donderdag, oktober 16, 2014

Voldoende eiwitten in voeding is achterhaald

Als vegetariër hoef je helemaal niet aan voldoende eiwitten per dag binnen te krijgen.

De planteneter  Boele Ytsma legt het in onderstaande video als volgt uit:

Ik dacht dat, omdat momenteel mijn haar wat slap was en de kapper zei dat mijn haar wel gezond, maar dunner werd bij de inplant. Dat had hij nog niet eerder gezien. Ik schrok hiervan. Ik doe mijn best om gezond te leven.

Ik las op de site van het voedingscentrum dat je van te weinig eiwit, slechte nagels en haar kon krijgen en nog veel meer.
Met mijn nagels is niets aan de hand, ze zijn sterk en groeien hard. Geen idee wat de oorzaak is, het zal vanzelf wel weer over gaan.

Mijn haar en ook mijn nagels groeien sneller dan bij de meeste mensen, vermoedelijk omdat mijn vitamine D3, door bij slikken van 4000 IE hard groeit. (Wikipedia)
De natuurarts vindt een gehalte van 150 D3 pas hoog in het bloed en bij mij was dit 99. Vitamine D3 gaat ontstekingen tegen, net zoals vitamine C en ik heb nog steeds een te hoog Gamma GT, ook al is het een stuk lager, maar nog lang niet laag genoeg.

In groenten en vooral groene bladgroenten zitten veel bouwstoffen. Het lichaam heeft zelfs meer aan deze bouwstoffen en bouwt zelf de eiwitten op.  Ik doe mijn best en eet vaak een pond groenten per dag, zeker als het zware groenten zijn, zoals wortel of biet.
Een pond rauwkost zoals sla of andijvie, krijg ik echt niet weggekauwd, dat is teveel.

Zowel eenvoudig leven als ook weg naar zelfvoorziening en een anonieme MMV volgster schreven in de comments goede adviezen.
Ik ben er nu van overtuigd dat ik de goede weg  weer gewoon volg en met dat slappe haar komt het vanzelf wel goed.....


Wikipedia over eiwitten.

7 opmerkingen:

  1. Hoe een veganist aan z'n eiwitten komt, kun je hier horen: http://deplanteneter.nl/faq (eerste filmpje)

    Groetjes, Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het traditionele idee over proteïne is al lang achterhaald. Ten eerste heb je er lang niet zoveel van nodig, ten tweede is dierlijke proteïne ronduit gevaarlijk voor je gezondheid.
    Bijna elke soort groente bevat proteïne. Ik kan je de boeken van dr. Fuhrmann aanraden over dit onderwerp. En bekijk ook eens deze tabel:
    https://www.drfuhrman.com/faq/question.aspx?sid=16&qindex=9

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jakkes! Een ei door je havermout! Ik eet s ochtends voorgewerkte havermout met kwark en lijnzaad. Flink verzadigend, met honing en kaneel, wat weer bloedsuiker verlagend werkt. Lekker! Zoek maar eens op budwig-ontbijt.
    Tussen de middag zelfgemaakte soep met humus of blokjes kaas erbij. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Teunie, hartelijk dank. Ik zal de link later toevoegen.
    Ik snap het, het zijn dus niet de eiwitten, maar wat dan wel? Misschiennde herfst?
    @weg naar zelfvoorziening, hartelijk dank, ook deze link ga ik later toevoegen.

    woensdag, 15 oktober, 2014

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, las ik op FB bij MMV. Dank voor je bijdrage. Het budwig papje, is bekend. In de eerste Moerman jaren zat daar een eierdooirer in.
    Weet alleen nog niet waar dat slappe haar vandaan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een veganist die naar de sportschool gaat om spieren op te bouwen heeft het dan verschrikkelijk moeilijk! Eiwit bevordert namelijk de opbouw van spieren in het lichaam!

    Hoe sta je tegenover supplementen? Daarmee kun je het eiwit tekort in je lichaam wellicht aanvullen, zonder dat het dierlijk eiwit bevat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Eiwit, ik gebruik supplemeten zoals vitamine D3 tot 4000ie en voldoende vitamine C, B12, K2.
    Ook de planteneter loopt marathons, de Afrikaanse atleten lopen marathons.
    Hoe sta jij tegenover kanker en veel dierlijke eiwitten gebruik?

    BeantwoordenVerwijderen