donderdag, oktober 09, 2014

UWV training voor 55+

De UWV training voor oudere mensen zit er op.  Negen keer een ochtend naar de training.

De trainingen gingen over social media. LinkedIn werd nog eens opgepoetst, facebook werd genoemd maar was niet zo belangrijk. De CV werd doorgenomen

De elevator pitch werd een aantal keren aandacht aan besteed.
Een keer voor het opstellen. Een keer met een andere coach er bij en de laatste ochtend de elevator pitch delen met je mede studenten.

Eén ochtend een theoretisch sollicitatiegesprek met een UWV trainster, die daarvoor de benodigde gegevens had ontvangen van ons.

Eén van de ochtenden betekende een half uur een één op één gesprek met de coach, waarin je je CV moest tonen die je met je sollicitatiebrieven meestuurt plus een kopie van de sollicitatiebrief.

De laatste ochtend, na de elevator pitch, gaven wel elkaar een cadeautje.  We gaven op papier elkaar een korte zin weer, in wat wij bij elkaar zagen, zoals:
- De kwaliteit die ik het sterkst bij jou zie.....
- Wat ik in jou waardeer.....
- Welke tip ik je nog wil geven.....

De groep werd hecht en afgesproken is om zonder coach nog een keer wat te gaan drinken, of lunchen. Om gewoon eens lekker bij te praten. Ik ben benieuwd en ik wacht af.

De tijd die men al werkloos was varieerde van drie jaar tot 5 maanden.  Een aantal hadden helemaal geen ontslagvergoeding meegekregen door meerdere redenen. Twee mannen waren al 63 jaar oud en al jaren werkloos en liepen tegen het einde van de werkloosheidsperiode aan.

Eén man van 61, nog maar 5 maanden werkloos had al een nieuwe baan, maar nog geen vast contract, al zat dat contract er al aan te komen. Hij vond hem via zijn netwerk.

Eén man werkte tijdens ziekte in een voor hem bekend bedrijf. En zal dat het komende jaar nog blijven doen.

Beide mannen moesten toch blijven komen op de sollicitatietraining, ondanks hun baan al dan niet in wording.

Eén man van eind vijftig had al meerdere sollicitatiegesprekken achter de rug, maar haakte vaak af, omdat het geboden salaris nog onder de maximale WW-uitkering was, vertelde hij mij persoonlijk.

Eén vrouw, ook van eind vijftig had ook al meerdere sollicitatiegesprekken achter de rug. Er werden vaak heel vreemde vragen aan haar gesteld. Maar in ieder geval wel een gesprek. Ik weet niet wat haar allemaal werd aangeboden, maar ook bij haar leidde het niet tot een baan.

Ronnie Tielenburg schreef er een blog over; 'Om kotsmisselijk van te worden'



6 opmerkingen:

  1. Mijn vader heeft die cursus ook gevolgd, maar heeft inmiddels een jaar later nog steeds geen werk helaas :(

    Ik maak me er erge zorgen over. Hij komt een jaar WW tekort voordat hij met pensioen kan. Daar sta je dan na 40 jaar bij dezelfde baas gewerkt te hebben op straat en dan idd zo'n broekie wat je gaat vertellen hoe je moet solliciteren. Ik ben het helemaal eens met de link die je plaatst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Daantje, heeft je vader een ontslagvergoeding ontvangen?
    Het is mogelijk om eerder te starten met je pensioen hoor. Ook ik ga dat doen.
    Sterker, Veel pensioenfondsen berekenen kosten als je geen pensioen meer opbouwt. Dit kun je voorkomen om in 10% deeltijd pensioen te gaan.
    Ik heb dit ook gedaan. Helaas kwam ik er afgelopen week achter, dat ik dat had moeten vertellen aan UWV.
    Ik heb het nu gemeld en ik wacht het UWV oordeel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die training klinkt best prima! Hopelijk werkt het vruchten af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Izerina, De uitgewerkte elevatorpitch heeft er voor gezorgd dat ik mijzelf beter profileer. Best heel wat om over jezelf in de ik vorm te praten. Ik heb meerdere elevator pitches gemaakt. 1 er van heb ik thuis gebruikt om een ervaring te verwerken. Die ervaring kan ik niet gebruiken in een sollicitatie, maar ik kon hierdoor wel iets los laten.

    Jezelf profileren met een elevator pitch is prima.

    In het land der blinden is eenoog koning, blijkt dat mijn opleiding toch heel wat is. Ik heb altijd naast mijn werk gestudeerd, totdat het niet meer ging.

    Uit mijn CV heb ik mijn bijbaan geschrapt en bij hobby's schrapte ik bloggen. Niet dat dat iets uitmaakt, maar toch.
    Ben je voor een werkgever (o, wil ik loonslaaf worden, was het nog niet genoeg) makkelijker inpasbaar. Bjagg.
    In de laatste werkperiode was de werkdruk zo hoog, dat ik dat nooit meer wil meemaken.
    Gisteren werd ik nog gebeld door een ex-collega of ik telefonisch in twee minuten iets wilde uitleggen, want o, o, o, als dat niet direct gebeurde verging de wereld of zo. Uiteraard heb ik geholpen. Maar ze deed iets fout, waardoor haar programma op tilt ging, te snel, geen tijd gunnend,
    Toen wist ik zeker, deze prikkels wil ik nooit meer,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik heb de training moeten volgen. Tot nu toe niets opgeleverd. Want de maatschappij zit niet op "oudjes"te wachten. De coaches vertelden dat je door het schrijven van (open) sollicitatiebrieven geen baan krijgt. Netwerken, dat zou helpen. Ik vond het één grote onzin. Maar één ding is zeker, door het geven van de trainingen hebben deze TWEE werkcoaches in ieder geval WEL werk.
    YASR

    BeantwoordenVerwijderen