaakversterkers gebruiken en dat ze niet vertrouwen op de betere smaak van bio-voeding.

Aan het einde van het boek moest ik nog boodschappen doen en echt je koopt vanaf dat moment alleen nog spullen van Zonnatura en kaas vanuit de supermarkt? Inmiddels weet ik waar ik mijn kaas ga kopen.



8 opmerkingen:

  1. Ik ga proberen om producten te kopen met niet meer dan 5 ingredienten. Ben benieuwd.
    groet,
    Conny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Connie, ik vindt de hoeveelheden ingrediënten bij een recept vaak veel te lastig

      Verwijderen
  2. Ik heb het boek al in reservering bij de bieb en kijk er naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Izerina. Goede bieb heb jij.nog niet onalledaagse bibliotheken verkrijgbaar. Ik heb hem ook uit de bieb

      Verwijderen
  3. Dat van de modezaken dat kan ik beamen. Ik ben ook één van die mannen op het zitje. Maar dat van de "doe het zelf" zaken herken ik niet. Daar is het wat ons betreft juist andersom. Voor de schappen sta ik nog te dubben. En als ik om me heen kijk zie ik menige man ook nog staan te puzzelen. Ook kijk ik er graag rond nog even rond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Stapstories, maar ga je dan wel naar het juiste vak, schap toe? Dat is toch ook efficiënt

      Verwijderen
  4. Mijn man vind het leuk om door een supermarkt te struinen en wat aspartaan betreft spreken de verschillende studies elkaar nog tegen en in het ongunstige geval moet je er zo ongelofelijk veel van consumeren dat geen normaal mens daar ooit aan komt.
    Dus nee dit boek met weer een heleboel "waarheden" gaat de weg naar mijn kast niet vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Wilma.klopt allemaal. Wat denk je van gekweekte zalm is noet roze, maar wit. Het wordt chemisch roze gemaakt.

      Verwijderen