woensdag, oktober 29, 2014

Sterkere allesreiniger als je hem zelf maakt

Vroeger kocht ik vaak 1 liter Sendil allesreiniger, bijzonder voordelig bij de Dirk.
Gemaakt van Mareseiile zeep


Onlangs was ik op de Rotterdamse markt en ik zag een stand van een kraam waar van alles werd
De Geurenman schuin tegenover de markthal
verkocht voor voordelig schoonmaken. Dis is hun site. Je kunt ook online kopen.
Ik kocht bij hen een blok paarse Marseillezeep met lavendel geur. Het zuiveringszout haal je het liefst bij de Toko en de glycerine bij de drogist.

Zocht thuis veel op youtube en ontdekte dat je vooral ook zuiveringszout en glycerine aan toe moest voegen. Een testje met het maken van vloeibare allesreiniger, blijkt dat vloeibare glycerine het spul beter vloeibaar maakt.

Wat ik hier vertel is niet nieuw, en nu ik toch alle tijd van de wereld heb, heb ik het geprobeerd.

Veel recepten en allemaal starten ze met een verschillende hoeveelheid zeep raspen, van 20 gram tot 80 gram op een liter, Koken in water, vaak 1 liter of 1,25 liter, gewoon water dus.
Voeg een eetlepel glycerine toe. Laat het goedje een nachtje afkoelen en zet de volgende dag de staafmixer er op.

Bepaal zelf of je er nog zuiveringszout of soda er aan toevoegt.

Doe het in een flacon. In mijn geval was het een lege plastic fles Sendil. Ja, je moet toch wat hè.

Ik vond het spul beter werken dan Sendil.  De ingrediënten voor 1 liter Sendil zijn minder dan 5% schoonmaakmiddelen met een vleugje parfum. Misschien wel de lavendel uit de Marseillezeep.

Kortom  minder dan 5% van werkzame bestanddelen op 1 liter. Het meeste is water en dat haal je ook uit de kraan.

De glycerine houdt het spul beter vloeibaar, anders heb je meer klonten.  Ik denk dat ik nog heel lang allesreiniger blijf maken.

Ter inspiratie een filmpje van Annemiek van Deursen

Een link naar de website van Green Evelien met alle zelfmaakwasmiddelen komen en een filmpje:

Als ik nog zou werken, weet ik niet of ik de moeite zou doen. Feit is dat mijn huis nu beter op orde is, dan toen ik nog werkte. Het was niet slecht, maar je, als je werkt, zie je minder van je huis, niet waar?

2 opmerkingen:

  1. Soda is een fijn schoonmaakmiddel: lost geurtjes op en desinfecteert enigszins. Het is behoorlijk basisch (tegengestelde van zuur), een voordeel als je eiwitten wilt verwijderen (bloed, voedingsmiddelen, sommige plantenkleurtjes), een nadeel voor sommige kleurtjes in kleding of bekleding. Dus weet waar je het voor gebruikt.
    Voor mijn witte was, mijn vloer en voor mijn keuken gebruik ik dus MET soda, voor kleurwas en mijn handjes ZONDER soda.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetzelfde recept kan je gebruiken voor handzeep in een pompje, en voor de was.
    Zeker qua waspoeder is dat een enorme besparing.

    BeantwoordenVerwijderen